R
Rollerörkrök: Hej.Skruva inte ut skruven så den kommer över kanten,är dom gamla kan det droppa lite,ha trasa tillhands men det är ingen fara.Stäng dom helt men räkna varven när du skruvar in dom.Samma när du öppnar dom.Då kan du göra så på samtliga ´,kanske strypa en delelement så att elementet blir svalare i bptten än toppen 10-20 grader temperaturskillnad.
3 svar · 9,9k läst
·
L
Luntmakarn: Ok, tack!!
2 svar · 2,8k läst
useless
useless: Om värmepumpen värmer vattnet till 50 grader fast den inte ska det så borde problemet ligga i värmepumpen, inte i shunten. Vad säger värmepumpen om alla aktuella temperaturer? Visar alla givare rätt?
5 svar · 1,5k läst
·
kvirre
kvirre: Hej det är inte så att du kan se hur den rör sig om du vrider på termostaten eller slår av/på strömmen? i vårat golvvärmesystem går den "bakåt" så att säga dvs öppnar helt om man stänger av spänningen till reglerutrustningen. (dvs den del som trycker på ventilen går lite granna tillbaka)
9 svar · 8,0k läst
·
S
snickarmarie: Hej igen! Skull du vilja ta en bild på spjället, vill gärna se hur det ser ut! Tänkte göra ett med arm till luckan. MVH: Marie.
6 svar · 2,9k läst
·
J
Joelbit: [citat] Hur gick det idag? Har själv en 1100 Ekonomi, men det finns ju fler varianter av den än vad man kan hitta bruksanvisningar på internet...Min elpatron var urkopplad redan när jag köpte huset så jag antar att den är kass, men jag har en liten låda i aluminium med en ratt på som styr min elpatron. Min lösning de dagar på året då min lv-pump inte mäktar med (olja kör jag inte
11 svar · 1,5k läst
·
H
Holmstock: [citat] Visst som du säger. Det finns ingen specdata för Qlima. Har tidigare varit i kontakt med deras support och frågat. Men nu är det inte bara Qlima. TS luftvärmepump Mitsubishi saknar ju också COP vid olika temperaturer. https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/Mitsubishi-Electric-Ninja.pdf Det är långt ifrån alla som har spec för kW/COP för olika temperaturer.
24 svar · 25,2k läst
R
Rollerörkrök: Hej.Du skall bara stänga ventilerna lite,kanske nån millimeter i taget på vredet,bara en av ventilerna på varje slinga.Det kan ju till och med vara så att pumphjulet har slammat igen,har varit med om detta flera gånger på vedeldningssystem.Kan ju vara bra att ta loss pumpen och kolla pumphjulet.Går att se från pumpens utlopp.Det sitter ju som tur är avstängningsventiler.Kanske dags att
6 svar · 2,4k läst
·
S
Svanteman: Jag snurrar nog ihop detta i huvudet tror jag och min VS-kille ligger i den för tiden populära virussjukdomen. Så hoppas någon här kan guida mig rätt. Renovering på gång Sitter LK-system i hela huset, vattenburet radiatorsystem draget med 16mm slang. Kopplat till en pelletspanna så det finns hyfsade värmeresurser att hämta. Idag sitter i badrummet på plan 2 en fördelare som matas med
0 svar · 625 läst
T
Tolin80: [citat] Kanske där jag ska börja isf. Jag har troligen haft fel syn på dem då jag har väldigt olika inställt även om de är i samma rum. Min tanke va ju att pannan skulle sköta allt men får kanske vända på det pch låta termostaterna göra jobbet? Det påverkar ju dock inte det faktum att det finns en risk att framledniningstempen kan variera väldigt mycket och att pannan trots allt
21 svar · 6,2k läst
·
O
Ovation: Näe det är inte så troligt att man kan se det tyvärr. Det är beroende på flödeshastigheten i rören som slitaget ökar.
4 svar · 1,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Vad gäller det elektriska så får någon annan svara. Jag skulle nog, vare sig jag måste eller inte, ha någon avskiljare mellan dessa utrustningar. Nu brukar det ju inte spruta så mycket vatten från golvvärme, men ändå, trist att öht behöva fundera på om man ska bli en grillkorv. Mellan fördelare eller mellan pannrum och fördelare brukar man använda 25mm pex. Uponor har tex en
1 svar · 1,6k läst
·
K
Kennster: Hej! Jag går i tankar kring att konvertera vårt hus från direktel med en LLVP till bergvärme men funderar en del kring hur rördragning och placering av bergvärmepump skulle bli vårt hus. Vi vill helst ha så lite synliga vattenrör som möjligt. Jag kan väldigt lite om vattenburen värme så ber om ursäkt om jag har gjort några stora missar i min tankegång. Huset är ett suterräng hus
0 svar · 1,7k läst
·
B
Byggsnyggen: Det är den blanka nippel man ser på bilden. Om den sitter hårt så använd INTE en skiftnyckel. Använd istället en fast nyckel eller en hylsnyckel. Lossa den dock inte mer än att du sedan skruvar upp den för hand. Ingen höjdare om du skruvar den för långt så den lossnar.
1 svar · 2,1k läst
·
J
Josth: Det där måste vara TA termostathus med samma gängmått M28×1,5 som MMA (skrev fel i första inlägget). Om ventilerna fungerar bra och stiften fjädrar ut som de ska kan man sätta på MMA termostathus, t.ex. Evosense, med hjälp av en adapter: MMA-RVT med RSK nr: 480 52 85. https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-mma-rvt/
3 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: J det går att ha 2 batterier i låda , den en för kyla och den andra för värme, bara tänka till så inte det för värme fryser på vintern, mycket kyla blir det och mycket flöde på värmen igenom batteriet behövs och kanske högre temp än du tänker dig, det fryser lätt i ett batteri.
7 svar · 3,4k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Kul att du hittade felen (y) Lite inputt ang ditt värmesystem , vet ej hur du värmer vattnet i ditt hus . Ett sätt att spara på energi är att försöka få värmevatten ganska nära den gräns som huset behöver i värmeenergi beroende på utetemp . Att försöka ta bort så många som möjligt av termostaterna det går och styra värmen från källan . Tidskrävande jobb . Som en
40 svar · 16,7k läst
·
K
Kaboff: Betala 260/m vill jag minnas för borrningen, Men slang o gräva bör ju kanske kosta 10-15k sen kan det bli tjälskador där slangen går. Möjligt får ni gå upp en storlek i pump med tanke på att ni skall pumpa i en 400m slinga Sist men inte minst, effekten skall räcka till med
9 svar · 4,8k läst
J
jonaserik: [citat] Dom fryser inte sönder om dom är tomma på vatten. men dom blir väldigt stela i kyla och kan krackelera vid böjningar, har haft GV-slang i boden innan läggning , säkert - 15 C där som kallast och dom var nästan som ett armeringsjärn i ring. Fick tina upp innan läggning, även i sommartemp är dom stela och vill gå tillbaka till slingmodell. Ett hett tips då är att fylla dom
30 svar · 6,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vår kamin köpte vi av Skurups Brasvärmebutik. Tyckte de var duktiga
1 svar · 1,2k läst
·
D
Drövel: [citat] Offerten specar en ivt greenline. Som jag förstår på deras hemsida är det inte en inverterpump. Det finns olika åsikter vad som är bäst men de nya värmepumparna har invertertekniken och jag hade valt en sådan alla dagar i veckan. Har ni inte diskuterat alternativen som finns skulle jag funderat på en annan leverantör som kan informera dig om olika alternativ. Kanske ta in
11 svar · 2,9k läst
·
U
Ulf Aronsson: [citat] Har samma system i vårat hus,stängde av fjärrvärmen helt i januari men fick betala fasta kostnader på 340:- ändå. Nu i feb.så satte jag fj,värmen på 15° å luftpumpen 22° så det ska bli kul å se resultatet.
3 svar · 2,1k läst
B
Blondienr1: [citat] Redan gjort!!! :crysmile:
308 svar · 29,2k läst
·
M
MikaelSvensson: Hallå! Nu hoppas jag att ni proffs kan hjälpa och vägleda mig. Dags att slita ut köket hemma och behöver lite rådgivning då jag stött på patrull. Först och främst behöver jag demontera radiatorn som jag har i köket för att få bort panelen bakom för att sedan gipsa väggarna. Så jag undrar vad jag behöver införskaffa för prylar till detta och hur jag utför demonteringen på
0 svar · 672 läst
·
S
Surgubbe: Nä, jag har gett upp mina radiatorer. De får bli utbytt vartefter. Värmen funkar ju men inte bra. Orkar inte spola och fixa en 50 år gammal rostig radiator, när jag ändå vill ha större. Pratade med Purmos tekniska support, det var han som fick mig att ge upp hoppet om att behålla 10 på samma slinga. Men en konvektor på egen slinga kommer ju frigöra mycket värme till de senare på
2 svar · 960 läst
·
O
Ovation: [citat] Höj flödet till den radiatorn. Vattnet går alltid enklaste vägen, och en gammal radiator med mycket skit i sig kan vara för trög för att få fram värme. Byt radiatorventil före ny radiator. Ibland är det dessa som ger upp och ej kan öppna fullt. Eller att den är snålställd på injusteringen.
2 svar · 1,4k läst
O
Ovation: Förtrycket är förmodligen felinställt. Då kommer du att ha mer eller mindre stumt system som varierar kraftigt med temperaturen.
5 svar · 1,4k läst
T
Tompafix: [citat] För att återvinna värmen så måste den tillbaka in i systemet. Antingen via inluften (FTX) eller via att den värmer vatten. (radiatorer eller bruksvattnet) Finns ju en uppsjö numera. luft-luft, luft-vatten, bergvärme m.m.:rofl: Frånluftsvärme kanske skulle vara något? Det fungerar som luft-vatten men använder inomhusluften som är varm istället för utomhusluft. Dessutom så
30 svar · 17,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Luft var felet. Och ev hade du även klantat till flödet så allt vatten åkte till övervåningen....
44 svar · 12,6k läst
·
1
1Kjell-Erik ingemar: [citat] Hej så länge alla element är varma på hel sin längd behöver du inte göra något. Vad jag vet ska man undvika att fylla i nytt syre rikt vatten i onödan.
5 svar · 19,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.