Värme allmänt
Riverground: [citat] Som jag förstått efter att ha tittat i den andra tråden så vill du även använda föreningens värmesystem för att värma terrassen. Det verkar vara en ganska rörig situation, men att värma en inglasad terass lär förbruka en hel del. https://www.byggahus.se/forum/threads/foerbrukning-pa-vattenelement.459248/#post-4797233
Mats: [citat] Exakt hur bra det blev vet jag inte men en fd kollega gjorde det. Tömde och rengjorde tanken, lyfte upp den och isolerade runt om
Bioriiseli: Jag har också en wärmax fläkt/spis dock inte vattenmantlad. Något jag önskar jag hade Går det inte att koppla ihop den med befintliga systemet nu i efterhand?
JrgenK: Hej Har en Parca norah 3000 ES panna i nya huset. Finns en pellets brännare som vi inte vill använda innan skorstenen är besiktad. För pelletsbrännare har nog stått still 8-9 år. Nu så går pannan med elpatronerna men frågan är om rattarna på den står rätt…. Övre står på 45-50 grader och undre på 0. Pannan har inte slagit ifrån några gånger och gått upp i temp. Misstänker
Niklaspe: [citat] är en vattenburen fläktkonvektor kanske skulle skrivit det. Men okej nått sånt.
jahallåja: Huset är från 1923 så det kan nog ha varit en och två renoveringar och byten under årens lopp
KarinC: [citat] Ser ut som det går in i huset där uppe. Och så är värme till golven nere liksom nedanför kv-ventilen och cirkpumpen osv.
Demmpa: A är säkerhetsventilen för tappvarmvattnet, sitter på kallvattnet en bit innan VVBn. Den kan öppna så att det kommer lite vatten om man har tappat massor med varmvatten, för vatten expanderar när det blir varmt. I tappvarmvattnet så finns det inget expansionskärl som kan ta upp volymökningen utan trycket höjs istället. Har man från början högt tryck på inkommande kallvatten så
Demmpa: Man brukar räkna att hus från 70-/80-talet behöver 70-100W/m^2, om man ska hålla 20°. Så 14 kvadratmeter behöver 980-1400W. Det är oftast bättre med fler men klenare radiatorer än ett stort/kraftfull.
Krux: [citat] Menar inte att pellets är fel för alla menade för min egna del. Självklart är pellets en fördel för många då ved kräver både en hel del jobb och tid . Har en mängd saker som blir lidande pga att jag måste lägga tid att ordna ved så finns nackdelar där med. Men ved är det billigaste för min del och jag gillar att elda i min cronspis så :) Då lyckades du få ett väldigt
Josth: Kan vara kylmediet som har läckt ut tyvärr. Kyltekniker behöver mäta upp arbetstrycket och temperaturerma.
Mats-S: [citat] Det är viktigt att du börjar med att elda kraftigt med mycket syretillförsel så att elden tar sig rejält och kaminen får en hyfsad grundvärme. Först då kan du gå över till normal eldning med undre tändventilen stängd. På min Morsö andvänder jag sällan undre ventilen, öppnar luckan på glänt istället eftersom det går fortare att få igång en riktig eld då.
Demmpa: [bild] Är det förkromade CU-presskopplingar eller är det elförzinkade presskopplingar? Man ska aldrig blanda koppar och elförzinkat dikt varandra utan det måste vara annat material mellan, för det blir annars spänningskorrosion med kommande läckage som följd. [bild] Det vore bra om det sitter rör/slang på utgången från säkerhetsventilen så att det slipper komma vatten på pannan.
MagicFingers: jag gissar på 3dje bilden där har du nog den du skall öppna, dock är den u väldigt grov för utförandet, men prova,... bara hålla koll på trycket...
Blackfield: Det var ju bra att det verkar ordna sig, men ett sånt intyg har jag aldrig hört talas om att någon byggnadsnämnd någonsin begärt. Frågan är om de ens får göra det. Byggreglerna för eldstäder ska ju se till att en installation just inte orsakar olägenhet för allmänhet, och besiktningen som görs när installationen är klar syftar ju till att kontrollera att dessa krav är
Pillard: [citat] Just nu vågar jag inte göra några experiment med systemet eftersom den tidigare föreslagna lösningen verkar ha funkat så länge :)
RilleRock: [citat] Det gör du i installatörsmenyn 5.1.4 larmåtgärder Välj sänk rumstemperaturen så prioriteras varmvatten. Gör så själv då jag haft F370 sedan 2011 och Mitsubishi FD25VA sedan 2009. Snittar runt 9000kWh inkl hushållsel med ~21 grader inomhus. Trävilla från -87 i elområde 4. Elpatronen är blockerad ner till -10, dygnsmedeltemperatur 8h. Detta året efter sommaren har
EddieHansson: Njae. Det är stor skillnad hur man gör alla böjar, hörn, osv.
Demmpa: Det där kopplet behöver anslutas i botten. Om du vänder det om så är risken stor att ventilkäglan stryper flödet pga att vattnet trycker på fel sida av käglan. Det finns nya koppel att köpa till radiatorn.
Demmpa: Enligt BBRen, https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/vatten-och-avlopp/tappvatten/
Fideliox: [citat] . Har redan alla termostater på max förutom i sovrum och sänkt kurva på pumpen.
BSOD: Fram retur och varmvattenberedarens temp skulle jag tycka är viktigast.
Demmpa: [citat] Med en innertemperaturgivare så behöver man inte justera kurvans förskjutning, detta eftersom reglersystem automatiskt kommer att justera framledningen beroende på aktuell rumstemperatur (ärvärde), inställd temperatur (börvärde) samt aktuell utetemperatur. Kurvlutningen ändras bara om systemet skickar ut ”för varmt”/”för kallt” när utetemperaturen varierar.
Velinga2002: [citat] Har absolut detta på agendan. Har en luftvärmevattenpump som just nu går på fast kondensering med 1.5-2 i COP värde vid 14c ute... Är så mycket att ta in med husägande mitt ute i skogen. Men jag uppskattar infon. Ska höra med vvs'are om detta när han kmr.
mojjen: [citat] Jag har en offert från i februari på 22,4:-/ plus moms, för drygt 300 st.
jonaserik: [citat] Det är inga problem för pumpen att öppna den backen från byggvaruhuset.
Tomture61: [citat] Fukt kommer du att få i rören , fuktig luft sätter sig på den kalla ytan på rören . För att få en bra verkningsgrad av markrören så måste luften ej röra sig för snabbt i rören .
klimt: [citat] Det vanligaste är nog lösningen med att man har gemensam radiatorkrets, så jag tror att den lösningen du tidigare haft är ovanlig. Vilket val som görs beror väl på förutsättningarna i det enskilda fallet när vindslägenheten byggs. När föreningen har ett system så är det troligen svårt att ändra, så om det är viktigt är det bättre att hitta en bostad med rätt