V
Vector: Jag vill då iallafall tro att du har skit i vv beredaren som gör att värmeöverföringen tiil att värma vv inte är så bra.
45 svar · 3,8k läst
·
M
mpl: Hej! Tack för alla svar. Nej, det är inte jag som gjort installationen, men känner väl personen som gjort det, och tror han tänkte snabbtGjort+funktion (värme) snarare än standard, allmän praxis, utseende och annat. Men tänker att det finns möjlighet att få det bättrat och bilden börjar klarna vad som skall göras.
6 svar · 1,9k läst
·
T
tumiro: En av våra högkvalitativa ll-värmepumpar slutade fungera efter 10 år. Och frågan uppstod: Ska jag köpa en ny eller fundera på en ny lösning. Vi övervägde ytterligare el-element, men de nuvarande priserna avskräckte oss från idén. Tack för inlägget och jag kan se att jag måste fördjupa mina kunskaper innan jag bjuder in entreprenörer som alltid berömmer sina lösningar.
4 svar · 1,9k läst
J
Josth: Man brukar kunna välja en "minsta framledningstemperatur" i inställningarna och detta kommer då att ge värme till källaren på sommaren. Eventuell "stopp av värme" får man sätta på max temperatur. De andra våningarna kan regleras med termostater på radiatorerna men man kan naturligtvis också sätta avstängningsventiler på stammarna upp. Man bör då också kolla upp vilken minsta
1 svar · 1,1k läst
Nissens
Nissens: [citat] Varför två plan? Det är väl samma för ett eller tre plan?
86 svar · 40,7k läst
·
H
hanshed: [citat] hej. Ja det låter som det är nått annat då. Men jag kan inte gissa. Ta dit en tekniker som kan NIBE så kan du om inte det löser sig utesluta pumpen som felkälla åtminstone. Hoppas det löser sig. Det är en otrolig känsla när man hittar felet.
15 svar · 11,1k läst
·
B
BSOD: Helt klart ökar vvc behovet av att producera varmvatten. Ofta ser man att tomgångsförlusten på en vvb är ca 75W eller så. Kan tänka mig att vvc rör sig om några W per meter, men väldigt beroende på hur man isolerat rören.
3 svar · 1,8k läst
·
L
lordi: Håller med föregående talare. Fel på givare, kretskortfel, glappkontakt. Ev kan man prova att tanka in ny programvara om man inte enkelt hittar felet. Men jag sätter en liten peng på givaren. Att de vill byta hela maskinen tyder på att de inte klarar av att felsöka den. Dessutom är Bosch kompress 3800 inte jämförbar med F750 även om det skulle fungera med en sådan. Dock med en mindre
9 svar · 2,1k läst
·
V
vilden: Svarar mig själv, Fick snabb support direkt från Uponor :D Man kan koppla flera termostater till en ingång och sedan programmerar man en efter en. Mycket enkelt och sjukt nöjd :p
1 svar · 2,4k läst
J
Josth: Bara uteluften lätt kan strömma igenom utedelen och inte hindras av t.ex. höga snövallar borde det gå bra att ha den under huset. Måste vara öppet och fritt blås så att säga. Höjden räcker till för att komma åt (även om man får vara försiktig med huvudet). Har man utedelen på markstativ istället för en bit upp på väggen behöver man även tänka igenom hur smältvattnet
3 svar · 4,0k läst
1
100kvadrataren: Korskoppel! Där har vi det ☺️ tack alla för svar, äger en rörbock men inte behövt använda den än så avvaktar lite till
5 svar · 2,7k läst
·
boihus123
boihus123: Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt, L3 går igenom en termostat med reset knapp, är det inte för varmt så den sluten. Utgången från den termostaten går till en annan termostat "cotherm GTLH0048 pdf" och även till pin9 på kontrollkortet (antar pin 9 är N eller G?).. Är den termostaten sluten så får man en ström till A1 på kontraktorn oavsett vad Pin 22 säger om saken
22 svar · 4,6k läst
·
T
TobiasK233: [citat] Men då känns det som jag vågar börja med DUT 60c vid -10 , det är enstaka dagar om året det är så kallt här nere, skulle detta inte kännas tillräckligt får jag komplement elda. termostaterna har jag fått lära mig att de skall stå öppna med en VP så den får volym att jobba med så de är öppna.
8 svar · 2,5k läst
·
T
TobiasK233: [citat] Ja det är tegel med luftspalt o sen trä och isolering, jag kör på "dämpning lätt" i menyn. IVT Tack för input
8 svar · 2,3k läst
M
Maggan-77: Bor i ett småhus byggt 1935, står högt, 53möh, inga kända fuktproblem. Vi har just nu ett öppet jordgolv i ett av rummen i vår källare. Har stått så sen i höstas i stort sett. Torr fin jord. Väggarna i källaren är råa, ej beklädda. Vi tog nämligen bort en bastu och skulle lägga ny klinker och märkte då vi bilade bort befintlig kakel med gammal elgolvvärme att golvet var
0 svar · 1,3k läst
·
A
Alexn72: Oljeelement behöver yta för att sprida sin värme. Byggfläkt är mer kompakta. Så du behöver mycket större yta på oljeelemnetet men du får ingen besparing mellan de olika... Enda sätt att spara är luftluft eller liknande. Men I fjället får man kolla vad de klarar för temperaturer... dessutom brukar de vilja ha varmare än 4 grader...
11 svar · 2,2k läst
Belmlu
Belmlu: [citat] OK! Denna har två.
26 svar · 11,1k läst
·
S
sepani: i mellanbjälklaget. Varmt på båda sidor om (inredd ovanvåning).
3 svar · 1,4k läst
Nors
Nors: [citat] Tack! Jag ska kolla upp möjligheterna för att lacka den
2 svar · 2,0k läst
C
carl fabian: Kollade ventilationsritningen och det var isolerat till Pe 30 vilket Nibe F 730 kräver så ingen ytterligare isolering då vi isåfall får riva innerväggar
14 svar · 3,0k läst
N
Naren79: Hej, jag har precis köpt ett trevåningsradhus. Då förre ägaren bott sedan byggåret 1972 finns massor att göra. När vi rev upp golvet på mellanplanet och övreplanet så är betongbjälklaget fullt av sand. På mellanplanet ser golvet ut enligt följande: Betong, sand(5cm), lumppapp och tjock parkett. På övreplanet ser golvet ut enligt följande: Betong,sand (5cm),plywood och parkett.
0 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Sökning på nätet efter ”djup jordvärme” ger bl.a. följande träffar, https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/Geoenergi-geotermi-och-energilagring/jordvarme/?acceptCookies=true https://www.ivt.se/energispararen/de-vanligaste-fragorna-och-svaren-om-jordvarme/ https://markvarme.se/sa-fungerar-markvarme/
1 svar · 1,2k läst
M
Många fel: Hej! Är ny husägare och funderar över om laddomaten kan vara trasig eller om jag hanterar vedeldningen fel. Jag har inte så bra koll på hur laddomat och ackumulatortank etc fungerar, så ursäkta om min beskrivning blir lite felaktig. Jag har en kökspanna kopplad till en ackumulatortank med laddomat 21. Det finns också elpatron. När jag har eldat i kökspannan har det börjat koka i
0 svar · 1,5k läst
·
Magrand
Magrand: Om du vill ha handratt Adpter https://www.rinkabyror.se/varumarke/mma/artikel/mma-adapter-mma-rav/ +Handratt https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=4806097
5 svar · 1,3k läst
·
K
Krokfar: [citat] Så klart, men jag har fast pris men avtalet slutar nu i höst. Lite därför jag försöker finna en optimal energibesparing.
17 svar · 5,3k läst
·
A
Andreas Bergquist: [citat] ok. Tack för all hjälp! Ska se om jag kan lösa det här
24 svar · 4,6k läst
·
useless
useless: Vad är de för panna/värmepump? Är det en någorlunda modern modell så sköter den det hela automatiskt. Vill du att den ska stanna tidigare på våren så är det bara att justera gränsvärdena för värmesäsong.
7 svar · 7,3k läst
MikaelOh
MikaelOh: Jag la till en plejd-brytare i centralen för det tredje läget och kan då via deras gateway (kopplad till fritidshusets wifi) styra elementen på distans. Ökar upp värmen några dagar innan jag åker till huset via plejd-appen. Sp smidigt(y)
4 svar · 8,1k läst
·
M
mojjen: Skall lägga ut golvvärmerören i mitt badrum. Planerar för att fräsa vändningarna imorgon... Dom läggs i spårade spånskivor så jag är lite upplåst hur jag kan lägga slingan, och även matarstråk. Hur jag än vänder och vrider så har jag svårt att få till en slinga som ger täckning precis i dörr öppningen. Jag har 12 stråk. Jag hade tänkt fräsa ett spår mellan det blå och
0 svar · 2,1k läst
·
K
kioskdavid: Jag har problem med att kranen för påfyllningen av vatten till värmesystemet läcker inuti. Det innebär att trycket stiger till 2,5bar där övertrycksventilen tycker att det är nog och begränsar. Trycket stiger ca 0,05 bar i timmen. Så det är nog dags att byta kranen men vad ska jag ha? Det som sitter idag är en LK537 kran och backventil i ett men denna har jag inte lyckats hitta
0 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.