Värme allmänt
Daniel 109: Nej, elhandlare får erbjuda de avtalsformer de känner för. Det är nätägaren som är skyldig att fixa timmätning om kunden vill det.
Josth: Om luftluftvärmepumpen fungerar som den ska och rätt inställningar är gjorda så har huset en alldeles för hög el-förbrukning mot vad det borde ha för det byggåret. Sitter innerdelen illa till och det är en relativt stängd planlösning? Får inte ihop kalkylen. Eller så drar poolen extremt mycket el men det borde den inte göra med en bra poolvärmepump. Dessa har väldigt hög
AndersS: Ja, kallraset kan du inte få bort lika enkelt och där är boven fönstret.
Josth: Samma sak med alla värmepumpar. De ger ofta max 60° från kompressorn men vissa modeller kan klara 65° eller t.o.m. 70° i något enstaka fall. Över 60° kan vissa modeller köra 100% el-patron upp till 70°. Verkningsgraden minskar ganska mycket med högre temperaturer och energibesparingen blir betydligt mindre. Kanske kan man byta till större/kraftigare radiatorer eller lägga golvvärme
Josth: Det blir ju så att kaminen kommer att ersätta transmissionsförlusterna i huset i alla rum dit värmen från kaminen når och frånluftsvärmepumpen ersätter ventilationsförlusterna i hela huset genom tilluftsaggregatet plus transmissionsförlusterna i rum dit kaminvärmen inte når. När värmebehovet är lägre än kompressorns minsta varvtal ger kommer frånluftsvärmepumpen att starta och
HM2020: [citat] Hoppas på det jag också. Såg iofs lite fram emot fint nytt marmorgolv till lilla badrummet, men plånboken ser mer fram emot att "bara" byta termostat :rofl:
Helgo Zetterwall: Hej! Jag har en vedeldad bastu med en varmvattenberedare som är skorstensmonterad. Det är ju ett öppet kärl med en kran nedtill ansluten till vanlig rörgänga. Vattnet blir snabbt kokande vid bastubad. Jag hade en tanke om att ordna till en utedusch som skulle kunna nyttja värmen som produceras i varmvattenberedaren. En värmeväxlare som ansluts med ena kretsen till vanligt tappvatten och
sladdbarn: Har kommit på att jag måste byta koppel eller delar av det för att det ska kunna bli som jag vill.
H-Thomasson: Hur många kvadrat garage ska byggas Hur många kw är bergvärmen på. Du har inte funderat på el luft luftare i stället. Titta på mitsubitshi hero eller ninja
Danne213: Håller på med konvertering från direktverkande el samt llvp till lvvp. Har liknande hus som dig Hittills ser kostnaderna ut såhär 11 st thermopanel (tp22) element 27' Röroffert på att koppla in samt provtrycka 58' Ska ta in fler givetvis Luft vatten pump 120' Då har jag inte tagit med kostnader för att öppna bjälklaget för att kunna dra rör eller för att återställa.
Nevada2: Tack för svar! Gick som sagt fint att lufta efter att jag tillfälligt stängt av värmepumpen men har också höjt tycket något för att motverka undertryck när pumpen är igång
FredrikR: [citat] Har knappa 80m² med ca. 24m² förråd längst in. 20mm slang, uppdelat på 3 slingor, en i förråd, två i garaget. Najat på cc30 om jag inte minns fel. Maxlängd på slingor bör tillverkaren av slang kunna rekommendera.
Riga: [citat] Hej. Jag har monterat ett vertikalt element vid sidan av fönstren. Det är helt okey, men ångrar nunatt jag inte valde golvinfällda element istället och vill nog ha den lösningen när jag byter till fönsterdörrar i sovrummen. Undrar nu därför hur det gick för dig? Vilken lösning? Funkar bra ? Blev det dyrt .?
CiaoNina: Hej! Har en braskamin i täljsten men finns en stor spricka i en av stenarna som bör åtgärdas. Med vad gör man det? Har hittat olika trådar här på forumet med tips om a) täljstenslim och/eller b) vattenglas. Vilket ska man köra på? Och var sjutton köper man täljstenslim? om det nu är det som gäller? Tacksam för tips.
Sommarstugelivet: [citat] Vi har pumpen på 17 grader och det brukar hålla runt 12-14 grader i hela stugan.
sam2018: kan inte man stänga av värmeflöde från fördelaren i Övervåningen?
bullemedbulle: Har en bergvärmepump som i november förra året installerades och kopplades på befintligt vattenburet, tvårörs- radiatorsystem som tidigare haft tidigare vedpanna från 60/70-talet. Äldre timmerhus från 1800-talet. Systemet behöver luftas titt som tätt, vilket jag förstått egentligen är i sin ordning, då det kan gömma sig mycket luft - i synnerhet efter att hela systemet tömdes
Johan Eriksson5: Min gamla pump hade dåligt lager så satte i en ny grundfos alpha 2. Men har haft problem med att den låser sig om pannan går upp i lite hög temperatur. Så ibland har jag behövt slå ifrån vattnet med unioinkopplingarna och tömt vattnet i pumpen och kört den utan vatten i några sekunder. Problemet nu är att den ena kopplingen har börjat läcka i avstängningsvredet. Hur byter jag det?
Liemannen: Svarar själv i brist på bättre. Har fått in en offert på 15.000kr för att fixa ovanstående. Detta är inkl. shunt, slingor, golvskivor och arbete.
Eriond: Jag anser ämnet som utrett, med glykolblandat vatten som vinnaren: https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/om-lk-golvvarme/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-uterum/ Om det finns att köpa kommersiellt från en stor leverantör som LK, så duger det för mig :) Nu ska jag bara hitta en lämplig vämeväxlarlösning att koppla till min kamin...
Blåbär2: Ska fördelaren se ut så här? Två av ”hattarna” (ingen aning vad de heter) är inte på. Behöver jag tillkalla ett proffs? Bytte ut en trasig trådlös termostat igår och idag är det för varmt i huset. Vid felsökning upptäckte jag det här. Ingen aning hur länge det varit så. Bott i huset i 7 år. #roth #golvvärme #fördelare
Dauen: Jag startade en liknande tråd för länge sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/investera-i-ny-kassett-eller-anvaenda-gammal.136249/
snowjim: [citat] Vi har 1 rörs system i vårt hus och varmvattnet kommer in i röret längst bort d.v.s ut-in medan Danfoss RA-KE är omvänt och de har ingen ersättare. Så av den anledningen har vi bestämt oss för att bara köra MMA till huset för att vara säkra på att det funkar. Visst går det att använda korskopplingar och adaptrar men vi undviker gärna det. Vår lösning blev att byta
Demmpa: Ja, det går att ha termostater på radiatorerna för att strypa flödet när rummet tillförs extern värme. Men innan termostater monteras så bör radiatorkretsen injusteras så att det blir ”rätt” flöde/difftryck genom/över radiatorerna. Sen bör även reglersystemet (kurvlutning, temperaturförskjutning) justeras in så att systemet ger ”lagom” temperatur i utrymmena. I följande
RoyH: Hej. Alla ni med direkverkand elradiatorer och dyra elräkningar. Se att det är många frågor om det. Jag har en styrning på mina som börjar bli till åren kommen. Har letat efter någon ny typ och hittade en firma som heter Tempiro. Som har en vettig produkt för central styrning på elementen och lätt att installera verkar fungera på alla typer av element. Kan var värt att titta på. MVh
PeterFalun: [citat] ok :) jag kan ta några bilder och skicka dig, med lite fakta om du vill. lite senare i veckan när jag varit där
michfris: [citat] Hej Björn, I vårat tidigare hus hade vi både panna, värmekretsfördelare, cirkulationspump och shunt till för golvvärmen i källaren. Dessa levererade till både entrévåningen och övervåningen utan problem. I nästa hus vi precis köpt till ska jag göra samma lösning igen.