Nobbe_1
Nobbe_1: Jag vill börja med att tacka så otroligt mycket för att du ger mig så utförliga svar! Det till och med så jag lär mig :crysmile: Fördelningen är rätt bra som den är just nu men som tidigare innan jag bytte BVP så är det lite väl kallt i TV-rummet på nedersta planet. Jag skulle nog vilja ha ca 21 grader där ”nere”. Just nu är det -14 grader ute. I garaget är det på tok för
4 svar · 2,3k läst
·
P
Phasio: Felet löst. Jag bytade kretskortet till innerdelen.
1 svar · 3,1k läst
·
G
Greytooth: Var och spanade på pumpen nu och den har kopparrör som går upp från pumpen typ en 5-10 centimeter och därefter en 90 graders-böj. Efter böjen så sitter det stålomspunna slangar på både retur och framledning som går till de rör som sitter fastskruvade på väggen. Slangarna känns flexibla och gör inga konstiga ljud, så utifrån min lekmansbedömning så verkar de ok. Men om vi ska
35 svar · 10,7k läst
·
H
Hybro: Du får väl besöka skorstenen och försöka utröna var avluftningen till avloppsrören mynnar. Och innanför briket, d v s innanför luckan. Vilka kanaler finns där? Inte en för förbränningsluft väl, som kommer in från skorstenen topp? Vart tar röken vägen från insatsen?
14 svar · 2,4k läst
·
K
Kraftkung: De nya husen som byggs idag är så energieffektiva, välisolerade samt att det finns så bra nya pannor man kan använda så det är inte värt för fjärrvärmeleverantören att dra rören dit, typ som hällbacken i Luleå.
10 svar · 3,2k läst
B
Bertram: Jag stängde alla fungerande radiatorer och körde cp på trean och det verkar ha löst mitt problem. Nu har jag flöde hela vägen och varma radiatorer. Tack för tipset jonaserik! Och ni andra som bidragit med idéer!
17 svar · 4,2k läst
·
M
mxjolle: Ni kan vända er till kommunens energirådgivare som finansieras av energimyndigheten
1 svar · 576 läst
Jarlingar
Jarlingar: Har varit tillåtet tidigare, men osäker på hur det är nu. Säkert vatten ger det korrekta svaret.
60 svar · 16,3k läst
·
GoC
GoC: [citat] Der kan du absolut göra. Det ser ut som om dom är lödda i skarvarna. Men undrar om det inte är bättre att använda en lödbult om du skall löda läckande falsar mm.
18 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Det finns nog gängade kopplingar, muffar på andra sidan väggen och där går det att plugga, mät tvärs över rören och skriv det här. Är säkert standard rörgänga och inga problem med delar. Gärna hur det ser ut på andra sidan.
3 svar · 1,2k läst
·
F
FredrikThulinsson: [citat] Hej! det var ju inte riktigt det svaret jag sökte efter. Jag vill ha teknisk info o luftflödet vid olika storlekar av boyta samt vad flödet ska vara genom vattenbatteriet. filter och sånt är rengjort sedan innan.
2 svar · 522 läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Ang din garageport , antar att det är självdrag i ditt garage ? Ventilation bör man ha , även i ett garage . Om garageport / dörrar är dåligt isolerade är en annan sak . Har slagportar från 2017 i mitt garage , med en springa på 10-15 mm i nederkant , fungerar som tilluft till garaget .Tak i garaget bör vara isolerat mot rummet åvanför . Vad är det för isolerstandard i
3 svar · 1,2k läst
B
Björnbb: Tack för svaren. Låter bra med glespanel och plåtar.
20 svar · 14,8k läst
R
Redlös: Beräknat värmebehov blev 147 kWh/m²*år eller ca. 7900 kWh/år och ca. 2500 kWh för vv. Jag tycker det låter högt men jag var rätt noga när jag fyllde i fälten i verktyget. Så 10400 kWh/år. En BVP borde i så fall göra av med 3500-4000 kWh med samma förutsättningar.
12 svar · 1,4k läst
H
Hasse C: Det finns luft/luft-pumpar med två inneenheter.
3 svar · 932 läst
J
jonaserik: OK du har PM
7 svar · 694 läst
·
J
O
Oltrix: Tack för svar, jag refererade till blandare som i kök eller badrum. Men hade en kille som tittade på pannan pga ett annat problem igår. När jag frågade om varmvattenproblemet så misstänkte han, som jag också tror, att det helt enkelt var så att VVB'n var igenkalkad och därför tryckte ut vattnet i cirkulationsslingan istället för varmvattenledningen. Får nog ta hit en röris som kan
2 svar · 1,2k läst
·
N
nochl: [citat] Tvivlar på att man känner något överhuvudtaget med så låg framledningstemperatur och 25mm trägolv.
21 svar · 3,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Jag räknade med ca: trettio kr. kilot. Men det var mer en gissning, än vetskap. Men nu verkar det som om det nestan inte finns någon koppar alls i den. Staffan
11 svar · 5,0k läst
P
ParPettersson: Då har jag kommit dit att elementet ska bort och kom på en till fundering. Jag köpte ett förbigångsrör för att ersätta ventilhuset, men då lär jag tömma hela systemet med allt vad det innebär med luftningar osv efteråt. Skulle jag inte bara kunna stänga avstängningen (till vänster i bild nedan) samt termostaten och sen sätta en plugg på anslutningen till elementet. Precis så
3 svar · 3,5k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Ännu ett argument: en kakelugn i gott skick höjer antagligen värdet på huset mer än investeringen att sätta in den. Definitivt för dem som förstår att uppskatta en kakelugn för vad den är och förstår att elda rätt: en mycket effektiv, bränslesparande, tidsbesparande och pålitlig värmekälla som det dessutom går att baka bröd och laga mat i. En vän i vinterkölden om så elen
31 svar · 10,8k läst
·
useless
useless: [citat] På rego 800 styrs avfrostningen av givare i själva värmepumpen (T11 och T12), så det är ganska riskfritt att manipulera utegivarens värde. Men att manipulera innegivaren är också ett alternativ.
8 svar · 11,5k läst
·
useless
useless: [citat] Är den till värmesystemet eller borrhålet?
18 svar · 7,7k läst
·
jimdah
jimdah: Menade givetvis att jag är tacksam för svar från någon som kan detta. Rören är 16x2 PEX
1 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: Jepp finns ett par ställen, du får kolla själv, https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=drivsida+Grundfos+UPS+15-40&sa=X&ved=2ahUKEwjA_ojazpzvAhVVkMMKHT_FDwQQjJkEegQIDhAB&biw=1536&bih=722 Här finns en https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=drivsida+Grundfos+UPS+15-40&sa=X&ved=2ahUKEwjA_ojazpzvAhVVkMMKHT_FDwQQjJkEegQIDhAB&biw=1536&bih=722 och flera
14 svar · 5,4k läst
·
D
Daniel101: Hej igen alla! Nu har jag köpt nya 2-rörs underedlar och försökt byta dom. Det gick inte så bra... Jag kan bekräfta att det är danfoss 1-rörs koppel jag har. Dock så är dom väldigt gamla och har således M21 gänga och inte M22 som dom nya har. Finns det nån fiffig koppling jag kan använda så jag kan kapa rören en bit och ansluta dom nya underdelarna? Ping @Krilleman! [bild]
42 svar · 12,1k läst
·
D
Danie_K: [citat] Förståeligt! Vi plockade ändå ner det gamla pga renovering i rummet, och röris erbjöd sätta dit ett helt nytt för 2000 med gratis montering istället för det gamla.
8 svar · 5,6k läst
·
J
jonaserik: Som föregående säger, kolla piggarna som sitter under ställdonen att do n går upp som som ska för att öppna , kärvar fast under sommaren.
8 svar · 1,7k läst
U
ulrott: [citat] Haha. Det va just detta vi ville undvika.
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.