5 289 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Möjligheterna att bo kvar under pågående konvertering till vattenburen värme
Hur ser möjligheterna ut att bo kvar med sin familj i ett hus under tiden som en konvertering från direktverkande el till vattenburen värme med radiatorer pågår?
Detta gäller ett 1,5-plans villa från 70-talet.
Kan man tex göra entrévåningen först och sedan övervåningen? Så att när väl entrévåningen konverteras så bor familjen på övervåningen och vice versa. Eller fördyrar detta konverteringen?
Kan man tex göra entrévåningen först och sedan övervåningen? Så att när väl entrévåningen konverteras så bor familjen på övervåningen och vice versa. Eller fördyrar detta konverteringen?
Hej! Vi hade en firma som gjorde samma jobb. De satte in en tillfällig varmvattenberedare under dygnen (typ 2) som vattnet var avstängt under natten så vi kunde duscha. På dagarna tappade vi upp hinkar så vi klarade oss med kallvatten. Jobbet tog typ en vecka så var ingen fara.Ä Fredrik28624 skrev:Hur ser möjligheterna ut att bo kvar med sin familj i ett hus under tiden som en konvertering från direktverkande el till vattenburen värme med radiatorer pågår?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
När de gjorde det hos oss i förra huset.
Så kom dom och monterade rör och radiatorer i huset.
Sen gjorde dom allt klart i källaren för pannan och rören där.
Så sista dagen tog det ett par timmar att ansluta allt in på vattnet och lufta.
Då var vi på jobbet så vi märkte aldrig av stoppet.
Så kom dom och monterade rör och radiatorer i huset.
Sen gjorde dom allt klart i källaren för pannan och rören där.
Så sista dagen tog det ett par timmar att ansluta allt in på vattnet och lufta.
Då var vi på jobbet så vi märkte aldrig av stoppet.
Tack för era svar @Grymlan och @Hallerudsbo
Om jag även gör tillägget att familjen som ska bo i huset under konverteringen har två st barn i förskoleåldern, hur ser ni på det då?
Om jag även gör tillägget att familjen som ska bo i huset under konverteringen har två st barn i förskoleåldern, hur ser ni på det då?
vi hade två blöjbarn, gick toppen! Allt går, det är en begränsad tid bara. Se till att firman gör en tydlig planering för jobbet så ni vet i förväg bara. Alltså hur lång tid jobbet kommer ta, vilka dagar vattnet kommer vara avstängt, hur de gör med varmvattenberedare osv. Vi fick låna el-element också minns jag.Ä Fredrik28624 skrev:
men vad har dom gjort ifall de behöver ha vattnet avstängt i 2 dygn?Grymlan skrev:
Dom måste väl gjort annat också då?
Vattenburna radiatorer och vatten i kranen är ju helt olika system och har inte med varandra alls att göra, möjligen påfyllning av rad-kretsen.
X Xaktly skrev:
Ja du har rätt, jag skrev fel. Varmvattnet var avstängt ca två dygn, skulle vara kortare men blev något strul. Därav den tillfälliga varmvattenberedaren. Kallvattnet var bara avstängt dagtid när de jobbade.X Xaktly skrev:
Jag var endast spekulant till huset och hoppade av under budgivningen i ett ganska tidigt skede, så vi behövde aldrig göra någon konvertering.C ChalleS skrev:
Klicka här för att svara