Hej,
Ska byta säkerhetsventilen för radiatorkretsen, då den läcker lite.
I samband med det så tänkte jag montera en kulventil mellan expansionskärlet och säkerhetsventilen, för att lättare kunna kolla förtryck och byta kärl vid behov.
Det blir ett T-rör och en kulventil ovanför armaturfästet. På sticket ytterligare en kulventil för att göra kärlet trycklöst. Därmed kommer samlingsröret och säkerhetsventilen att lyftas ett antal cm.
Tänkte kapa 22 röret från VP och sätta en vanlig klämringsskarv, för att kunna återanvända kröken som ansluter till samlingsröret.
Hur noga är det att rören bottnar i en klämringskoppling. Tänker att det kanske blir knepigt att få till på mm.
Vore det bättre att använda en "Lången"?
Eller annan lösning?
Har inte tillgång till pressverktyg eller bockverktyg.
Ska byta säkerhetsventilen för radiatorkretsen, då den läcker lite.
I samband med det så tänkte jag montera en kulventil mellan expansionskärlet och säkerhetsventilen, för att lättare kunna kolla förtryck och byta kärl vid behov.
Det blir ett T-rör och en kulventil ovanför armaturfästet. På sticket ytterligare en kulventil för att göra kärlet trycklöst. Därmed kommer samlingsröret och säkerhetsventilen att lyftas ett antal cm.
Tänkte kapa 22 röret från VP och sätta en vanlig klämringsskarv, för att kunna återanvända kröken som ansluter till samlingsröret.
Hur noga är det att rören bottnar i en klämringskoppling. Tänker att det kanske blir knepigt att få till på mm.
Vore det bättre att använda en "Lången"?
Eller annan lösning?
Har inte tillgång till pressverktyg eller bockverktyg.
Gänga loss kärlet från väggfästet och montera en sådan här i mellan.
Du behöver en dubbelnippel i ena sidan på ventilen.
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-avtappning-20r-in-in/
På så vis behöver du inte ändra några rör. Kärlet kommer några cm längre ner bara.
Du behöver en dubbelnippel i ena sidan på ventilen.
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-avtappning-20r-in-in/
På så vis behöver du inte ändra några rör. Kärlet kommer några cm längre ner bara.
Jag tänkte något liknande först. Men är det OK att kärlet hänger i den? Det väger ju några kg.
Det går fint.J jtkarlsson skrev:
Vill man göra en billigare variant så kan man bara sätta en unionkoppling i mellan istället för ventil, men då måste man lossa kärlet när man ska kolla förtrycket. Det blir lite bökigare då och mer slabb med vatten.
L lordi skrev:
OK,
Har redan köpt T-rör och 2 kulventiler.
Men det borde i så fall inte vara några problem att kärlet hänger i kulventil och T-rör.
Nej jag skulle inte vara orolig för det. Men visst går det att sätta dem ovanför fästet också, men då får du korta röret som sagt.J jtkarlsson skrev:
Hade kärlet varit större så kanske det hade varit lite värre, men stora kärl står vanligtvis på golvet.
Det viktigaste är att ventilen inte får stänga bort säkerhetsventilen utan endast kärlet.
Det är lite synd att de har pressat fast skvallerröret i säkerhetsventilen, för det blir lite bök att snurra loss den.
L lordi skrev:Nej jag skulle inte vara orolig för det. Men visst går det att sätta dem ovanför fästet också, men då får du korta röret som sagt.
Hade kärlet varit större så kanske det hade varit lite värre, men stora kärl står vanligtvis på golvet.
Det viktigaste är att ventilen inte får stänga bort säkerhetsventilen utan endast kärlet.
Det är lite synd att de har pressat fast skvallerröret i säkerhetsventilen, för det blir lite bök att snurra loss den.
Jo det blir lite bökigt med skvallerröret.
Får ta ned allt och byta säv och montera skvallerröret sen upp med allt. Kanske gör om det också när jag ändå håller på...
Ja, jag brukar sätta en klämringskoppling där för att underlätta felsökning och framtida utbyte.J jtkarlsson skrev:
Att pressa fast apparater och teknisk armatur sådär borde innebära att man automatiskt får en bokad plats i helvetet när man dör.
L lordi skrev:
Det är väl så att de väljer snabbaste/billigaste lösningen, när jobbet kört på fastpris...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag satte en kulventiler både före och efter säkerhetsventilen men tog bort handtaget från den som sitter före, händer ju att säkventiler strular. Gick ca 15 år innan jag hade nytta av den men bra att slippa tappa hela systemet och syresätta. Säkert ett regelbrott...
Ja säkert ett regelbrott, men men.G OMathson skrev:
Har kulventiler på tur och retur från VP, så behöver egentligen inte detta.
Men ska göra lite jobb i radiatorkretsen i somnar och tänkte urnyttja den nya avtappningen för återfyllnad av det gamla radiatorvattnet. Kanske onödigt med varför inte om man har möjlighet...
Om man nu inte har presskoppling på skvallerröret och inte har plats för gänga ur det ur ventilen.useless skrev:
När vi ändå är inne på ämnet...
Om jag sparar radiatorvattnet i en tunna i ca. 1 vecka. Kommer det att syresättas nämnvärt?


