Rubriken låter lite värre än vad det är, låt mig förklara.

vi har en luft-luftvärmepump, Panasonic HZ25TKE som för 1-2 år sedan när den köptes var den tystaste (på pappret) som vi hade råd med. Om man även tittade på ännu dyrare luftvärmepumpar så var den fortfarandee bland de absolut tystaste.

Den har däremot två ljud som gör att det upplevs väldigt irriterande.

1. Fläkthastigheten varierar något trots att jag ställt in den på att endast ha en hastighet, d.v.s. att inte är på ”auto”. Vi har den nästintill alltid på lägsta fläkthastigheten.
Går man efter hur den låter så går den i en hastighet i ca tio sekunder men sedan låter det som att den ökar lite i styrka under ca femton sekunder. Ljudnivån från bägge dessa är acceptabel men just att den varierar är väldigt irriterande.

Om man ställer in fläkten på en hastighet ska den trots det ha små variationer i styrka?

Det skiljer säkert mellan märke och modell men jag är tacksam för er input oavsett.

2. Att man här luftströmmen från en luftvärmepump förstår jag. Men ska man tydligt höra själva fläktarna också? Det låter lite som tick-tick-tick-tick-tick ganska många gånger per sekund så jag gissar/antar att det är fläkten.

Så frågan är om det är normalt att man hör två sorters ljud från innerdelen av en luftvärmepump?

1. Nej
2. Nej

En LLVP ska köras med så högt fläktläge som möjligt om syftet med den är att få en uppvärmning med hög andel gratisenergi och därmed spara el.

Om man har skaffat den av annat skäl än energisnål uppvärmning kan man bortse från ovanstående.

Magnus E K
Jag har exakt den pumpen, dock drygt tre år gammal (modellen var precis ny när jag fick den installerad i oktober -17) och upplever samma grej med tickandet. Hörde det första gången efter 1,5 år men då bara ibland. Upplever dock att det minskade något efter att jag försökte göra rent fläkten. (Dessutom kör jag oftast på högre fläktläge och då hörs det mindre.) Och det stämmer att fläkthastigheten varierar till synes slumpmässigt ibland; den har definitivt inte enbart de fem fasta lägena som den hoppar mellan. Men när det är kallt ute tycker jag det är avfrostningsljudet som stör mest.

B Boende45 skrev:
1. Nej
2. Nej

En LLVP ska köras med så högt fläktläge som möjligt om syftet med den är att få en uppvärmning med hög andel gratisenergi och därmed spara el.

Om man har skaffat den av annat skäl än energisnål uppvärmning kan man bortse från ovanstående.
Tack.

Saken är den att där vi bor samt med vår planlösning blir det sällan så väldans kallt så vi behöver inte köra på mer än lägsta fläkthastigheten. Dessutom så sitter den tyvärr lite väl nära soffan så höjer man hastigheten blir det lite småjobbigt i mina öron.

Förra ägarna som valde platsen, själv hade jag satt den i rummet bredvid. Det hade blivit tystare och pga den öppna planlösningen hade vardagsrummet fortfarande blivit varmt. Vet inte riktigt hur de tänkte men men.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har exakt den pumpen, dock drygt tre år gammal (modellen var precis ny när jag fick den installerad i oktober -17) och upplever samma grej med tickandet. Hörde det första gången efter 1,5 år men då bara ibland. Upplever dock att det minskade något efter att jag försökte göra rent fläkten. (Dessutom kör jag oftast på högre fläktläge och då hörs det mindre.) Och det stämmer att fläkthastigheten varierar till synes slumpmässigt ibland; den har definitivt inte enbart de fem fasta lägena som den hoppar mellan. Men när det är kallt ute tycker jag det är avfrostningsljudet som stör mest.
Avfrostningsljudet stör mig faktiskt inte så mycket då det sker så sällan. Värre med det som låter konstant. Skönt att höra att min fläkt inte är ett isolerat fall. Då jag fortfarande har garanti kvar vet jag inte om jag vill skruva för mycket i den, återförsäljarna brukar ju bli lite griniga om de ser att man varit där och pillat.

Ska nog kontakta dem i veckan men jag tvivlar på att de är speciellt villiga att se något problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.