A
Anders Wallgren: [citat] Den här idén var klart intressant. Tänk om man kunde föra in något som piper som kunde höras ovanifrån, eller som du är inne på, något som rasslar. Nu har jag fått tre bra tips från forumet. Något av dem borde funka!
6 svar · 2,3k läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Alla ser väl att det är ventilröret för varmvattnet! Ser man inte det är kommentarer onödiga.
9 svar · 5,7k läst
·
Apako
Apako: [citat] Får hoppas på det, tur det byts ut inom någon vecka
19 svar · 3,5k läst
·
J
Josth: Termostathuset är AGA M20×1 enligt Gelia. För att då sätta fast ett nytt MMA termostathus såsom Evosense behövs MMA-NTI adapter RSK nr: 480 52 82. (OBS Vid långt stift på ventildel – demontera stiftet i adaptern).
1 svar · 2,3k läst
·
K
K043: Fick loss det utan problem alls hyllsa med spärrskaft och 90cm förlängning lossnade som smällt smör mycket enkelt. Dock extremt svårt med skiffnyckel. Filtret var extremt skitigt, samt köldbärar filtret massa skräp.
4 svar · 1,2k läst
·
M
maria01: [citat] Börja med huset är på 250 kvadrat vatten element i 2 våningar plus en vardagsrummet är suterräng kan man kalla det pannan står i ett eget rum på bottenvåningen med skorsten som går rakt igenom huset, huset är från 1500 talet men insidan är ombyggt på 1970 med ihåligt tegel vet inte vad det heter på svenska faktiskt pannan är 5 år gammal nåt fransk märke men tillverkat
4 svar · 1,0k läst
Nuan
Nuan: Tack för alla dina förslag, nu är problemet löst och jag skulle vilja göra en sammanfattning: 1, Elementnyckeln är inte problemet, jag har köpt nycklar med olika storlekar, 4 mm, 4,5 mm och 5 mm. Ingen av dem fungerar. 2, Den runda stapeln är frågan, som jag trodde det tidigare. 3, jag försökte med tången, men det fungerade inte i början också som inte tillräckligt med kraft för
16 svar · 30,1k läst
·
ludvigw
ludvigw: Tack för svaren! Med hjälp av dem och lite googlande så står det klart att det är el-golvvärme. Företaget Devi tillverkar bara el-golvvärme. Och mässingsklumpen är en automatisk avluftare för radiatorrören i huset, och har inget med golvvärmen att göra. Och den har förmodligen haft en röd plasthatt som trillat bort.
5 svar · 7,6k läst
·
J
jonaserik: Jepp eller så är termostaten ur bruk/trasig , 4 och 5 är det slingor samma rum, följ ledningarna i till kopplingsplint i centralen och se om dom ligger på samma grupp. tar du bort donet så ska det bli full värme på den slingan. Det går att lytta ett don till en annan slinga, men håll koll på var dom sitter från början, som en test att ventilen fungerar.
13 svar · 3,9k läst
·
T
Tobbe1968: [citat] Har själv en spacesaver ss80 sedan 3 år. Funkar som du säger bra om det är mindre ytor, och man slipper dra rör.
9 svar · 1,8k läst
M
Matte.mhk: Ok. Tack för svar.
5 svar · 888 läst
·
F
Fredrikalteblad: [citat] [citat] nu funkar allt som det ska, returen va stängd av någon anledning så det blev ingen cirkulation i elementen.
7 svar · 1,4k läst
·
S
svalander: Nu tror jag att det funkar. Skruvade in den svarta ratten lite
7 svar · 1,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Mest ur vägen helt enkelt.
3 svar · 1,9k läst
I
Izze: Dock måste jag hitta mer brineol i Stockholm också. Verkar inte vara så enkelt för privatperson?
22 svar · 23,2k läst
·
J
Johanand: [citat] nej på nr 1 fas och nr 2 nolla
9 svar · 6,8k läst
·
Patbl67
Patbl67: [citat] [citat] Jag är kanske envis, försöker med polygrip först som Victor skriver, den jag har är dock kass så det blir att köpa ny först.
5 svar · 2,3k läst
·
z0ul
z0ul: Hallo blev precis medlem här då jag har lite frågor/funderingar. antar att detta är någon form av shunt? Den försörjer värme till garage + ett gästrum. Den är iaf stum. finns det något man kan man ersätta den med? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 661 läst
GK100
GK100: [citat] Du ska inte ha lin där det är som sagt ytorna muttern drar ihop mot varandra som ska tätas med någon packning. Det är inte två tunna packningar i påsen som ligger klistrade? Sen är det aldrig fel med lite pasta om du har på både ytorna och kängorna.
4 svar · 825 läst
·
H
hmsu: Stort tack till er båda!
5 svar · 824 läst
B
Baskavoda: [citat] Har testat det utan att få det att fungera. Ska nog skruva loss den och titta om det kan vara något fel inuti. Om det är gamla grejer kanske något behöver bytas.
7 svar · 1,5k läst
·
Putten
Putten: Ställdonet B är den som öppnar/stänger av flödet på golvvärmekretsen, A är justerskruven för att justera in flödet med. Innan du börjar med att skruva på A. Kolla statusen på B om denne är öppnad eller stängd genom att skruva lös denne. När stängd skall pinnen vara i intryckt läge precis som på en vanlig radiatorventil, och en plastbit inuti den vita skall vara i motsvarande
1 svar · 4,6k läst
·
D
DalaThomas: [citat] Skruvade den röda ratten ett halvt varv igår kväll och idag märks ingen skillnad på värmen. Kan jag prova att vrida lite på dom vita hattarna? Alla är helt öppna
12 svar · 5,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Knyt 2 rosetter med hushållspapper runt röret i varsin ände, så ser du varifrån vattnet kommer.
4 svar · 2,6k läst
·
J
jonaslatt: Jag eldar med pellets. Och har en automat shunt i källaren som styr av en bara en inomhus givare som sitter i gamla delen där det finns element. Den e inställt så vi har ca 22 grader inne i gamla delen. Så temperaturen till nya delen och golvvärmen är varierande. Beror ju på gamla delen där det styrs ifrån. Och i nya delen ca 70kvd är golvvärme i alla rum som styra av trådlösa
9 svar · 8,4k läst
·
T
tomkeifer: [citat] Om jag förstår svaret rätt så var det det som var min fundering, om det är en standardmodell, eller om jag borde skruva ut ventilhuset och mäta utv. gänga och sedan bara köpa en utbytessats med samma mått, eller är det något annat jag borde tänka på? Tack för svaret!
6 svar · 9,2k läst
·
B
Beretic: Bra fråga, finns ju dörrstopp i metall med 1dm pinne med ett gummistopp i änden.. Borde ju ge minimalt irritationsmoment och ändå fylla sin funktion.. Sätt gärna högt upp så man inte slår i det ;)(y)
3 svar · 1,8k läst
·
F
falkn: https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-skyddsror-16-20-1000-mm/
5 svar · 3,4k läst
·
WestbergA
WestbergA: [citat] - Yep, 2-plansvilla i souterräng. Innebär lite klurigheter att sätta dimensionerande temperatur på baksidan / kortsidorna där det är jordmassor dessutom :) Anledningen till att jag klumpat ihop ventilationen är att i) ja, frånluften är en värmeförlust från det rummet ja, men ii) samtidigt så flödar luft till frånlufts-rummen (kök / badrum / ...) från andra intilliggande
19 svar · 19,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.