Värme allmänt
Montgomery: Löste sig, var en ventil som fryst och sprängts ut ur sitt fäste, fick tag på en extremt duktig vvsare som fixade det och förbättrade systemet samtidigt på någon timme.
Josth: Den ventilen kan vara för att ställa om kopplet mellan 1-rörs och 2-rörs system. Max skruvad moturs är 1-rörs och max skruvad inåt medurs är då 2-rörs. Är det 1-rörssystem i huset?
Svennebananen: Det va luft i elementet, så efter att ha luftat det så funkar det utmärkt. Tack för hjälpen ha en trevlig kväll
RaLiMa: Hi and thank you again for your aswer! The insulation under the slab is 200mm. Somehow it feels that the heating system is not efficient enough and that is the reason I'm thinking about changing the hole system, but then again maybe that is not wise. It feels that the outer parts of the house are not as warm as the center regardless if we use the fireplace or the electric units. Would love to
GoC: [citat] Montera dit ett konvektorelement, då kan du säkert sänka värmekurvan och få bättre balans mellan under och övervåning.
Lutte: Att utnyttja befintligt vattenburenvärme är klart bäst. Av dom alternativen du rabblar upp så är en luftvatten det som låter klart smartast. Docka den antingen mot pannan som sitter idag eller rent av köra den helt själv med backup från elpatron om det blir kompressorfel. Pannan kan du ha kvar med ventiler du ändrar om ni ska vara där på vintern och vill elda. Ett annat bra komplett
Mijon: Hej. Har ett princip likadant system som ditt. Jag håller också på att felsöka lite då jag har problem med obefintlig värme i några rum. Sett att du har fått några svar på de numrerade frågorna du ställde angående bilderna. Det övre röda vreden nr2 är en avluftning, hos mig så har jag satt dit en gummislang så att det går lätt att leda bort vattnet. Jag tolkar hos mig att ju
cederbusch: Lite kryptisk rubrik kanske. Min fundering i korthet: Är det ekonomiskt vettigt att sänka inomhustempen och förbruka mindre pellets, och elda med köpt ved i braskaminen istället? Har en CTC Ecoflex installerad 2011. T-shirt-temp inne drar 5-6 pall pellets per år. Tror snarare 5 pall senaste åren. Har en Jötul i vardagsrummet som gått om kvällarna och helgerna mest sen 2011. Denna vinter
DLundin: Hej. Jag kanske är sent på bollen men har haft samma problem. Framförallt framåt hösten/vintern när värmen ska dras på igen. Det jag gjorde var att "motionera" metallpiggarna, dvs trycka ner i botten med lämpligt verktyg och upprepa det några gånger tills man märker att piggen löper fritt upp och ner. Den ena ser lite ärgig ut vilket säkert kan innebära att den inte löper fritt
juanxxx: [citat] Det går att knäcka kurvan i min pump. har funderat på att köra på 4/10 och knäcka kurvan vid -10/-15 typ för att då slippa dra ner den till 3,5 som jag gjort i år. får se om det blir bra att köra 4/10 nu igen.
ingemarlundgren: [citat] Ja givaren sitter på framledningen enligt pilriktningen du markerade innan. Jag satte cirkpumpen på läge tre, det högsta igår. Men inget hände i elementen. Golvvärmens cirkpump går också på högsta läget. Ok jag ska sätta isolering runt givaren. Får se vad som händer då..
jonaserik: Det står säkert typ och nummer på baksidan, bara ringa wirsbo och fråga, det är säkert ett platt batteri ungefär som en G:a 50 öring och på 3,6 V
Kramla: Hej! Lite sen på denna om det nu finns kvar? Ja det skulle vara intressant om vi kan komma överens om priset, har ett äldre Wirsbo golvvärmesystem som kanske kan komma till sin rätt med detta, har inte riktigt fått det bra på alla år med endast justering av retur och en inne/utegivare. Mvh Kramla
Plars: Att bergvärmen kör för fult beror väl mer på att det är kallt och värmen läcker genom golv, väggar och tak. Har du satt ventilationsaggregatet till minsta flödet så tror jag den delen inte utgör så stor värmeförlust. Särskilt när FTX ofta har en verkningsgrad på 70-80 %. Mitt luft tappar bara 2-3 grader vid -5 C. Jag skulle hellre sänka temperatur i huset för spara energi.
Vector: Man kan väl använda typ flexslang som elekriker använder men i storlek som en slang ryms i. Å lägg med mjuka böjar...
JSten: Har snarlik setup, direktverkande el med en LLVP centralt placerad. Förvisso 60mil söderut nere i Skåne, så aningen mildare vintrar. Efter samråd med kommunens energirådgivare tänker jag konvertera till FTX med vattenbatteri(er) som är kopplade till en LVVP. Vattenbatteriet sitter på tilluftkanalerna och ger helt enkelt tillskottsvärme. Tyvärr kommer inte denna lösningen kunna
Anders_Nilsson: Jag har just flyttat till ett nytt hus, byggt 1920 och värmeinstallation troligen från före 1950. Rören ser ut att vara halvtums stålrör som är skarvade med raka stycken. Utsidan är rätt jämn och slät, inga tecken på korrosion. Jag har noterat att nedervåningens element (panelradiatorer generellt genom huset) alltid är varma även i minus 15 som det varit i veckan här i Göteborg.
proffsrik: [citat] Ja, det var så jag menade.
Hybro: Inte studerat så noga än. Hittade en tidsaxel, lite längre ned. Runt kl 13, ser det ut som bryttiden bör vara mellan A och B. Axeln i bilden, visar solens läge. [bild]
useless: [citat] Nej, det ska inte vara så kallt som möjligt. Rätt delta-T är ungefär 7-8 grader, lite beroende på vad det är för kylmedia och vilken temperatur värmepumpen jobbar med. Att det blir olika delta-T vid respektive radiator är helt normalt. Det beror på vad radiatorn har för värmeavgivning i förhållande till rummets behov - En stor radiator i ett litet rum kommer att ha ett
tveksamt: Stort tack! Jag var och letade i helt fel låda kan man ju säga..
jonaserik: [citat] Kan så vara och då måste du ha en shunt. Det jag skrev var bara en lösning för konstant temp på golvet., Finns det plats för en extra shuntgrupp i VP kan du använda den .Bäst är att ha en givare i golvet och därefter en i luften, allt beror lite på förutsättningarna att utföra det på.
InsidersUnited: Löst, tog av packboxen och klämde in en dutt armaturfett i den. Nu är de täta(y)(y) Kanske bara skaffar nya passande danfoss termostater.
Staffans2000: [citat] Aha. Ett syftningsfel någonstans. De där pappskivorna med aluminiumfolie har sålts i omgångar genom åren, med varierande löften om energibesparing. Staffan
stuffs: Tack för eran hjälp! Så här blev det i dagsläget, hittade två pluggar i en gömma här hemma! Rörmokare kommer att komma i ett senare skede av renoveringen så då får han kolla om någon annan lösning är bättre. Håller tätt och fint nu iallafall :D Ingen fara för legionella, som sagt i rubriken så är detta radiatorkrets (y)
David-O: Läckaget sker p.g.a. trycket i systemet, inte flödet. Så du behöver stänga av inlopp och utlopp till gv och sedan ha tryck i resten av systemet och se om det sjunker på samma sätt. Förhoppningsvis finns några ventiler att stänga, ellwr så får du koppla isär och plugga.