Hej,

Ska byta säkerhetsventilen för radiatorkretsen, då den läcker lite.

I samband med det så tänkte jag montera en kulventil mellan expansionskärlet och säkerhetsventilen, för att lättare kunna kolla förtryck och byta kärl vid behov.
Det blir ett T-rör och en kulventil ovanför armaturfästet. På sticket ytterligare en kulventil för att göra kärlet trycklöst. Därmed kommer samlingsröret och säkerhetsventilen att lyftas ett antal cm.
Tänkte kapa 22 röret från VP och sätta en vanlig klämringsskarv, för att kunna återanvända kröken som ansluter till samlingsröret.
Hur noga är det att rören bottnar i en klämringskoppling. Tänker att det kanske blir knepigt att få till på mm.
Vore det bättre att använda en "Lången"?
Eller annan lösning?
Har inte tillgång till pressverktyg eller bockverktyg.
 
  • Expansionskärl med säkerhetsventil och manometer för värmesystem, kopplat till rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av säkerhetsventil och manometer på ett expansionskärl för värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns också den här varianten om man vill lyxa till det.

Premium kulkran med blå spak och tryckmätare för precisionsjustering av vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte något liknande först. Men är det OK att kärlet hänger i den? Det väger ju några kg.
 
L lordi skrev:
Det finns också den här varianten om man vill lyxa till det.

[bild]
Hej,

Står att denna inte ska utsättas för tryck- eller dragkrafter, så kanske inte helt bra att hänga kärlet i den.
 
J jtkarlsson skrev:
Jag tänkte något liknande först. Men är det OK att kärlet hänger i den? Det väger ju några kg.
Det går fint. :ok:. Dessutom är inte kärlet så tungt om man har rätt lufttryck i det.

Vill man göra en billigare variant så kan man bara sätta en unionkoppling i mellan istället för ventil, men då måste man lossa kärlet när man ska kolla förtrycket. Det blir lite bökigare då och mer slabb med vatten.
 
L lordi skrev:
Det går fint. :ok:. Dessutom är inte kärlet så tungt om man har rätt lufttryck i det.

Vill man göra en billigare variant så kan man bara sätta en unionkoppling i mellan istället för ventil, men då måste man lossa kärlet när man ska kolla förtrycket. Det blir lite bökigare då och mer slabb med vatten.

OK,

Har redan köpt T-rör och 2 kulventiler.
Men det borde i så fall inte vara några problem att kärlet hänger i kulventil och T-rör.
 
J jtkarlsson skrev:
OK,

Har redan köpt T-rör och 2 kulventiler.
Men det borde i så fall inte vara några problem att kärlet hänger i kulventil och T-rör.
Nej jag skulle inte vara orolig för det. Men visst går det att sätta dem ovanför fästet också, men då får du korta röret som sagt.
Hade kärlet varit större så kanske det hade varit lite värre, men stora kärl står vanligtvis på golvet.

Det viktigaste är att ventilen inte får stänga bort säkerhetsventilen utan endast kärlet.

Det är lite synd att de har pressat fast skvallerröret i säkerhetsventilen, för det blir lite bök att snurra loss den.
 
L lordi skrev:
Nej jag skulle inte vara orolig för det. Men visst går det att sätta dem ovanför fästet också, men då får du korta röret som sagt.
Hade kärlet varit större så kanske det hade varit lite värre, men stora kärl står vanligtvis på golvet.

Det viktigaste är att ventilen inte får stänga bort säkerhetsventilen utan endast kärlet.

Det är lite synd att de har pressat fast skvallerröret i säkerhetsventilen, för det blir lite bök att snurra loss den.

Jo det blir lite bökigt med skvallerröret.
Får ta ned allt och byta säv och montera skvallerröret sen upp med allt. Kanske gör om det också när jag ändå håller på...
 
J jtkarlsson skrev:
Jo det blir lite bökigt med skvallerröret.
Får ta ned allt och byta säv och montera skvallerröret sen upp med allt. Kanske gör om det också när jag ändå håller på...
Ja, jag brukar sätta en klämringskoppling där för att underlätta felsökning och framtida utbyte.
Att pressa fast apparater och teknisk armatur sådär borde innebära att man automatiskt får en bokad plats i helvetet när man dör.
 
L lordi skrev:
Ja, jag brukar sätta en klämringskoppling där för att underlätta felsökning och framtida utbyte.
Att pressa fast apparater och teknisk armatur sådär borde innebära att man automatiskt får en bokad plats i helvetet när man dör.

Det är väl så att de väljer snabbaste/billigaste lösningen, när jobbet kört på fastpris...
 
G
Jag satte en kulventiler både före och efter säkerhetsventilen men tog bort handtaget från den som sitter före, händer ju att säkventiler strular. Gick ca 15 år innan jag hade nytta av den men bra att slippa tappa hela systemet och syresätta. Säkert ett regelbrott...
 
G OMathson skrev:
Jag satte en kulventiler både före och efter säkerhetsventilen men tog bort handtaget från den som sitter före, händer ju att säkventiler strular. Gick ca 15 år innan jag hade nytta av den men bra att slippa tappa hela systemet och syresätta. Säkert ett regelbrott...
Ja säkert ett regelbrott, men men.
Har kulventiler på tur och retur från VP, så behöver egentligen inte detta.
Men ska göra lite jobb i radiatorkretsen i somnar och tänkte urnyttja den nya avtappningen för återfyllnad av det gamla radiatorvattnet. Kanske onödigt med varför inte om man har möjlighet...
 
Är man lite flink så byter man säkerhetsventilen utan att tappa ur systemet. Det är ju inget högt tryck direkt, så man håller lätt för med tummen.
 
useless useless skrev:
Är man lite flink så byter man säkerhetsventilen utan att tappa ur systemet. Det är ju inget högt tryck direkt, så man håller lätt för med tummen.
Om man nu inte har presskoppling på skvallerröret och inte har plats för gänga ur det ur ventilen.

När vi ändå är inne på ämnet...
Om jag sparar radiatorvattnet i en tunna i ca. 1 vecka. Kommer det att syresättas nämnvärt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.