3 365 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Nibe 310p värmepanna
Säkerhetsventilen för värmesystemet sitter till vänster och är riktad neråt. Kanske är den av den nya typen på 2,5 bar till skillnad mot äldre årsmodeller av 310P där den satt högre upp.
Panntemperaturen ser ut som 63°C ?? Panntemperaturen ska normalt ligga mellan 51 och 54 °C. Värmekurvan är väldigt låg. Kurva 5 för golvvärme är vanligt men förskjutning -8 är konstigt??
Panntemperaturen ser ut som 63°C ?? Panntemperaturen ska normalt ligga mellan 51 och 54 °C. Värmekurvan är väldigt låg. Kurva 5 för golvvärme är vanligt men förskjutning -8 är konstigt??
Som Josth säger, säken för värmen sitter till vänster med en genomskinligt slang på ner i burken, lyft upp slangen och se om det droppar/rinner om den. Den svarta rakt fram är för VV. Exp--kärlet, knacka med metall på det , det liksom eka lite i den nedre delen, har du kollat hur det är med ventilen, kommer det luft eller vatten. Ett foto lite mer till vänster är bra. så rören syns.
När jag kom hem imorse så såg det ut så här.I expansionskärlet lät det "kompakt" i botten när jag bankade och överst lät det ihåligt.
Slangen kom det luft ur men ingen vätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slangen kom det luft ur men ingen vätska.
Du får se hur lång tid det tar för trycket att sjunka, det kommer att synas på manometern, om det sjunker så ska du öka på till 1,5 bar, stänga ventilerna på fördelarna till GV. Även andra ventiler om det finns. Det är för att ringa in var det kan läcka eller på annat sätt trycket går ner. Om alla möjliga ventiler är stängda och trycket sjunker så får du ska på alla rör som går ut från VP där manometern sitter, Står trycket kvar så öppnas en del i taget från VP räknat och trycket kollas av. Hänger du med.
Jag fyller på till 1,5 sakta ochJ jonaserik skrev:Du får se hur lång tid det tar för trycket att sjunka, det kommer att synas på manometern, om det sjunker så ska du öka på till 1,5 bar, stänga ventilerna på fördelarna till GV. Även andra ventiler om det finns. Det är för att ringa in var det kan läcka eller på annat sätt trycket går ner. Om alla möjliga ventiler är stängda och trycket sjunker så får du ska på alla rör som går ut från VP där manometern sitter, Står trycket kvar så öppnas en del i taget från VP räknat och trycket kollas av. Hänger du med.
Ja jag stänger av ventil till golvvärme och från värmepannan öppnar en och en ventil för att kolla var läckan är
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nibe 310P Förbrukning
Värmepumpar -
Vilken värmepump att köpa, har idag en Nibe Fighter 310P
Värmepumpar -
Hur förbereda en Nibe F370 Frånluftsvärmepanna inför effektavgift?
Värmepumpar -
Nibe 310p luktade bränt och nu fungerar inte elpatronen
Värmepumpar -
Klickande ljud från värmepanna Nibe Fighter 310p
Värmepumpar