3 986 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Radiatorer kallnar mellan uppvärmning
Tack! Vilken koll! Jag ska följa förloppet.J jonaserik skrev:Som ni andra skriver så när VV ska till så blir det stopp på värmen med den kopplingen , det var därför jag frågade om en ritning. Normalt så brukar värmen tas ut från mitten och returen till botten, VV är då i topp. Min uppfattning är. Den nedre ventilen med A-B på ändra sig vid VV och tar allt flöde från tanken om den slår om helt , då blir det tvärstopp på svalt ( returen ) flöde från systemet och värms av VP, Ventilen V10 kommer/ska ändra sig i förhållande till vad om behövs i värme ( en givare som styr värmen ) och över temp ska gå till tank vid VV-laddning i topp på tank, den ska då stänga allteftersom som tempen stiger mot värme och VV. Principen är nog riktig men kanske det måste justeras i reglering en del. Vid VV-laddning kommer tempen till huset att öka och då ska den stänga till lite vart efter som VV-laddningens temp ökar. Se hur ventilerna arbetar vad värme respektive VV , stänger V10 helt vid VV-laddning är det kört med värme under tiden som VV görs.
Det är solfångare. Inte aktiv nu på vintern. Här är hela bilden:L lat skrev:
oavsett om detta är fabrikantens eller installatörens ritning så är det mycket "ingenjörsvetenskap" och lite verklighet som ligger bakom.
Om de istället använt acken som en ack (utan växelventil) och lagt en elberedare på slutet så skulle de fått ett mer fungerande system med mindre komplexitet & antagligen bättre Cop.
Om de istället använt acken som en ack (utan växelventil) och lagt en elberedare på slutet så skulle de fått ett mer fungerande system med mindre komplexitet & antagligen bättre Cop.
Låter helt knäppt. Jag har ingen ack/tank men en stor varmvattenberedare. Jag ställer själv in hur länge vp får värma varmvattnet innan den måste återgå till att värma radiatorerna. Den typen av schema har alla vp!
Det har aldrig någonsin tagit längre tid än 15 minuter som högst att värma allt varmvatten. Kan det vara då att din vp inte kör tillräckligt hett vatten i värmeslingorna i beredaren. Ska ju gå upp till åtminstone 70 grader.
Sen kanske du värmer vattnet till onödigt hög temp. 45 grader räcker gott.
QUOTE="Metafor, post: 4506813, member: 114083"]Är inte orimligt tyvärr då systemet gör varmvatten i flera timmar. Under den tiden förbrukas värmen. Det är långa intervall.[/QUOTE]
Det har aldrig någonsin tagit längre tid än 15 minuter som högst att värma allt varmvatten. Kan det vara då att din vp inte kör tillräckligt hett vatten i värmeslingorna i beredaren. Ska ju gå upp till åtminstone 70 grader.
Sen kanske du värmer vattnet till onödigt hög temp. 45 grader räcker gott.
QUOTE="Metafor, post: 4506813, member: 114083"]Är inte orimligt tyvärr då systemet gör varmvatten i flera timmar. Under den tiden förbrukas värmen. Det är långa intervall.[/QUOTE]
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Då krävs fast kondensering. Men också sämre COP.L lat skrev:oavsett om detta är fabrikantens eller installatörens ritning så är det mycket "ingenjörsvetenskap" och lite verklighet som ligger bakom.
Alltid mer ekonomiskt med flytande kondensering. Det är ju en värmepump som är varvtalstyrd enl. skissen. Så här fungerar alla moderna värmepumpar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden