Byggahus.se

Hur ljudisolera Nibe Fighter 310P

1. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 838 inlägg

nikasp

Husägare
    Skönt! Jag höll på att bli tokig på durrandet som också vandrade i styrka innan byte.

2. Y
    Medlem · Stockholms · 6 inlägg

Yvonne_o_Anders

Medlem
    Då sitter det rosa gummifötter på plats! Riktigt tråkigt jobb, som blev ännu tristare av att någon felmonterat (?) fötterna till kompressorn. Två skruvar satt i alla fall under ramen till kompressorn, inte vid sidan av ramen som ritningen för hur fötterna ska monteras visade. Det löste sig med hjälp av fritt svärande och milt våld.

Fästet i bak kom loss som det skulle, efter att jag rivit bort en bit av ljudisoleringen på bakväggen för att komma åt- var helt omöjligt annars. Fick bara tillbaka den ena skruven där, men det borde klara sig ändå.

När allt var på plats märktes fläktljudet lite mer. Tryckte in en bit rörskål och en bit uppslitsad rörskål med en remsa osb i under fläkten vilket gjorde att ljudet nästan försvann.

Summa summarum: stor skillnad, väl värt 300:- för de nya fötterna till kompressorn och de tre timmarnas arbete.

• Laddar…
  3. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 838 inlägg

nikasp

Husägare
    Härligt! Jag har ju bytt till en ny FLVP (F370) och den jäkeln låter betydligt mer än gamla Fightern. Har inte haft tid eller ork att lägga tid på att söka var ljudet kommer ifrån. Det anses säkert helt OK av de flesta men jag som brukat leta minsta skaller och fixa i alla bilar jag ägt har lite problem med det. Inte helt hundra att ha dörren öppen mot köket alla gånger.

4. J
    Medlem · Östergötland · 39 inlägg

jdaniels

Medlem
    Bytte oxå fötter, ett jäkla jobb :)
    Fick tips av reparatören att han använde en typ flexande förlängare till skruvdragaren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.