offlarjon
Upptäckte för några dagar sedan att det kändes friskare/kyligare än vanligt i vardagsrummet, och mycket riktigt - ett L-format område på golvet var iskallt (vattenburen golvvärme). När man tittar på ritningen över hur slingorna överensstämmer slinga nr. 9 (det gulmarkerade området) med det kalla området. Tänkte först på cirkulationspumpen, men tycker väl att det borde vara kallt i hela huset i såna fall? Termostaten i rummet styr slingorna 9 och 10 men bara 10 (största ytan av vard. rumsgolvet) värms upp. Går det att justera/reglera något med själva ställdonet?

Ritning av vattenburen golvvärme med markerade slingor och termostater i ett husplan. Slinga 9 är gulmarkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenburen golvvärmeanläggning med uppmärkta rör och ställdon numrerade 1 till 10.
Skapa konto

Första gissningen skulle vara att ställdonet för slinga 9 gett upp om inget hänt med styrningen till donet. Om dessa kontrolleras as samma termostat kanske detta är otroligt dock.

känner du vid styrdon och retur på slings 9 och tilloppet är varmt och returen kall så kan nästa steg tex att vara att montera bort styrdonet och se om slingan då blir varm

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Skruva bort ställdonet och kolla om piggen på fördelaren där ställdonet satt går att motionera in/ut. Dessa ställdon brukar ge sig. Kan rekommendera ställdon från Möhlenhoff. De är robusta. De är en tillverkare som blir rebrandade sen.
De ser ut såhär.

https://www.moehlenhoff.de/en/products/actuator-technology-2-4

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Ja mycket talar för att det är ställdonet som gett sig ändå. Skruvade bort panelen och ser då att dioderna för zon 1 och 3 lyser rött (slinga 9 och 10 går båda in i just zon 3). Dessutom har jag ett område i hallen (slinga 6) som också är kallt, vilken går in i zon 1 som också lyser rött. Får ju testa att byta ställdon men frågan är om jag kan byta till t ex de från Möhlenhoff eller om det måste vara exakt den variant jag har idag (Thermotech)?

Panel med ställdon och dioder för värmesystem där zon 1 och 3 visar röda lysdioder, indikerar fel.
Skapa konto

Nej det behöver inte vara samma märke.
Se till att det är rätt när det kommer till Normally Closed eller Normally Open och att spänningen är densamma, 24 eller 230V.
Anslutningen ska också vara samma. Förmodligen M30x1.5 på de du har. Finns adaptrar att köpa.
Börja med att köpa en för att kolla. De är billigare i Tyskland.

Prisjämförelse.

https://billigtvvs.se/vattenburen-g...qc5oJdJ8Q3Uxd5a8-yNo4Wny3f5_9UKBoC8KYQAvD_BwE

https://www.heima24.de/heizung/stel...-stromlos-geschlossen-inkl-adapter-va-80.html

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Det fästet som bestämmer vad du ha, och den som länken är till r företaget och dom har i princip allt som gäller ställdon och bra mycket billtgare

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det behöver inte vara samma märke.
Se till att det är rätt när det kommer till Normally Closed eller Normally Open och att spänningen är densamma, 24 eller 230V.
Anslutningen ska också vara samma. Förmodligen M30x1.5 på de du har. Finns adaptrar att köpa.
Börja med att köpa en för att kolla. De är billigare i Tyskland.

Prisjämförelse.

[länk]

[länk]
Skruvade av ställdonet igår kväll & i morse var det ljummet på den kalla delen av golvet, vilket förvånar mig eftersom jag trodde att ställdonet snarare tillförde värme än tvärtom. Men nu verkar den i och för sig vara trasig så....?
Hittade följande text på nätet ang. ställdon:
"Normaly Closed är den vanligaste typen och dom trycker alltså ner piggen i normalläget och ventilen är då stängd. Slår man på ström till ställdonet så rör det sig uppåt och ventilen öppnas. Mycket enkelt egentligen".
Så nu när ställdonet är borta, vad händer då med ventilen? Är den vidöppen nu eftersom inget trycker ner piggen längre (vilket innebär att varmvatten flödar ut i slingan)?
Ställdon från Thermotech markerat "Normally Closed" monterat på rörledning.
Skapa konto

offlarjon offlarjon skrev:
Skruvade av ställdonet igår kväll & i morse var det ljummet på den kalla delen av golvet, vilket förvånar mig eftersom jag trodde att ställdonet snarare tillförde värme än tvärtom. Men nu verkar den i och för sig vara trasig så....?
Hittade följande text på nätet ang. ställdon:
"Normaly Closed är den vanligaste typen och dom trycker alltså ner piggen i normalläget och ventilen är då stängd. Slår man på ström till ställdonet så rör det sig uppåt och ventilen öppnas. Mycket enkelt egentligen".
Så nu när ställdonet är borta, vad händer då med ventilen? Är den vidöppen nu eftersom inget trycker ner piggen längre (vilket innebär att varmvatten flödar ut i slingan)?
[bild]
Om donet är stängt i normalläge så har du full fart utan don. Har du Mao parkett där du måste vara lite försiktigt med temperaturen får du tänka till lite vad du gör tills du har ett fungerande don. Ibland så kan man skruva av donet ”halvvägs”, ibland kan man leka mcgyver med en tving eller liknande eller så kan man givetvis tex flytta ett annat don tillfälligt från ett utrymme där det tex inte spelar någon roll

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Det stämmer. Normally Closed = Normalt stängd strömlös.
Om du tar bort den så åker piggen upp och du får flöde/värme som du redan har observerat.
När du strömsätter ställdonet (piggen åker upp) så "tillför" du värme. Eller rättare den öppnar helt. Den balanserar inte flödet på något sätt. On eller off.
Nu när du har tagit bort ställdonet så är flödet detsamma som en fungerande öppen ställdon.

Jag vill påstå att länkarna jag postade fungerar rakt av på din fördelare med den medföljande adaptern v80 som är M30x1.5.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Om donet är stängt i normalläge så har du full fart utan don. Har du Mao parkett där du måste vara lite försiktigt med temperaturen får du tänka till lite vad du gör tills du har ett fungerande don. Ibland så kan man skruva av donet ”halvvägs”, ibland kan man leka mcgyver med en tving eller liknande eller så kan man givetvis tex flytta ett annat don tillfälligt från ett utrymme där det tex inte spelar någon roll
Framledningstemperaturen blir inte högre bara för att ställdonet är borta än att ställdonet fungerat och varit öppen.
Om nu inte pannan är ställd på väldig hög framledningen och låter termoststerna pyttsa on/off hela tiden. Men det vore väldigt dumt om det var så.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
M myrstack skrev:
Ok, fast borde det då inte vara supervarmt utan något ställdon alls? Som det är just nu är det endast lätt ljummet, ungefär som den andra golvytan av vardagsrummet.

offlarjon
Det stämmer. Normally Closed = Normalt stängd strömlös.
Om du tar bort den så åker piggen upp och du får flöde/värme som du redan har observerat.
När du strömsätter ställdonet (piggen åker upp) så "tillför" du värme. Eller rättare den öppnar helt. Den balanserar inte flödet på något sätt. On eller off.
Nu när du har tagit bort ställdonet så är flödet detsamma som en fungerande öppen ställdon.

Jag vill påstå att länkarna jag postade fungerar rakt av på din fördelare med den medföljande adaptern v80 som är M30x1.5.
Ok tack för förklaringen . Då ska jag beställa ställdonet du länkade till .

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
Ok, fast borde det då inte vara supervarmt utan något ställdon alls? Som det är just nu är det endast lätt ljummet, ungefär som den andra golvytan av vardagsrummet.
Du har ev en strypning på return att ta hänsyn till samt ett antal andra faktorer så har det bara ljummet då är det bara att tacka och ta emot att du slipper oroa dig. Om slingorna är ingjutna så kolla bara hur det utvecklar sig då värmen blir väldigt trög.

offlarjon
Framledningstemperaturen blir inte högre bara för att ställdonet är borta än att ställdonet fungerat och varit öppen.
Om nu inte pannan är ställd på väldig hög framledningen och låter termoststerna pyttsa on/off hela tiden. Men det vore väldigt dumt om det var så.
Vet inte vad som är normal framledningstemperatur men kollade precis och den ligger på 34 grader här.

Sätt högsta fart på cirkpumpen/ar , ställ alla termostater på noll utom dom som är till det rummet, det kan ha blivit en luftbubbla i slingan och har du tur så åker den med ut på någon timma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.