J
Jarrre69200: Hej! Nån som är en hävert på montering av Contura kamin? I instruktionen står det att det endast ska vara isoleringsrör uppe på taket ( för att kunna kapa av till huvan) men stämmer det verkligen?
0 svar · 968 läst
·
D
deas34: Absolut bra att det löste sig, och trycket i värmesystemet är bara ett statiskt tryck så det har inget med flödet i systemet att göra. 1 Bar är bra
5 svar · 1,8k läst
·
@
@ndreas: [citat] Jo, det var det jag menade. Trycket är betydligt lägre än det normala under höst/vinter-säsongen
2 svar · 1,0k läst
·
Stefan8181
Stefan8181: Ska man spara bruksanvisningen? Hehe Vi flyttade precis till huset.. så en bruksanvisning finns förmodligen inte längre kvar.. men ska försöka luska reda på det
10 svar · 1,2k läst
·
S
Snickerick: Då är frågan, ska det sitta någon form av mjuktätning där eller inte, på en sådan här ventil? Jag antar inte? Lite rengöring och byte av oringen i själva vredet så bör den kunna funka fint igen, eller vad tror ni? Det är påfyllningsventilen till acktanken. Edit: fast det känns som det finns plats för en packning här. Edit igen: haha, det satt ju en packning i den. Ögonen e de
0 svar · 536 läst
·
P
Per.berge00: (y) Tack. Får kolla om utegivare finnes och hur den fungerar.
4 svar · 1,7k läst
Pb15
Pb15: Hej igen, till slut började det fungera om jag lämnade hattarna av, de verkar vara trasiga. Höjde kurvan på bergvärmepump ett snäpp samt framledningstemp från 20-25. Hade luftar ganska rejält innan så det var säkert ett av problemen. Tack för hjälpen!
4 svar · 2,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Vad är ytter- och innerväggar? Blir elementet varmt som det ska? Det råkar inte ha hamnat ett 400V-element där det får 230V?
10 svar · 1,8k läst
L
lostinsweden: [citat] Det finns ofta luftare på expansionskärl ledningar 'Expansionskärlets förtryck ska justeras efter systemets statiska höjd mätt ifrån kärlets position upp till systemets högsta punkt.' Somatherm https://somathermvvs.se/expansionskarl-tappar-tryck/ Jag antar att ju högre upp kärlet står så mindre förtryck behöver man i kärlet som därigenom minska påfrestning på det.
2 svar · 5,5k läst
·
J
Jeppson: Har du motionerat den lilla piggen under termostaten?
1 svar · 1,1k läst
J
JohanLun: Man kan dock tänka sig att regleringen på en elradiator är så dålig att den värmer mer än vad du behöver under vissa perioder. Du har förvisso fått mer värme, men du kanske lika gärna haft det kallare i rummet. Dock borde den värmen över tiden spridas i huset. Men konsekvensen kan lika gärna vara att värmen står på samtidigt som ett fönster är öppet. Så, det finns inte i
7 svar · 1,8k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Det kan väl vara varmare än så inomhus under sommaren. Det kan väl också hända att man duschar varmare än 35 grader och låter vattnet rinna på golvet och värma upp det. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara för tätskiktet.
4 svar · 827 läst
Staffans2000
Staffans2000: Nej.
1 svar · 489 läst
6
64kvm: Stenkolet hämtas idag av Partille Hembygdsförening. Ska användas i deras smedja. Tack för alla svar!
6 svar · 5,1k läst
·
A
Ace83: [citat] Ok, har kontaktat företaget som installerade vårt FTX för att få ett ca pris på rördragning från de fördragna värmerören uppe på vinden.
10 svar · 5,2k läst
·
F
Freddan-70: Har ingen riktig koll på värmepumpen direkt, eller vad som skiljer på höger eller vänster sida. Trimventil en justerar in tänkt flöde från primärsidan om sådant är uträknat. Detta då handratten kan ersättas med elektriskt ställdon som öppnar och stänger flödet automatiskt efter behov. Då ger trimventilen ett maxflöde som tillåts till shunten. Nu har du troligen inte det
14 svar · 4,5k läst
·
J
Jowke: [citat] Okej, ja här värms vattnet upp av bergvärme. Bara antog att det undre röret skulle vara kallt eftersom dom övriga är det som funkar bra. Skickar bilder på förklaringen av ventilen från boken jag fick, ifall någon är intresserad. Tack för förklaringen!
8 svar · 2,9k läst
·
S
Snickerick: Visade sig räcka fint att plocka ur och rengöra enligt Wilo's instruktioner. Knäpp tyst blev det. Fick sätta skruvmejsel och öra emot för att kunna avgöra att den faktiskt snurrade
4 svar · 2,7k läst
·
d_nygaard
d_nygaard: Hej, har et LK CQ6 system med 3 styck och totalt 11 koblade kanal. På ena skena finns 2 kanal som inte är koblade till faktisk ventil, ena lyser konstant, den annan lyser inte. I och för sig är dette lugnt. På en annan skena är 1 kanal inte koblad. Denne tutar och blinkar. Dette är et problem för att vi hör detta tutten. Vi har försökt att resette denne skena, vi har försökt kobla
0 svar · 688 läst
P
preben89: [citat] Tack ! Ska se om jag kan fatta hur det funkar :)
5 svar · 2,8k läst
·
T
tobbetk: Det kan vara så "enkelt" att någon av växelventilerna i pannan är defekt. Prova att Handköra dom och se så att dom växlar som dom ska. Det är mindre troligt att det är fel i kylkretsen. Hp-larm är mer eller mindre alltid relaterat flödesproblem. :thinking: [citat]
3 svar · 2,8k läst
GoC
GoC: [citat] Så bra, det är lätt gjort att vrida lite för mycket på de där plastvreden.
7 svar · 1,8k läst
·
J
Josth: Det intressanta att följa upp är antal kWh fjärrvärme per månad och antal kWh el per månad. Vad det blir i kronor inkl. fasta månadskostnader är mer sekundärt. Tittar man på Mälarenergis taxor för fjärrvärmen ser man att man tjänar på att använda luftluftvärmepumparna för värme under perioden september till maj. För att kunna räkna på lång sikt behövs mer data om
9 svar · 2,6k läst
·
M
Muuuuurtin: Precis, dom andra rören på bild är bara till brännaren och oljetanken som numera är borttagen. Inkommande vatten kommer upp ur golvet i garaget närmast gatan, kanske inte var så från början då och detta är det gamla röret. Spännande :p
8 svar · 2,0k läst
·
Per Ola Persson
Per Ola Persson: [citat] Ja sepciellt en frånluftvärmepump behöver regelbunden översyn. Det finns bl.a. kondensdränage som kan sätta igen och då kan det komma kondensvatten på styrkort vilket blir dyra reparationer. Bra att ni har tänkt på detta!
17 svar · 14,3k läst
·
Ville Itämaa
Ville Itämaa: Huset skall användas som kontor 5 dagar i veckan och sedan som gäststuga. Det verkar vara enhälligt med LLVP. Den står ju vid kusten i Västernorrland tanken slog bara om det blir kallt på golven. Ang gjuta platta för utohusdelen är genialt.(Har erf där utomhusdelen ligger för nära sovrummet) Ang fönster så är det 3 fönster (855 x 1200mm), en på gaveln och 2 på ena långsidan. 2
4 svar · 5,2k läst
B
Blomsterbladh: Jaha se där, stämmer säkert att den är från -97. Jag förutsatte att den var från -85 med tanke på att det mesta i huset var original när vi köpte det för 2 år sedan.. ska ta en ordentlig genomgång om vad jag faktiskt har här hemma och se vad jag kan göra för att få ner priset på uppvärmningen
5 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Tjejgissning som träffade rätt ;)
3 svar · 1,8k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Han va lite speciell :-)
5 svar · 5,5k läst
·
D
Don_Simon: [citat] Ok. Tack för svar
3 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.