1 935 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Andra elementet som spricker
För någon månad sedan så kom jag hem och upptäckte att det droppade vatten genom taket på första plan, jag sprang upp på andra våningen och såg att ett av elementen sprutade ut vatten. Det hade blivit en spricka högst upp på elementet.
Jag slog av vattnet och ringde vvs:are som kom och kopplade ur elementet. Dom trodde det kunde bero på att det blivit en luftficka högst upp som med åren försvagat det.
Igårkväll när vi åt middag så small elementet i köket på nederplan, denna gång var hålet i mitten av elementet. Nedanför hålet har elementet expanderat som att det blivit en propp där eller något det verkar inte rinna något vatten i röret från expansionskärlet på vinden.
Vad kan detta bero på?
Har el/eld vattenburen värme med slutet expansionskärl på vinden.
Mvh Micke
Jag slog av vattnet och ringde vvs:are som kom och kopplade ur elementet. Dom trodde det kunde bero på att det blivit en luftficka högst upp som med åren försvagat det.
Igårkväll när vi åt middag så small elementet i köket på nederplan, denna gång var hålet i mitten av elementet. Nedanför hålet har elementet expanderat som att det blivit en propp där eller något det verkar inte rinna något vatten i röret från expansionskärlet på vinden.
Vad kan detta bero på?
Har el/eld vattenburen värme med slutet expansionskärl på vinden.
Mvh Micke
Har aldrig hört talat om element som spricker... att det blir små hål som det läker ur men spricker... Du säger att det inte rinner något vatten från expansionkärlet.. är det testat att det inte kommer något från skvallerröret för om det är tätt eller att stigarledningen upp till expansionkärlet är tätt så kan det få följder då trycket i värmesystemet stiger då vattnet blir varmare å vattnet inte har någonstans att ta vägen.
Låter som om du har kraftigt övertryck och ickefungerande säkerhetsventil. Har du ingen manometer någonstans som visar trycket?
Sitter säkerhetsventilen vid expansionskärlet?
Vad menar du med stängde av vattnet? Om det var inkommande kallvatten till huset så är det meningslöst. Det normala är att det inte finns någon kontakt mellan kallvattnet och värmesystemet utom när man fyller på vatten.
Sitter säkerhetsventilen vid expansionskärlet?
Vad menar du med stängde av vattnet? Om det var inkommande kallvatten till huset så är det meningslöst. Det normala är att det inte finns någon kontakt mellan kallvattnet och värmesystemet utom när man fyller på vatten.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du har ett slutet exp. kärl på vinden, så måste det ha suttit ett öppet kärl där tidigare. Det kan ha fungerat utan säkerhetsventil, det svämmar över vid övertryck.
Men nu med slutet kärl måste det finnas en säkerhetsventil. Kan det ha missats?
Men nu med slutet kärl måste det finnas en säkerhetsventil. Kan det ha missats?
Klicka här för att svara
