Hej!

Jag har köpt ett hus med vattenburen värme. Det finns en vedpanna och en ackumulatortank med två stycken elpatroner. Mellan utlopp från ackumulatortank och inlopp till radiatorer sitter det en ventil som reglerar flödet till samtliga radiatorer i huset. Det jag vill kunna göra är att elektriskt styra ventilen men jag förmodar att jag behöver byta ventil för att nå det målet. Helst vill jag kunna använda en Shelly TRV (https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-trv) för att styra ventilen. TRV kan styras via WiFi och kan använda temperatursensorer placerade i andra rum.

Jag kan ingenting om VVS så jag ställer frågan här om det finns några möjliga lösningar.

Den befintliga ventilen sitter i källaren i pannrummet och styrs av en termostat med vred som sitter i vardagsrummet. Mellan ventil och termostaten går det ett kapillärrör (kallas det så?). Enligt märkningen på termostaten är det en Danfoss RA2000 men jag har förstått att det är ett samlingsnamn för en produktserie.

Jag bifogar några bilder och en video. Tyvärr är det dålig kvalitet.

Ventilen
Elledning, skugga, betongtrappa, natt. Adapter kopplad till sliten, vinklad stolpe utomhus. Slarvig installation, potentiell fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapillärrör bortskruvad från ventil
Suddig bild av oidentifierbara objekt och kablar på ett oordnat, dammigt underlag.
Skapa konto

Termostat
En termostat för värme reglering på en vägg, märkt med "WARMER" "COOLER", tillverkad av Danfoss.
Skapa konto

Video

• Gilla
Eli G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.