Värme allmänt
freelander: Toppenforum! Hittade påfyllningsventilen bakom serviceluckan på min Nibe värmepump. Pyssel att vara husägare. Tack för hjälpen.
jonaserik: Kör med min 16 mm så kan flödet transportera den värme som behövs i ett lugnt tempo, ju smalare rör, desto högre fart på flödet och pumpen måste trycka hårdare. bäst är 20 mm men kanske lite överkurs i ditt fall. Med smalare slang så måste det vara tätare mellan slingorna för att avge rätt värme. MIn djup ca från överkant klinker eller annat ca 5 cm för 20 mm , beroende på
simmeboy: Skönt att det löste sig. Angående värmepumpen så har jag inte hundra koll på detta. Larmet kommer ju för att du har haft för lågt flöde över värmepumpen. Det kan ju ha att göra med att du har haft för lite vatten i systemet tack vare att expansionskärlet inte fungerade som det skulle. Har man för lite vatten i systemet så kommer det att påverka flödet över värmepumpen och
Woye: [citat] https:// [citat] www.byggmax.se/rekt-galler-kaminexperten-p67190260[/QUOTE] skorstenen är tätad en meter upp ovanför kassetten. Det är bra. Har ändå känt att direktvärmen alstras i utrymmet ovanför istället för ut i rummet. Och för att murbruket ska bli varmt ska det ändå eldas länge. Men vist räcker det långt med att ta upp ett hål istället för att riva hela kåpan.
jonaserik: Hur är det med värmen i huset, har du skruvat upp den, om inte så gasa på med värme eller öppna kranar och töm hela systemet. Kan vara svårt att få ut allt i element då vatten hänger sig och att blåsa med kompressor det enda som går. Tänk lite på frysrisken så det inte fryser sönder något. Billigare att gasa på värme än ta hand frysskador
jonaserik: Eftersom det är liten grön lampa på pumpen, så finns det en knapp att trycka på, då flyttar sig indikeringen något steg , bara trycka tills det är tre streck som syns och hoppas att det räcker. Då det är så tunna slangar så kanske pumpen måste vara på i max flera dygn, är ett dåligt flöda ( fart på vattnet ) som ska övervinna motståndet på ev luft i slangar.
hempularen: Dessa hantverkare finns. I många fall är de helt okända för den större allmänheten. De kan vara lika kräsna i sitt val av kunder som vi (borde vara) vid val av hantverkare. Och de har oftast en väldigt lång kö. Så vill du ha ett större projekt, bör man beställa hantverkaren 2 - 3 år i förväg.
axelman: Jag skall försöka byta ventilhuset till gammal radiator i garaget. Radiatorn är typ HE och mer än 50 år. Ventilhuset har inlopp R15, 19 mm. Utloppet har en ytterdiameter på ca 26 mm. Om jag köper ett ventilhus typ R-by typ 2781 Danfoss rak ventil 15R Kan jag då vara säker på att den passar. Jag blir lite osäker av att måttet på den yttergängade radiatoranslutningen inte anges.
DoktorJ: Så här ser fördelarna ut som är koppladd till varandra: [bild] [bild] [bild]
MathiasS: Ok. Synd, hade varit snyggt om det fanns men då får det bli någon extra muff/nippel istället. Tack för svar !
jonaserik: En sista chans då, går cirkpumpen som den ska. Är det en äldre så sitter det en skruv ( som en gammal 50 äring ) i ändan, lossa den lite vatten kommer men sprutar inte, sätt in en mejsel i hålet lite löst och då om pumpen snurra så kommer mejseln att skramla i handen. Då hål inte fast den och vänta dig lite överaskning när det skramlar. Om pumpen inte går kan värmen
Nyfiknast: [QUOTE="Alvefridh, post: 4082096, member: 283439"]Hej alla! Har ett bekymmer med eldningen i vår kamin som jag inte blir klok på. Flyttade in i huset 2019-12 Kaminen är en Attityd 200 täljstenskamin. Har insatsrör i skorstenen och texashuv på taket. Har eldat bra hela vintern utan bekymmer, men av någon anledning får vi dåligt drag i den nu. Vi hade liknande besvär förra året men
Torbjärn: [citat] Jag vet inte hur de gör det men vi vill ha en öppen utan kassett eller lucka och gärna med betongputs eller liknande :beer:
Je84: Bör funka om man gör hålet på vänster sida så skarvar blir bakom innedelen. Flexslang för elledningen mellan enheterna, kondensavlopp som är godkänt att bygga in. Isoleringen på kylrören måste vara felfri så det inte blir kondens
Alwaysandforever2012: [citat] Tack för svaret. Märkte att jag var alldeles för trött för stt förstå något nu ttp får läsa det imorgon igen. Rörmokaren hsr ställt in kurvan och vettifasken om jag vågar ändra någonting när det verkar så rörigt. Vi bor typ under Vänern, hus från 70 talet. Typ 180kvm 2 våningar.
Vrakersberg: Vad vi gör är egentligen att återuppbygga den kassa glasverandan och öppnar upp emot köket... [bild]
Gabsson: Ett jävla oljud har börjat komma från cirkulationspumpen som används till golvvärmen i badrummet. Värmen kommer från vår nya CTC panna. Har lagret skurit i motorn eller är det fel på pumpen? Bifogar video. [bild]
Ovation: Ettrörskoppel går semi bra att köra på 2rörssystem. Man ställer ett delflöde genom returdelen som alltid går genom detta. Detta kan minskas till minimum och då har man nästan 2rörsfunktion. Men man får en onaturligt hög retur från den radiatorn och det är ej att rekommendera. Men om radiatorerna bakom detta koppel blir kall när man strypt radiatorventil och delflöde i returen då
Norea: Jag har kvar en manual. Men hur vet man om det är värmepatronen eller termostaten som är sönder? [citat]
ThorwaldH: Skulle vilja byta fläkt och regulator till min Asea-Skandia kamin modell Hugo. Några tips om en sådan? Det är en stor fläkt som sitter under eldstaden och blåser uppåt med varvtalsregulator av senare modell som inte riktigt är anpassad för denna. Bild för uppmärksamhet från nätet [bild]
Wisam80: [citat] [citat] -fungerar-ej-laer-mig.263203/[/QUOTE] [citat] [citat] tack för ditt svar, de hjälpte tyvärr inte.
Plaincollar: Aha, det tjatas i litteraturen om d diameter hela tiden så man luras bort från radien. Då klarnar bilden. Tack!
Ovation: [citat] Du kan skicka ut hur mycket du vill men ska du få det att funka måste du balansera ventilerna KV
dajo16: Hej Väldigt gammal tråd detta men jag har exakt likadana radiatorer i mitt hus. Iaf på våning 1. I källaren och på övervåningen sitter andra (2 rörs tror jag). Är det någon som vet hur man gör om man vill byta till en modern radiator? Anslutningen sitter ju på mitten och som ni redan påpekat så är det ju ett rör som är uppdelat med en spalt i mitten. Någon som vet? /Daniel
DE73: [citat] Om du inte har någon utegivare så stämmer inte tabellen. Utan utegivare vet jag inte vilken vattentemperatur dom olika siffrorna motsvarar.
hedstrom: [QUOTE="Fairlane, post: 4079992, member: 149294"]Ingen expert på något sätt men min erfarenhet av LVi är positiv. Köpte nyligen ett LVI-element på blocket för en struntsumma (