Hej!

Bor i en 1-plans villa på 126kvm i SE4, med Nibe f310p FLVP. Vi funderar på att installera en pelletskamin (t.ex. KMP Lilla frö + KMP Drag då skorsten inte finns). Båda för mysfaktor, för backup ifall vp strular och för att hålla nere uppvärmingskostnaden nästa vinter när tysken avvecklat ytterligare kärnkraftvärk...

Någon som gjort något liknande och har några erfaranheter att dela? Just med frånluftvärmepump kan jag va lite orolig för att undertrycksdynamiken ändrar sig, även om kaminen får friskluft utifrån.
 

Bästa svaret

Vi har kamin i runt 10 av 30 BR radhus med f310p, tror ingen har luft utifrån, men det verka funka fint i alla fall.
Vi har eldningsförbud vid ofördelaktigt väder, typ låga moln, dis, dimma och helt vindstilla. Men det är för att det inte ska dra in rök hos grannarna, eller att man själv ska få rundgång (dra in sin egen rök)
Men det berör ju inte dig som har fristående hus, och med luft utifrån är du nog helt säker.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi har kamin i runt 10 av 30 BR radhus med f310p, tror ingen har luft utifrån, men det verka funka fint i alla fall.
Vi har eldningsförbud vid ofördelaktigt väder, typ låga moln, dis, dimma och helt vindstilla. Men det är för att det inte ska dra in rök hos grannarna, eller att man själv ska få rundgång (dra in sin egen rök)
Men det berör ju inte dig som har fristående hus, och med luft utifrån är du nog helt säker.
Tack för svar - då bliver det nog en pelletskamin innan nästa vinter. :-)
 
JesperKn JesperKn skrev:
Hej!

Bor i en 1-plans villa på 126kvm i SE4, med Nibe f310p FLVP. Vi funderar på att installera en pelletskamin (t.ex. KMP Lilla frö + KMP Drag då skorsten inte finns). Båda för mysfaktor, för backup ifall vp strular och för att hålla nere uppvärmingskostnaden nästa vinter när tysken avvecklat ytterligare kärnkraftvärk...

Någon som gjort något liknande och har några erfaranheter att dela? Just med frånluftvärmepump kan jag va lite orolig för att undertrycksdynamiken ändrar sig, även om kaminen får friskluft utifrån.
Har en KMP Lilla frö + KMP Drag sedan tre år med FLVP Nibe F310P. Fungerar utmärkt i just hus med FLVP, speciellt i enplanshus eftersom Dragfläkten tar sin förbränningsluft utifrån och cirkulerar ut igen. Se dock till att luckan till kaminen tätar och inte tjuvdrar luft innefrån huset. Kontrollera med att sticka in ett papper mellan tätning vid stängd lucka. Om pappret inte sitter tajt kolla tätningsrep eller annan justering av lucka skall göras. .Använder den som mys och extratillskott vid kalla vinterdagar. Kaminen skapar en väldigt skön värme i vardagsrummet som sprids via husets tänkta luftflöde till frånluftsdonen. För högsta effektivitet ska kaminen undvikas att placeras i rum där det finns frånluftsdon till FLVP.
 
  • Gilla
McFlys
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.