Värme allmänt
Bonafluff: Hej! Dum som man är lovade jag kamininstallatören att jag fixar tilluft genom bjälklag. Vad är det för rör jag skall använda? Vet att kaninen jag har ansluts med 100mm tilluft. Är det ett vanligt spiro 100mm utan isolering Är det något flexrör? Är det något helt annat? Vore gla om något kunde länka rätt produkt på Byggmax, Hornbach, eller Bauhaus
Jonatan79: Luftvattenpump och gör en del av rördragning själv, inte så svårt som många tror. Bättre beg radiatorer kan man köpa på tex Blocket
Markarbetaren: [citat] För att det denna vinter har blivit en tillfällig topp pga. Rysslands höjning av gaspriset för leveranser till EU? Fjärrvärme kostar enligt vad jag kan hitta 98öre/kWh idag. Har man en värmepump så kan man räkna med en årsfaktor på minst Cop 3. Dom senaste 10 åren har jag legat klart under 150öre/kWh i snitt för elkostnaden, inkl. dom 69 örena jag betalar till nätägaren
Josth: Normalt antar man att varmvatten för en familj kräver runt 4500 kWh/år. Med värmepump krävs det då ca 1500 kWh/år el, alltså en besparing på ca 3000 kWh/år jämfört med elektrisk varmvattenberedare. Men kompressorn i en traditionell frånluftsvärmepump är liten och använder man mycket varmvatten på en och samma gång måste den också använda el-patronen och då minskar den
myrstack: Tror nog fortfarande på spontad 12mm spån som kommer generera en skarvfri flytande yta för din parkett och du slipper tänka på att skruva osv. Är det av rent kostnadsskäl som du överväger gips? Ett tips annars är att där slangen kommer upp ur bjälklaget att du jackar ur lite alt hittar ett sätt att spänna ner den så du slipper överväga dom aspekterna just där. En ytskiva må
Jonatan79: Dammsug på blocket , från några hundra kronor till kanske 1000kr bättre beg.
Robin Lindberg: [citat] absolut bästa sätter enligt mig, jobbat som programmerare inom styr i snart 20 år och att jobba mot utetemp är idiotiskt i min mening, pumpstart för golvvärme kan fördelaktigt få starta via utetemp dock. edit: Tänkte nog lite snabbt ovan... trodde utekompenserad rumsreglering.. Shunta framledning mot utetemp, med max begränsning på kurva. Låt rummen göra sitt jobb via
Crank: [citat] Skrev fel och ska vara ett synligt rör-par för vi har två rörsystem. Frugan påpekade idag att ingen av barnen har haft näsblod sedan vi gick över till vattenburen värme, barnen har haft problem med näsblod varje vinter, misstänker att den otäckt torra luften från luftvärmepumpen var orsaken.
MagicFingers: https://www.karles.se/produkt-kategori/rokror/ där har du lite till bra priser enligt mig. kaminen du har valt kan ju ha anslutning rakt bak, då får du inga rörkrör synligt.... men vill du kunna sota den delen och få lite extra värme såklart ta bygg nått,,, inte särskilt svårt, har jag gjort,,, men kolla så skorstenen kan svälja röken (så att sidan du skall ansluta till är
Nadde01: Hej på er, Nu ska jag ge mig på att dra rör till frikyla anläggningen. Tänkte kapa köldmedieröret (30% etanol) och vet inte ur jag ska göra riktigt. Rören ligger nära taket och därför är det svårt att använda sig av röravkärare. Tänkte om jag släpper trycket på expansionskärlet till köldmeijesystemet, kan jag då använda multimaskin för att kapa röret utan risk för
Josth: Stäng inte av värmen. Viktigt att det finns viss grundvärme, särskilt i rum med vatteninstallation. Försäkringsbolagen anser att 15° inne är lagom sänkning om man vill spara energi. Då finns marginal om det t.ex. blir långa strömavbrott. 0,75 kWh/dygn/kvm låter inte särskilt högt tycker jag. Beror på hur kallt det är ute, när huset är byggt och var i landet det står kan man
jonaserik: [citat] Det är bra med lite lugnare vattenförning och samtidigt så blir turbulensen mindre i tanken och det skiktar sig bättre. Rätt stor skillnad på 22 till 28
nino: Provade med lite sämre (tror jag) förutsättningar, helt omöjligt att få igenom ett rör som var rakt kapat, snedkapade och det gled igenom lätt och fint Så jag köpte en rulle med tomrör, hoppas det går lika lätt när allt är klart... Ska prov dra några rör innan väggarna spikas igen
Anonymiserad 55101: [citat] Vilken tur, så jag inte behöver få innehållet i gamla gjutjärnselementen i maten osv hehe. :) Även om det kanske skulle ge lite extra järntillskott :cool:
Janus82: [citat] Man behöver ändå justera slingorna individuellt så att alla får rätt flöde. Men när man har flera fördelare är det lätt hänt att en fördelare får mycket mer flöde än de andra och då blir ena halvan av huset svettigt och andra halvan kallt. Det går visserligen att lösa genom att strypa alla slingor i den varma halvan extra mycket men det bästa är att strypa hela
Granström2: Har haft samma problem med Danfoss gamla termostater. Sätt en tving över ventilen så piggen trycks in är enklaste sättet att inte få för varmt.
dof: [citat] Du har med största sannolikhet ett öppet system. Annars hade du haft ett 200l tryckkärl ståendes. Däremot kan det vara smart att ta det försiktigt med påfyllningen. Speciellt om det varit lite vatten i systemet länge. Sen kan man ju fundera på vart det vattnet har tagit vägen :thinking:
StefanBson: El är min svaga sida. Men jag är bra på att följa anvisningar från någon som vet. Imorgon ska jag ta bort frontplåten och ta bilder.
Anonymiserad 433451: [citat] Ja det är ju en risk.. Men läcker kranen så är det bättre att strunta i det nu och ringa en rörmokare imorgon.. Och byta det som är trasigt..
Torpgubben: Har gamla radiatorer i hus byggt 1932. ventilerna är märkta M Och AV-15 Nålen (osäker på korrekt benämning) har en tendens att fastna. När vi köpte huset för några år sedan så satt alla benhårt fast i stängt läge. Jag skruvade av den yttersta ”muttern” och drog ut alla nålar med en tång men de fastnar lätt igen. Det känns också lite riskabelt att dra i dem, jag är rädd
jonaserik: 1 = 1-rörs lite svårt i bland att justera in och får inte vara för långa sträckor med tunna rördim.. 2-rörs är bäst , när det gäller injustering, klart det blir dubbla rör på väggarna då. Det med rörtyp Tja , nu finns det nästan ingen som mjuklöder utan nu ska det pressas i alla lägen. El-förzinkade är ca 50 % billigare än koppar och går inte att löda, men alla
Rainbow92: Rörisen kunde komma ut idag som tur var, röret till shunten hade rostat igen så han bytte detta lite snabbt så nu är värmen på gång (y)
Fröken fräken Luleå: [citat] Tack för tips! Vi har provat sänka i pumpen. Än så länge inget tjutande! Hoppas det fortsätter så.
Lasrberglund: Beror på längd, tryckfall och temperatur. Svårt att säga på sak arm.
Johhhan: [citat] Med Brasso får man nog bort det mesta, men jag tycker inte det verkar lyckat att använda ett medel med ammoniak, som snarare bör hållas långt borta från mässingskopplingar, eftersom det stimulerar korrosion.
krille30: Hej Har försökt att kolla på vår kamin finns inget nummer eller liknande på den. Vet någon vad detta kan vara för märke och modell kamin? Skulle behöva manual till kamin. Tack på förhand