Long time since…
Har fått ett oväntat läckage på den inbyggda varmvattenberedaren i ackumulatortanken, ett internt läckage så vatten rinner ur expansionskärlets avloppsrör, så jag har stängt av ingående vattenledning.

Det finns en oanvänd s k solslinga i botten på tanken, kan den fungera som vvb om man drar om rören för tappvatten som akutlösning? Någon som provat?
Man är ju inte jättesugen på att byta ack-tank just nu och det verkar vara skaplig leveranstid på nya tankar.

Tryckmässigt borde det gå, kolla tankens typskylt, men det lär inte bli så varmt vatten. En elberedare från blocket borde vara bättre (eller en acc-tank från blocket)

• Gilla
Cinolin
  • Laddar…
Borde fungera.
Jag har både solslinga och varmvattenslinga i min AckTank.
Skillnaden är tjockleken på slingan och anslutingsstorlken mot AckTanken.
Samma typ av stål-flexrör på insidan (Kollade med min inspektionskamera innan jag tog AckTanken i bruk) på min AckTank iaf.

DOCK jag kör värmepump mot AckTanken så varmvattnet ut från den är bara kring 45-50 C så jag leder därför vidare direkt till en el-varmvattenberedare där jag sen höjer till 75C

Kör du med olja/ved/pellets och tycker upp din AckTank i 80-90C så borde det inte vara nått problem med legionella heller.
Sen är frågan hur mycket varmvatten som kan produceras via slingan.
Det måste du kolla specen på din AckTank för att veta.

EDIT: Kollade just specen på min AckTank. Längden på mina slingor skiljer sig åt med ... och solslingan är kortare än vv-slingan. Total volym och yta är ca 1/2 på sol-slingan mot VV-slingan.

• Gilla
Cinolin
  • Laddar…
Stort tack för svaren. Det är en Strömsnästillverkad tank och solslingan är en 22mm 15 m kopparrör, godkänt för 9 bar, så det borde funka. Laddar med pelletspanna upp till 80 grader så förhoppningsvis räcker det till en skaplig temperatur på tappvattnet.
Blir till att mecka rör lite, det var länge sedan ☺️

Tror att vattnet kommer bli svalt snabbt då solslingan ligger i botten på tanken. Det är väl bara att prova, i värsta fall får du väl komplettera med en liten elberedare i serie efter slingan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.