4 425 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Fuktspärr mellan?
Insidan av yttervägg. Utifrån sett, först OSB och sedan gips. Om man ska hårddra teorin med fuktspärr så ska den väl helst ligga så nära insidan som möjligt, gärna mella tapet och gipsskiva. Men det funkar ju inte så jag tänkt lägga fuktspärren mellan OSB och gips. Då blir fuktavfällnngen mot gipset och inte mot OSB väl?
Är jag ute och cyklar?
/Henrik
Är jag ute och cyklar?
/Henrik
Med plasten (ni får slåss om vad den heter) vill vi hindra transport av varm fuktig inomhusluft ut i väggen. Varför? Jo, förr eller senare blir luften avkyld och vattnet i luften kondenserar, vätska fälls ut. Vi vill inte att detta händer i väggen.
Men, så länge du placerar ditt plastskikt i den varma halvan av väggen är det inte så noga var den ligger. Du kan lägga den 5cm in i väggen utan att få problem - luften kyls inte till daggpunkten så långt in i väggen.
Slutsats: Det spelar ingen roll om du lägger plasten mellan tapet eller gips, mellan gips och osb eller mellan regelväggen och osb => lägg den bakom OSB, det är enklast.
Men, så länge du placerar ditt plastskikt i den varma halvan av väggen är det inte så noga var den ligger. Du kan lägga den 5cm in i väggen utan att få problem - luften kyls inte till daggpunkten så långt in i väggen.
Slutsats: Det spelar ingen roll om du lägger plasten mellan tapet eller gips, mellan gips och osb eller mellan regelväggen och osb => lägg den bakom OSB, det är enklast.
Vi håller på att renovera och fick såga av halva gipsskivan på väggen. Såg att det fanns plast bakom bräderna det är en hel vägg att brädor sen var det gips på. Min fråga kan man skarva plasten eller måste vi ta ner allt Kan man sätta en utvändig gips skiva istället som är fuktimpregnerad eller våtrumsskiva.Vad heter plasten. tack för svar.
Klicka här för att svara