Värme allmänt
Tompafix: [citat] Okej. Ingen expert men tror den med hål i mitten, på grund av längden på stiftet. Kanske gå till en lokal firma och fråga eller mejla rinkabyrör för att vara säker. MMA är bara ett fabrikat av termostat. Finns så klart flera olika fabrikat Dannfors, m.m.
Leif i Skåne: Jag har också Woods och om man ställer den på 60% så går den någon timme ett par gånger /dygn. Är det inte en stor prisfråga så hade jag tagit sw38
Fairlane: It does not have to be close, but it will most probable be. There must be more pipes somewhere. Btw, the original images are gone. Removing them will make it more difficult for others to help.
Demmpa: Det borde inte ligga någon spärr som gör att det inte går att öppna den nedre om den övre är stängd. Om det är det så måste det vara en mekanisk koppling (vajer) mellan ventilerna. Trycket ska egentligen inte sjunka när övre ventilen öppnas, det ska backventilen eftet övre ventilen se till, enligt flödesschemat. Det sitter även en backventil direkt efter den nedre backventilen,
TommyC: Innan man skaffar bergvärme så behöver det undersökas vilken framledningstemperatur som radiatorerna kräver vid DUT. DUT är den lägsta temperaturen som kan förekomma i området en kall vinter. En elpanna har inga problem med att skicka ut 80-gradigt vatten men det klarar inte en bergvärmepump utan att toppa med elpatronen så då blir det nästan samma mindre bra ekonomi som med elpannan.
Kalle1978: [citat] Smart med folien! Tänkte testa med en dränkbar pump och en liten tunna med glykolblandning. Det är grova rör, mellan 30 och 50 mm.
Tobbe St: Jag tittar på Grundfos Alpha2. https://www.rorprodukter.se/pdf/10_17_585731800-10-17-58.pdf var det jag kunde hitta som inte var nån säljarsida. Den verkar ju ha nåt slags reglerfunktion, vad jag förstår utifrån det där. Det som väl krånglar till det i mitt fall är att planen är att bygga ut golvvärmen ganska mycket, åtminstone 4-5 rum(jag vet inte vilket mått som är mest
Stang-69: Hej En, för de kunniga, enkel fråga. Har lyckats sabba gängan till avluftning på ett element och vill nu borra upp för 1/4 och sätta i en bussning. Gängtapp och bussning finns, men att hitta ett borr med 11,8 mm diameter var inte helt lätt, så frågan är kan man borra upp med 12 mm utan att det går åt ... eller måste jag jaga vidare. Kan tyckas att 0,2 mm inte borde göra nått, men
Annika Wäppling: [citat] stort tack! Det funkade. Frågan är ju relevant och jag får se om trycket sjunker igen och i så fall ta hjälp att hitta orsak.. Tack!
jonaserik: Det med WIFI-styrning är inget för mig. Ett relä som kopplar in en potensimeter 470 ohm ( helst trådlindat ) paralellt på ingången för utegivaren. och då när du vrider på den så kan du se utetempen i displayen, samt värdet inom parantes ( är börvärde värme temp ut ) förändras. Det blir att prova sig fram lite för inställning. PÅ mitten så är det ca från 0 ute till +5 PS
Richard Möller: [citat] Troligast är detta expansionskärl och ska ha ett visst tryck på gummiblåsan inuti.
MagicFingers: SYR menade han https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/ en nödkylning ifall det börjar koka i pannan... och om det är ett rostfrittrör för oljeeldning så är det inte tillräckligt i area och då brinner det dåligt.. mitt råd är att demontera det innan du börjar elda... och "dra" pipan direkt innan du börjar söla ner den med massa sot.... finns en bra tråd om det
osiris: [citat] Ah, trist…
Screew: Jag sitter på fjärrvärme, några saker som är positivt är tex aggregaten är enkla relativt billiga och håller länge, inte många dyra grejer som kan gå sönder. Varmvattnet tar aldrig slut på. Det är på många sätt ett enkelt sätt att värma med. Man kan få rätt hög framledningstemperatur med fjärrvärme, vilket betyder mindre radiatorer jämfört med tex luft vatten värmepump.
AndersS: Den på bilden fick plats med lite luft när jag knackade bort det eldfasta teglet. Det du får kolla är också hur du kan ansluta rökrören, den på bilden har vinklar för att hamna i murstocken. Fick hugga upp ett håll i murstocken för att kunna montera rökrören. Så du får läsa och mäta vad du kan få in för kamin och hur den installeras.
jonaserik: [citat] :devilish: Du ser vad det kan bli. Kan gå att göra lika med sudd och ev tving , kan vara svårt att få sudden att sitta kvar.
JanneSjo: [citat] Jag köpte vanlig parkett 13 mm tror jag och det fungerade bra. Så har inte testat tunnare tyvärr
Josth: Ok, ja precis frånluftsvärmepump är inte aktuellt p.g.a. äldre isoleringsstandard och avsaknad av ventilationskanaler. Är den äldre delen tilläggsisolerad borde det fungera med golvvärme men man bör också hålla koll på fuktnivån i en krypgrund. Särskilt sommaren kan vara kritisk för klimatet och mögelrisk i grunden.
Krilleman: Ja verkligen, den där håller en bra stund till. Nytt kontrolltillfälle skulle jag säga är sommarsesmestern -23. Då får du även en indikation hur mycket den "äts"...
Baskavoda: Skulle ett sätt att felsöka ytterligare kunna vara att koppla förbi shunten genom att ansluta inkommande till utgående slang före shunten och se om det börjar cirkulera då? Alltså slang som går in i 4 och 5.
sepani: [citat] ska för säkerhets skull kolla detta, men spontant tror jag nog att det är den riktiga dygnsfördelningen
Demmpa: Ett värmesystem som är bra injusterat behöver inga termostater på radiatorerna annat än att sänka flödet i radiatorn när rummet får tillskottsvärme från extern värmekälla som tex solinstrålning, matlagning. Radiatorerna i radiatorkretsen bör vara injusterade med förinställningen så att det är ”rätt” temperatur i alla rum vid aktuell framledning. Centrala reglersystemet
Rickard.: [citat] Det skulle gå bra men blir för långa rör för ”standardinstallation” och jag tänkte att fördelen inte var såååå stor jämfört med vad jag ritade. Och ska man betala extra så kanske det är lika bra att flytta den ännu längre in som föreslagits. Ska ta ett snack med installatör vad som skulle gå att göra med en pump. Har inte panik med installationen så jag kan
kleptoman: Tjena. Återupplivar denna lite. Går det att byta ut en Ebeco 400-termostat mot deras nya 500? Enkelt? Vill få in i Tibber framåt.
Msolvberg: Den visade nu 1/1/1, att alla ingångar är OK. Vet inte vad jag gjorde men nu stod det inte XX på S2 längre utan en nedräkning och sen drog den igång. Möjligtvis så enkelt att jag startade om den, men förstår inte riktigt. Mirakel! Tack för engagemanget klippor!
MagicFingers: att byta och köpa cirkulationspumpar är inga 9K i kostnad!... kolla vilken modell du har och hör med rinkaby rör vad som passar , och sedan kan du söka på nätet efter modell, eller tom gå in på tradera och fynda ibland...