RoyH
RoyH: Hej. Alla ni med direkverkand elradiatorer och dyra elräkningar. Se att det är många frågor om det. Jag har en styrning på mina som börjar bli till åren kommen. Har letat efter någon ny typ och hittade en firma som heter Tempiro. Som har en vettig produkt för central styrning på elementen och lätt att installera verkar fungera på alla typer av element. Kan var värt att titta på. MVh
9 svar · 18,2k läst
PeterFalun
PeterFalun: [citat] ok :) jag kan ta några bilder och skicka dig, med lite fakta om du vill. lite senare i veckan när jag varit där
25 svar · 4,9k läst
michfris
michfris: [citat] Hej Björn, I vårat tidigare hus hade vi både panna, värmekretsfördelare, cirkulationspump och shunt till för golvvärmen i källaren. Dessa levererade till både entrévåningen och övervåningen utan problem. I nästa hus vi precis köpt till ska jag göra samma lösning igen.
2 svar · 1,9k läst
Matteandersen
Matteandersen: Hallå! Är mitt uppe i en totalrenovering av ett hus från 1938. Har i dagsläget en luft/vatten värmepump med radiatorer som uppvärmning, tanken är att bytta ut radiatorerna mot vattenburen golvvärme på första plan och ovanvåningen och ha kvar elementen i källaren. På första plan så är det betong, så där blir det Thermotechs flytande golv, spårade EPS skivor (cellplast). På
0 svar · 888 läst
P
Pellofield: Det blir shuntgrupperna (eller ev. termostaterna) i byggnaderna som justerar flödet. Dom tar det dom behöver och inget mer. Fjärrvärme funkar så, och det är ett litet fjärrvärmenät du håller på att bygga. Ställ in pumpen så den reglerar på ev viss tryckstegring så pumpar den inte mer än den behöver heller. :)
4 svar · 2,9k läst
K
Kimastor: [citat] Om man lägger LKs egna spån så får hela plåten plats. Skulle därför utgått från det och inte klyva plåten. Är inget proffs men så jag kommer göra (dock köper jag LKs spån så lite annat scenario).
8 svar · 9,7k läst
·
J
jonaserik: [citat] Ja du ser vad som kan vara:( i bland blir det lite tajt en trappa upp:( bra du fick fram värmen:)
4 svar · 1,9k läst
·
L
LeaDK: [citat] Det är varit värmt tidigare men inte super värmt igår kväll jag luftade den, Ökat med trycken,sen blir den lite värm men bara halva uppe. nere blir mer mild och nu på morgonen dom är inte så värma.
4 svar · 1,3k läst
·
J
Josth: Om firman som gjorde jobbet blandade ihop fel termostatventiler med fel fabrikat av termostathus kan det bli tokigt. Om det går att tycka in stiftet innanför termostathuset och värmen upphör vet man om själva ventilen fungerar eller ej. Kan gå att testa med ett kraftigt buntband när man tagit bort termostathuset.
5 svar · 1,5k läst
·
J
jliljeha: Den går att dra uppåt också om man vill. Det verkar vara samma glas till hela 5xx-serien så det är nog bara att beställa, kostar 2000-3000 kr beroende på var.
5 svar · 7,2k läst
·
P
Pelle81: Ingen som vet vad det kan bero på att det blir varmare när jag har min cirkulationspump avstängd och hur mycket det ska påverka? Förstår att det blandar sig med returvattnet på ett annat sätt när pumpen går men ska det inte gå att reglera upp värmen mer om man vill. Jag skulle vilja ligga strax över 30 grader och inte på kanske max 28 som idag så man har lite marginal. Nej jag har
15 svar · 19,2k läst
·
MVJK
MVJK: Jag ska göra alt. 5 snart. Återkommer om det drivit mig till vansinne.
3 svar · 5,4k läst
Nissens
Nissens: Jag har ett relativt nytt hus med detta ”problemet”. Det är som någon skrev tidigare normalt när man har frånluftsfläkt i huset. Jag öppnar alltid ett fönster när jag skall tända i murspisen. Så fort elden tagit sig då blir det självdrag i rökgången och man kan stänga fönstret igen. :)
8 svar · 2,2k läst
AndersPS
AndersPS: Funderar på att lägga in golvvärme i sovrummet som vi har i källare, eftersom vi ska byta golv och det lätt blir kallt med ett trägolv, jämfört med heltäckningsmattan som ligger där idag. Det ska sägas att vi relativt sällan skjuter till någon värme, större delen av året är elementen avstängda. Tanken är att använda golvvärmen för att få lite komfortvärme i golvplanken,
0 svar · 953 läst
J
Josth: Trasig elektronik. Eventuellt går det att skicka själva termostatboxen till Gnosjö och få dem reparerade. Hör med dem.
2 svar · 3,0k läst
·
C
canders: Nej! Jag tror det funkar som vanligt element på enrörsystem, bara det att det är två rör upp till elementet på övervåningen från enrörssystemet!
7 svar · 2,0k läst
·
D
Dalby60: [citat] Borde fungera med en vanlig elementnyckel på båda luftningsmuttrarna. Det är alltså två element. Känn med handen. Är det ena varmt Och det andra kallt, lufta det kalla. Men... lufta för säkerhets skull även det varma. Ska komma vatten omedelbart när luftningsmuttern öppnats. Om inte...vänta tills det pyst luft klart och det kommer vatten.
2 svar · 1,8k läst
·
D
Dublin: [citat] Jula har. Googla på elementfärg så hittar du både spray och vanlig.
4 svar · 1,3k läst
·
K
Kane: [citat] Inte på vår heller.
3 svar · 2,6k läst
D
Dallastower: Tack för tips! Faktum är att jag har två DEVIreg Touch på två andra golv och har inga problem där. Beställer en till och testar.
2 svar · 2,2k läst
J
Jonas8510: [citat] Ska gjutas in bara tagit bort isoleringen för att kunna bocka ska gå från bergvärme till ett fördelarskåp med golv värme
7 svar · 2,3k läst
·
J
Jasmin9371: Will installera LK webserver, fick error 17 inloggnings fel Nämligen i manuallen står att jag ska trycka samtidig knappar OPEN och TIMER på huvudenhet och sen trycka röda knappen på webserver och släppa Låter enkelt men det det står ingenstans vilka är dessa två knappar på huvudenhet Finns dessa knappar U, L, A och 1-8 Så vad fan man trycker då? Tack för hjälpen i fall någon vet ,
0 svar · 646 läst
Krilleman
Krilleman: Jag har inte satt avstängningar på enskilda radiatorer (V4) i villan. Men däremot så satte jag gruppventiler så det går att sektionera bort vissa sektioner.
9 svar · 3,4k läst
·
Tappert försök
Tappert försök: Tack för alla svar.:)(y)
6 svar · 1,8k läst
·
Kristian Ask
Kristian Ask: [citat] Det blev så att jag struntade i det. Det funkade för vatten i princip men blev fel så fort nån duschade och tempen redan var låg. Vad gäller värmen funkade det ganska dåligt. Till slut stängde jag bara av värmepatronen så den inte gick in alls för rent krasst behövs den inte. Den är bara för komfort. Någon dag när det gick från +5 till -3 sjönk tempen nån dryg grad i
14 svar · 6,4k läst
·
T
Tommy Englund: Du har helt rätt så länge slangen ligger ovanför grundvattennivå, eller sanden inte är blöt. https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/info/pdf/sgi-i12.pdf
23 svar · 20,2k läst
S
scim: [citat] Ja, en extra exp i garaget är jag helt med på! Så det står ju troligtvis mellan en större i huset, eller en till i garaget. Oavsett VVX eller inte så måste det ju vara bättre att placera shunt vid huset eller hur? Och oavsett VVX eller inte så kommer jag behöva ytterligare en cirkulationspump? När du säger styrningsmässigt så är du inne på någon form av kulvertstyrning?
5 svar · 3,3k läst
·
cardazio
cardazio: [citat] Fel forumtråd - du får gärna starta eget ämne för den diskussionen.
4 svar · 2,5k läst
J
Josth: Södra Skåne har ett utmärkt milt klimat för luftvärmepumpar. Blir ca -10° som kallast och ytterst kortvarigt. SCOP blir säkert över 3 i genomsnitt. En gaspanna som varit med ett tag brukar ha en verkningsgrad på ca 85% men nya gaspannor kan vara bättre med över 90% verkningsgrad. Priserna har dock stigit på värmepumpar nu och leveranstiderna kan vara väldigt långa.
1 svar · 2,7k läst
J
jonaserik: [citat] Du kan ju prova att trycka på som sägs ordentligt och hoppas att blåsan släpper , OBS trycka ska vara noll när du provar.
23 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.