Vi har fått bergvärme i vårt radhusområde. Varje hus har kompressor och acktank.
Problemet är att framledningsvärmen till radiatorerna varierar kraftigt. Systemet gör antingen varmvatten eller radiatorvärme. Kan inte göra bägge samtidigt.
Medan varmvattnet (till disk, dusch etc) värms hinner elementen kallna. Det drar kallt och känns som pannan lagt av. Så kommer värmen tillbaks efter ett par timmar.
Helt normalt, enligt plan, säger de ansvariga. Inte bra tycker jag.
Kan systemen bara värma en sak i taget? Jag trodde det var detta en shuntventil skulle reglera, styra mer eller mindre värme dit det behövs. Men icke. Shunten gör fullt utslag, antingen varmvatten eller radiatorvärme.
Fråga: Är det så här för alla bergvärmesystem?
Problemet är att framledningsvärmen till radiatorerna varierar kraftigt. Systemet gör antingen varmvatten eller radiatorvärme. Kan inte göra bägge samtidigt.
Medan varmvattnet (till disk, dusch etc) värms hinner elementen kallna. Det drar kallt och känns som pannan lagt av. Så kommer värmen tillbaks efter ett par timmar.
Kan systemen bara värma en sak i taget? Jag trodde det var detta en shuntventil skulle reglera, styra mer eller mindre värme dit det behövs. Men icke. Shunten gör fullt utslag, antingen varmvatten eller radiatorvärme.
Så vitt jag vet så fungerar alla värmepumpar på det sättet, antingen husvärme eller varmvatten.M Metafor skrev:Vi har fått bergvärme i vårt radhusområde. Varje hus har kompressor och acktank.
Men iom att din bergvärmepump kör mot en ack-tank så ska husvärmen tas från den då pumpen gör varmvatten så att elementen inte kallnar.
Min känsla är att antingen är ack-tanken för liten (dvs den tillför inte tillräckligt med volym för att hålla elementen varma under den tid värmepumpen gör varmvaten) eller så systemet felkopplat och går förbi ack-tanken då värmepumpen gör varmvatten.
Tack för svar! Kanske är det så, för liten acktank.M MrDizzy skrev:Så vitt jag vet så fungerar alla värmepumpar på det sättet, antingen husvärme eller varmvatten.
Men iom att din bergvärmepump kör mot en ack-tank så ska husvärmen tas från den då pumpen gör varmvatten så att elementen inte kallnar.
Min känsla är att antingen är ack-tanken för liten (dvs den tillför inte tillräckligt med volym för att hålla elementen varma under den tid värmepumpen gör varmvaten) eller så systemet felkopplat och går förbi ack-tanken då värmepumpen gör varmvatten.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja. Man shuntar inte fram den rätta temperaturen. Pumpen tillverkar den temperatur som behövs just för ögonblicket. Det du kallar shunt ör en vöxelventil som styr värmen till antingen varmvattenprod. eller värme till radiatorerna.
Alla former av värmepumpar förbrukar mer energi ju varmare vatten (eller luft) de skall producera, de får lägre verkningsgrad vid högre temperatur. Därför vill man inte tillverka onödigt varmt vatten som sedan shuntas ned till rätt temp. Som man gör i värmepannor med förbränning. En värmepump skapar ju egentligen inte värme, den tar värmeenergi med låg temperatur från berget, och höjer temperaturen på det. Den höjningsptocessen är inte gratis energimässigt, utan man får skicka in lite elenergi för att driva höjningen. Den elenergin blir också värme, så den är inte helt förlorad.
Jag känner dock inte igen att det blir kallt i huset när varmvattenproduktionen pågår. Det låter som något kan vara fel. Eftersom värmepumpar ger bäst effekt om de får leverera låg temperatur, så kan man behöva kraftigare radiatorer om man har bergvärme, så att radiatorerna kan avge tillräcklig värme trots den lägre temperaturen. Har du ex ”enkelpanelsradiatorer” så kan det vara bra att byta dem till dubbelpanelstyp.
Alla former av värmepumpar förbrukar mer energi ju varmare vatten (eller luft) de skall producera, de får lägre verkningsgrad vid högre temperatur. Därför vill man inte tillverka onödigt varmt vatten som sedan shuntas ned till rätt temp. Som man gör i värmepannor med förbränning. En värmepump skapar ju egentligen inte värme, den tar värmeenergi med låg temperatur från berget, och höjer temperaturen på det. Den höjningsptocessen är inte gratis energimässigt, utan man får skicka in lite elenergi för att driva höjningen. Den elenergin blir också värme, så den är inte helt förlorad.
Jag känner dock inte igen att det blir kallt i huset när varmvattenproduktionen pågår. Det låter som något kan vara fel. Eftersom värmepumpar ger bäst effekt om de får leverera låg temperatur, så kan man behöva kraftigare radiatorer om man har bergvärme, så att radiatorerna kan avge tillräcklig värme trots den lägre temperaturen. Har du ex ”enkelpanelsradiatorer” så kan det vara bra att byta dem till dubbelpanelstyp.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Missade det där med ack tank. Då är det helt orimligt att det skulle svalna medan varmvatten produceras.
Lägg upp lite bilder på hur rören går vid VP och ack tank. Så kan säkert andra medlemmar bedöma om det ser rätt ut. Berätta gärna också vilka typer och storlekar av radiatorer du har och yta på rummen de sitter i.
Lägg upp lite bilder på hur rören går vid VP och ack tank. Så kan säkert andra medlemmar bedöma om det ser rätt ut. Berätta gärna också vilka typer och storlekar av radiatorer du har och yta på rummen de sitter i.
J jonaserik skrev:
H hempularen skrev:Ja. Man shuntar inte fram den rätta temperaturen. Pumpen tillverkar den temperatur som behövs just för ögonblicket. Det du kallar shunt ör en vöxelventil som styr värmen till antingen varmvattenprod. eller värme till radiatorerna.
Tack för svar. Inte aktuellt att byta radiatorer. De är bra. Får bara inte värme ibland. Då kan de inte värma hur bra de än är.H hempularen skrev:Ja. Man shuntar inte fram den rätta temperaturen. Pumpen tillverkar den temperatur som behövs just för ögonblicket. Det du kallar shunt ör en vöxelventil som styr värmen till antingen varmvattenprod. eller värme till radiatorerna.
Är inte orimligt tyvärr då systemet gör varmvatten i flera timmar. Under den tiden förbrukas värmen. Det är långa intervall.H hempularen skrev:Missade det där med ack tank. Då är det helt orimligt att det skulle svalna medan varmvatten produceras.
Som ni andra skriver så när VV ska till så blir det stopp på värmen med den kopplingen , det var därför jag frågade om en ritning. Normalt så brukar värmen tas ut från mitten och returen till botten, VV är då i topp. Min uppfattning är. Den nedre ventilen med A-B på ändra sig vid VV och tar allt flöde från tanken om den slår om helt , då blir det tvärstopp på svalt ( returen ) flöde från systemet och värms av VP, Ventilen V10 kommer/ska ändra sig i förhållande till vad om behövs i värme ( en givare som styr värmen ) och över temp ska gå till tank vid VV-laddning i topp på tank, den ska då stänga allteftersom som tempen stiger mot värme och VV. Principen är nog riktig men kanske det måste justeras i reglering en del. Vid VV-laddning kommer tempen till huset att öka och då ska den stänga till lite vart efter som VV-laddningens temp ökar. Se hur ventilerna arbetar vad värme respektive VV , stänger V10 helt vid VV-laddning är det kört med värme under tiden som VV görs.