2 694 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Fylla på vatten eller luft?
Förtrycket är tycket i kärlet när det är tom på vatten. Har du vatten i det är det ett högre tryck, då samma som systemtrycket.
Vad förstår Daniel inte? Man sksll absolut inte ha lägre än förtryck, det är en självklarhet. Det normala är att man har en bar, inte en halv. Just för att normalt förtryck är 0.5 och normal säkerhetsventil 1.5. trycker varierar sedan med temperaturen en hel del. Då har man marginal.D Daniel 109 skrev:Du tycks inte förstå hur det fungerar.
Går du under förtrycket så finns det inget vatten kvar i kärlet alls, då störtdyker trycket i systemet. Du har med andra ord inget systemtryck alls. Så ja trycket måste vara högre än förtrycket. För att få maximal nytta av kärlet lägger man förtrycket på lite drygt systemhöjden. Eller tumregelmässigt 0,5bar i en villa. Sedan fyller man vatten så att det finns rimligt mängd i kärlet. Det länkade dokumentet förklarar tämligen tydligt hur det fungerar.
Att ha ett tryck på 0.5 när man nu har ett förtryck i kärlet på 0.5 så är man ute och simmar på djupt vatten, några grader ner i temp så rasar trycket.
Då har man just inget vatten i kärlet och blåsan kommer ev skava mot kanterna och gå sönder, ja förutom att man ev inte har något övertryck högre upp i systemet ..
Nu verkar du ju faktiskt greppa det här.
Vad är det då du inte har greppat undrar man?D Daniel 109 skrev:
Detta är fakta, reglerna är förenklingar och det har givits referenser till dokument i tråden. Skönt att det räckte till slut.
Det roliga är att jag läste din kommentar igen, där ditt förslag är identiskt med den gängse förenklingen och förklaringen som jag föreslog, förutom att din är helt ovetenskaplig och godtycklig. Fick ett gott skratt.
Redigerat:
Ja, min beskrivning överensstämmer med de beskrivningarna. Det är dina förslag som inte är gör det. Tex i inlägg nr7.
Jag förstår alldeles utmärkt. Men dina svar fick mig att tro att du inte gjorde det. Tydligen lyckas du inte läsa vem jag syftar på i inläggen heller.
Jag förstår alldeles utmärkt. Men dina svar fick mig att tro att du inte gjorde det. Tydligen lyckas du inte läsa vem jag syftar på i inläggen heller.
Nu har väl du återigen lyckats ta över och förstöra en tråd. De flesta i tråden har förstått för länge sedan hur det ligger till. Det finns några olika förenklade regler för hur man beräknar det tryck man skall ha i en villa. Du verkar ha en egen godtycklig, det är ok, även den hamnar på i runda slängar 1 bar...D Daniel 109 skrev:
Jag tycker PDF-en ovan förklarar det på ett mycket enkelt sätt.
Om det statiska trycket är högre än förtrycket så finns det alltid lite vatten i kärlet. Så är inte fallet i mitt hus där det är 152cm mellan överdelen av högsta element och manometern och kanske en meter till ner till kärlet. Statiska trycket där blir då 0,25 bar. Nu vet jag inte förtrycket men om det är 0,5 bar bör systemtrycket vid kallt system vara minst 0,75 bar,. Jag kör 1 bar för lite marginal. Säkerhetsventilen är 2,5 bar. Jag har mikroläckor som de flesta system så det blir påfyllning några gånger om året, Man kan höja systemtrycket för att få mer reservvatten i kärlet men då läcker det samtidigt mer.
Man vill fylla så sällan som möjligt så att köra så lågt systemtryck som möjligt är önskvärt för att reducera läckaget. Nytt vatten innehåller syre och det vill man ha så lite av som möjligt i systemet. Hur man än gör så blir det slutliga valet av systemtryck och förtryck en kompromiss.
Jag är i mitt fjärde hus med vattenburen värme. I första huset installerade jag en kombipanna för olja och ved med ackumulatortank. Det slutna expansionskärlet byttes då mot ett öppet på 100 liter på vinden. Ett idealt system, bara att fylla på tills det rann ur skvallerröret och det nya vattnet kunde avluftas uppe i kärlet.
Andra huset hade sekundär fjärrvärme, dvs mina radiatorer matades från en undercentral i området. Inget att hålla koll på, bara lufta radiatorerna lite då och då.
Tredje huset hade primär fjärrvärme. Där fick jag hålla koll på systemtrycket precis som om jag haft en egen panna.
Fjärde vilket jag bor i nu är det med siffrorna ovan, en enplanare med källare vilket förklarar den låga systemhöjden. Elvärmd panna har nyligen bytts till LVVP med tillhörande panna.
Hus med direktverkande el intresserar mig inte.
Om det statiska trycket är högre än förtrycket så finns det alltid lite vatten i kärlet. Så är inte fallet i mitt hus där det är 152cm mellan överdelen av högsta element och manometern och kanske en meter till ner till kärlet. Statiska trycket där blir då 0,25 bar. Nu vet jag inte förtrycket men om det är 0,5 bar bör systemtrycket vid kallt system vara minst 0,75 bar,. Jag kör 1 bar för lite marginal. Säkerhetsventilen är 2,5 bar. Jag har mikroläckor som de flesta system så det blir påfyllning några gånger om året, Man kan höja systemtrycket för att få mer reservvatten i kärlet men då läcker det samtidigt mer.
Man vill fylla så sällan som möjligt så att köra så lågt systemtryck som möjligt är önskvärt för att reducera läckaget. Nytt vatten innehåller syre och det vill man ha så lite av som möjligt i systemet. Hur man än gör så blir det slutliga valet av systemtryck och förtryck en kompromiss.
Jag är i mitt fjärde hus med vattenburen värme. I första huset installerade jag en kombipanna för olja och ved med ackumulatortank. Det slutna expansionskärlet byttes då mot ett öppet på 100 liter på vinden. Ett idealt system, bara att fylla på tills det rann ur skvallerröret och det nya vattnet kunde avluftas uppe i kärlet.
Andra huset hade sekundär fjärrvärme, dvs mina radiatorer matades från en undercentral i området. Inget att hålla koll på, bara lufta radiatorerna lite då och då.
Tredje huset hade primär fjärrvärme. Där fick jag hålla koll på systemtrycket precis som om jag haft en egen panna.
Fjärde vilket jag bor i nu är det med siffrorna ovan, en enplanare med källare vilket förklarar den låga systemhöjden. Elvärmd panna har nyligen bytts till LVVP med tillhörande panna.
Hus med direktverkande el intresserar mig inte.
Klicka här för att svara