Kontrollpanel av en värmepump med display, tryckmätare, reglage och varumärket NIBE synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkerhetsventilen för värmesystemet sitter till vänster och är riktad neråt. Kanske är den av den nya typen på 2,5 bar till skillnad mot äldre årsmodeller av 310P där den satt högre upp.

Panntemperaturen ser ut som 63°C ?? Panntemperaturen ska normalt ligga mellan 51 och 54 °C. Värmekurvan är väldigt låg. Kurva 5 för golvvärme är vanligt men förskjutning -8 är konstigt??

Som Josth säger, säken för värmen sitter till vänster med en genomskinligt slang på ner i burken, lyft upp slangen och se om det droppar/rinner om den. Den svarta rakt fram är för VV. Exp--kärlet, knacka med metall på det , det liksom eka lite i den nedre delen, har du kollat hur det är med ventilen, kommer det luft eller vatten. Ett foto lite mer till vänster är bra. så rören syns.

Godjul Godjul skrev:
Jag var lite för optimistisk . Trycket har sjunkit till 0,4 och det var bara 13grader inne imorse brrr...
Det går inte ut någon värme i golvet men jag har varmvatten i kranarna. Vad kan ha hänt?
Är det någon luft kvar i kärlet?

När jag kom hem imorse så såg det ut så här.I expansionskärlet lät det "kompakt" i botten när jag bankade och överst lät det ihåligt. Rörsystem och expansionskärl med synliga rost- och korrosionsskador, omslutet av vit isolering.
Skapa konto
Expansionskärl med kopparledningar och vita plaströr vid en värmepanna, tecken på potentiellt underhåll.
Skapa konto
Värmeanläggningens styrenhet med mätare, inställningsrattar och display som visar 01:53.
Skapa konto

Slangen kom det luft ur men ingen vätska.

Godjul Godjul skrev:
I expansionskärlet lät det "kompakt" i botten när jag bankade och överst lät det ihåligt.
Det borde vara tvärtom. I botten är det en gummiblåsa som luften ska vara i.
Har du kollat om det fortfarande är luft i kärlet?

Jag tryckte på pggen i ventilen och det pös ut luft

Bara fylla på mer vatten sakta och kolla manometern, den ska stiga sakta och fortsätta ned detta ett tag. Detta för att se om kärlet inte är friskt.

J jonaserik skrev:
Bara fylla på mer vatten sakta och kolla manometern, den ska stiga sakta och fortsätta ned detta ett tag. Detta för att se om kärlet inte är friskt.
Jag har sakta fyllt på till 1,5 och ska se om den sjunker.

Du får se hur lång tid det tar för trycket att sjunka, det kommer att synas på manometern, om det sjunker så ska du öka på till 1,5 bar, stänga ventilerna på fördelarna till GV. Även andra ventiler om det finns. Det är för att ringa in var det kan läcka eller på annat sätt trycket går ner. Om alla möjliga ventiler är stängda och trycket sjunker så får du ska på alla rör som går ut från VP där manometern sitter, Står trycket kvar så öppnas en del i taget från VP räknat och trycket kollas av. Hänger du med.

J jonaserik skrev:
Du får se hur lång tid det tar för trycket att sjunka, det kommer att synas på manometern, om det sjunker så ska du öka på till 1,5 bar, stänga ventilerna på fördelarna till GV. Även andra ventiler om det finns. Det är för att ringa in var det kan läcka eller på annat sätt trycket går ner. Om alla möjliga ventiler är stängda och trycket sjunker så får du ska på alla rör som går ut från VP där manometern sitter, Står trycket kvar så öppnas en del i taget från VP räknat och trycket kollas av. Hänger du med.
Jag fyller på till 1,5 sakta och
Ja jag stänger av ventil till golvvärme och från värmepannan öppnar en och en ventil för att kolla var läckan är

Fyll på fort istället och kolla hur lång tid det tar. Det är ju några liter som ska in i kärlet om det funkar som det ska, så om trycket stiger på några sekunder är det något fel.

Äntligen fungerar pannan igen. Skönt att det inte blev för dyrt. Ett byte av expansionskärl så kom värmen tillbaks.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.