Hej!
min kompressor har slutat att gå. Symbolen för kompressorn lyser men den startar inte. Jag hör att den försöker starta typ var 5:e minut med ett ”bzzzz” i några sekunder innan det tystnar igen.
Börjat förlika mig med tanken att kompressorn är kass, men är ju av den sorten att det skall kollas upp innan jag ”slår yxan i båten”.
öppnade upp och tittade lite och ser att det sitter två motorkondensatorer innanför displayen. Kan det vara så att motorkondensatorn för kompressorn är kass? Hur felsöker jag den isf? Är det sannolikt att det är felet? Tips tages tacksamt emot emot!
tacksam för återkoppling
min kompressor har slutat att gå. Symbolen för kompressorn lyser men den startar inte. Jag hör att den försöker starta typ var 5:e minut med ett ”bzzzz” i några sekunder innan det tystnar igen.
Börjat förlika mig med tanken att kompressorn är kass, men är ju av den sorten att det skall kollas upp innan jag ”slår yxan i båten”.
öppnade upp och tittade lite och ser att det sitter två motorkondensatorer innanför displayen. Kan det vara så att motorkondensatorn för kompressorn är kass? Hur felsöker jag den isf? Är det sannolikt att det är felet? Tips tages tacksamt emot emot!
tacksam för återkoppling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du hör är sannolikt motorskyddet "klixon" som löser ut när kompressorn har havererat. Man kan testa snabbstart kompressor i servicemenyn för att slå fast felet. För mig har kompressorerna hållit i genomsnitt 7 år. Är inne på fjärde kompressorn nu. Köldmedia R22 förbjöds och ersattes med R290 propan som ska vara miljövänligt och det har inte fungerat alls lika bra. Med R22 kunde kompressorn hålla 20-30 år.
tack för ditt svar. ”Klixon” hör jag inteJ Josth skrev:Det du hör är sannolikt motorskyddet "klixon" som löser ut när kompressorn har havererat. Man kan testa snabbstart kompressor i servicemenyn för att slå fast felet. För mig har kompressorerna hållit i genomsnitt 7 år. Är inne på fjärde kompressorn nu. Köldmedia R22 förbjöds och ersattes med R290 propan som ska vara miljövänligt och det har inte fungerat alls lika bra. Med R22 kunde kompressorn hålla 20-30 år.
hur aktiverar jag snabbstart i servicemenyn och vad skall jag lyssna efter?
Snabbstart kompressor finns i meny 9.1.9. OBS att man alltid ska låta kompressorn hinna tryckutjämna innan man gör startförsök om kompressorn nyligen gått. Vid haveri brummar det ganska högt några sekunder och sedan hörs ett svagt klick när motorskyddet löser ut.
se video. Klickar lite svagt i reläer hela tiden, men hör inget klick efter det brummande ljudet?J Josth skrev:
pannan är från 2009, bytte ”fötterna” till kompressorn för tre år sedan då den var väldigt högljudd. Då pratade reparatören om att en sån här värmepump håller i 20-25 år utan problem... men det inser jag ju nu att det var kvalificerat skitsnack om det är kompressorn så överväger jag att låta bli att laga den.J Josth skrev:
är det nån som har en uppfattning om det finns ett vettigare alternativ på marknaden när det kommer till frånluftsvärmepump?
har förberett med kollektorslang in bakom nuvarande värmepump och ut i gräsmattan för att n eventuell bergvärmeinstallation. Frågan är om jag skall byta kompressor i nuvarande pump för ca 20’ eller helt enkelt byta till bergvärme?
Då har kompressorn hållit i 12 år i alla fall, hyfsat bra med propan köldmedia. Alternativen i samma klass är t.ex. IVT Vent 402, motsvarande Bosch och Thermia Ventec. I klassen som sparar mer energi t.ex. IVT 840/860 respektive Nibe F730/F750. Om man har väldigt stort energibehov kan det bli lönsamt med bergvärme. Man behöver räkna på det.
Klicka här för att svara
