Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej, Yes dem är inkopplade, tre stycken som elektrikern lade in. Jag satte igång funktionen igår i pannan men hjälpte inte av någon anledning. Säkringen gick igen några timmar efter. Jag har sänkt lite på värmen till 10 med förskjutning "0". Får se om det blir någon skillnad.
Är dom inkopplade på inkommande huvudkabel till elcentralen, eller har dom fuskat och satt dom på matningen till värmepumpen eller nån undercentral?

useless useless skrev:
Är dom inkopplade på inkommande huvudkabel till elcentralen, eller har dom fuskat och satt dom på matningen till värmepumpen eller nån undercentral?
ska se om jag hinner ta en bild idag så får du se hur det ser ut

M Maledictus skrev:
Om du har varmvattenberedare, värmepump och spis på samma fas är det kanske inte så konstigt att huvudsäkringen går. Kan du inte på elektrikern fördela belastningen jämnare över faserna i första hand innan du eventuellt byter huvudsäkring?
det är det jag vill testa göra i första hand..ska se vad elektrikern säger.

G gusvo085 skrev:
Ugnar är idag enfas, 16A.
Är inte detta väl generaliserande? De ugnar jag äger sitter i alla fall i spisar som matas med trefasmatning. Jag har iofs ingen aning om hur ugnen använder de olika faserna men är det verkligen alltid enbart en fas som en ugn använder?

Krokben
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte detta väl generaliserande? De ugnar jag äger sitter i alla fall i spisar som matas med trefasmatning. Jag har iofs ingen aning om hur ugnen använder de olika faserna men är det verkligen alltid enbart en fas som en ugn använder?
Moderna spisar med induktionshäll brukar kunna ha två faser för plattorna (230v+230v inte 400v) och en fas till ugnen. Om det alltid är så kan jag inte svara på.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kalle91 Kalle91 skrev:
Är det så enkelt som att man räknar in varje förbrukares "maximala effekt" och summerar dem?
Nej, det är inte så enkelt, men det kan vara enkelt att se till att det blir så.
Totaleffekten 14 kW bygger på att samtliga tre faser är fullt belastade, dvs 14/3 = 4.6 kW per fas, du du ska heller tänka att du har 3 x 4.6 kW tillgängligt.

Du kan alltså endast uppnå 14 kW om du har en perfekt fördelning av all din belastning mellan de tre faserna. Det är i praktiken omöjligt att uppnå, och än svårare idag då det säljs färre och färre produkter för den svenska marknaden med trefas.

Du kan själv studera gruppförteckningen, ifall den är uppdaterad, vilka laster du har på varje fas. Just nu har du en kraftig överlast på en fas som du måste åtgärda. Detta borde installatören av värmepumpen ha tittat på. Till att börja med behöver du identifiera allt som ligger på den fasen och se till att inte kära dessa förbrukare samtidigt. En elfirma kan eventuellt flytta runt på dina grupper för att uppnå en jämnare belastning utifrån ert användningsmönster.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Moderna spisar med induktionshäll brukar kunna ha två faser för plattorna (230v+230v inte 400v) och en fas till ugnen. Om det alltid är så kan jag inte svara på.
Ja det moderna ikeaskräpet för inredningstidningarnas "byta kök" brukar ha så men då är de inte moderna utan billigt importerat budetskräp.
En riktig elspis från E-lux eller Cylinda fungerar i svenska hem där man har trefas.
I många fattigare länder där skräpet tillverkas har man ofta inte dragit fram trefas.

Krokben
G Granström2 skrev:
Ja det moderna ikeaskräpet för inredningstidningarnas "byta kök" brukar ha så men då är de inte moderna utan billigt importerat budetskräp.
En riktig elspis från E-lux eller Cylinda fungerar i svenska hem där man har trefas.
I många fattigare länder där skräpet tillverkas har man ofta inte dragit fram trefas.
Jo, är rätt säker att vår spis som var väldigt dyr går på trefas rakt av. Men skrev "brukar" för att jag sett såpass många som har så, så tänkte att det kanske var nya grejen.

Länka gärna till en ny spis som går på 3-fas/400V och inte kostar skjortan/är för restaurangkök.

Krokben
useless useless skrev:
Länka gärna till en ny spis som går på 3-fas/400V.
Menade Inte ren trefas som gamla utan nolla men inte kör 230v+230v. Det jag menar är att jag är rätt övertygad om att min ugn går på 400v. Men kan ju ha fel.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.