1 533 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Blanda uppvärmningssystem, dålig idé?
Jag har i dagsläget vattenburen fjärrvärme som huvudsaklig uppvärming, kombinerat med golvvärme (el) i köket och badrummet. Eldar även en del ved på vintern i en kamin i vardagsrummet.
Fjärrvärmen är rätt dyr och en kall vintermånad kan jag ha räkningar på drygt 4000 kr/mån (120 m2 boyta)
Funderar på om det kan vara en bra idé att installera en luft-luft värmepump? En bra pump skulle troligen värma upp de flesta rummen, men ett par rum skulle troligen behöva ha fjärrvärme.
Jag kommer definitivt behöva bra termostater på mina element iaf. Finns det några problem att ha en fjärrvärmeanläggning som bara värmer en liten del av ytan + genererar varmvatten? Och finns det pengar att spara med en luft-luft VP?
Fjärrvärmen är rätt dyr och en kall vintermånad kan jag ha räkningar på drygt 4000 kr/mån (120 m2 boyta)
Funderar på om det kan vara en bra idé att installera en luft-luft värmepump? En bra pump skulle troligen värma upp de flesta rummen, men ett par rum skulle troligen behöva ha fjärrvärme.
Jag kommer definitivt behöva bra termostater på mina element iaf. Finns det några problem att ha en fjärrvärmeanläggning som bara värmer en liten del av ytan + genererar varmvatten? Och finns det pengar att spara med en luft-luft VP?
Egentligen behöver man veta lite mer om förutsättningarna, var huset står, förbrukning och vad fjärrvärmen kostar etc. Vissa kommuner har bra pris på fjärrvärmen medans andra ligger högt med priset. Vissa fjärrvärmeleverantörer förbjuder också installation av t.ex. värmepump och det blir straffavgifter när man bara använder fjärrvärmen som spetsvärme.
Huset står i Malmö och är byggt på 30-talet i tegel 1,5 plan, 120 m2 boyta. Enda ”isolering” är en luftspalt mellan tegelväggarna. Jag gör igång på c:a 26.000 kWh per år i fjärrvärme och den kostar 81 öre/kWh. Kan inte hitta något förbud mot att komplettera med värmepumpJ Josth skrev:Egentligen behöver man veta lite mer om förutsättningarna, var huset står, förbrukning och vad fjärrvärmen kostar etc. Vissa kommuner har bra pris på fjärrvärmen medans andra ligger högt med priset. Vissa fjärrvärmeleverantörer förbjuder också installation av t.ex. värmepump och det blir straffavgifter när man bara använder fjärrvärmen som spetsvärme.
Ok, ja det är ett ganska högt pris på fjärrvärmen. En rejäl årsförbrukning för husets storlek men det är förståeligt med hur huset är byggt på ett mer kontinentalt sätt. Fint med extra isolering i taket. Malmö har relativt milda vintrar med en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -10,2° så en luftvärmepump fungerar utmärkt med hög årsvärmefaktor på kanske drygt 3. Om elpriset ligger på 1,30 kr/kWh så blir det netto med värmepump runt 43 öre/kWh. I kombination med en medelhög energiförbrukning ger värmepump en hyfsad besparing per år på runt 6-7 tkr. Värmepumpen borde vara betald på max 3 år.
Klicka här för att svara