Byggahus.se
Hej, behöver hjälp med hur jag ska göra för att koppla in tidigare bortplockad radiator. Problemet är att jag den här gången vill sätta tillbaka det vinklat åt motsatt håll som det satt förra gången.

bifogar bild på radiator som jag önskar koppla in det (kopplet satt tidigare tvärtom som det ligger på bilden, alltså med radiatorn till höger från kopplet sett.) jag har redan bytt plats på luftningsnippeln så att den sitter på högst punkten när elementet är roterat.
Radiator med kopplingar vinklad åt ett håll och verktyg på en pall i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingar och rör för radiator på trägolv med väggen i bakgrunden.
Skapa konto

Andra bilden är där radiatorn skall kopplas in. Alltså vill jag ha det till vänster härifrån sett. Problemet är att slingans retur är röret på höger sida (med tanke på att radiatorn satt åt det hållet tidigare måste det vara så samt att man kan tyda att rören viker av åt motsatta håll)

hur ska jag gå tillväga? Går det ens?

Bästa svaret

Du har två alternativ,
1: försöka böja om presolrören så att dom byter plats, hade varit lättare med bortplockat golv.

2: använda korskoppling, den bygger några cm på höjden,https://www.vvsobygg.se/mma-korskoppling.html

• Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har två alternativ,
1: försöka böja om presolrören så att dom byter plats, hade varit lättare med bortplockat golv.

2: använda korskoppling, den bygger några cm på höjden,[länk]
tack, alternativ 2 låter som det klart smidigaste sättet.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har två alternativ,

Demmpa Demmpa skrev:
Du har två alternativ,

Tar gärna lite stöd från sig igen Demmpa om du kan. Beställde korskopplingen (tänkte inte mer på storlek då det endast fanns i 22 eller 40). Självklart visade det sig när den väl kom att den var för stor (bifogad bild nedan).

nu är frågan, kan jag reda ut det här eller blir det att jag måste ta hit en rörmokare för att fixa? (Och kan då denna göra det utan att knäcka till rören?)

försökt leta men kan inte hitta någon smidig lösning på problemet. Hade hoppats på ett koppel med inbyggd växlare men det finns ju inte..
(Vet att den är vänd åt fel håll men dimensionerna syntes bättre så)

• Silverfärgad korskoppling för rörledningar, för stor för projektet, mot träbakgrund.
    Skapa konto
O
But till ett nytt koppel med ny termostat. Är ändå uttjänta grejer du har där

O Ovation skrev:
But till ett nytt koppel med ny termostat. Är ändå uttjänta grejer du har där
Ja men visst borde ett nytt koppel passa iom att förbigångsröret passar (inte jag själv som satte dit det) och då borde även korskopplingen passa.

O
Ja du har ju flex i rören ochså ifall du behöver byta anslutningskopplingarna till nya.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.