8 068 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Varmvattenberedare, sparar jag på det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Fast nu hänger ju urkalkningen mycket på var man bor och vilken typ av vatten man har. Det är ingen stående post för alla elberedarägare.
Det är det ingen som har informerat en om.. Varifrån får man information om sådant? Jag har VVB med rostfri slinga är det mer underhållsfritt?G Granström2 skrev:
J Josth skrev:
Nu när temperaturen i min grovkällare är nästan nere på 10 grader har jag märkt att pannan dragit runt 1000W nästan konstant för att hålla varmvattnet i önskad temperatur, kom då att tänka på att ni nämnde att man kunde täta/isolera rökröret, dessa tider vill man ju spara på varje kWh så jag kollade upp det och rökröret var fortfarande opluggat.useless skrev:
Jag tryckte in lite stenull enligt den bifogade bilden, pannans varmvattentemperatur steg med runt 2-4 grader och nu är elpatronen inte alls igång och stödvärmer som den gjorde förr, så det ser ut som jag kan spara rätt mycket pengar på detta tips, tack! Är min lösning med stenull ok tills vidare tror ni? Räknar med att pannan är kvar 2-3 månader, sen får jag min LVVP som jag väntar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt normalt att göra så på sommaren när man inte eldar i pannan för varmvattnets skull, utan bara kör elpatronen.? *** skrev:Nu när temperaturen i min grovkällare är nästan nere på 10 grader har jag märkt att pannan dragit runt 1000W nästan konstant för att hålla varmvattnet i önskad temperatur, kom då att tänka på att ni nämnde att man kunde täta/isolera rökröret, dessa tider vill man ju spara på varje kWh så jag kollade upp det och rökröret var fortfarande opluggat.
Jag tryckte in lite stenull enligt den bifogade bilden, pannans varmvattentemperatur steg med runt 2-4 grader och nu är elpatronen inte alls igång och stödvärmer som den gjorde förr, så det ser ut som jag kan spara rätt mycket pengar på detta tips, tack! Är min lösning med stenull ok tills vidare tror ni? Räknar med att pannan är kvar 2-3 månader, sen får jag min LVVP som jag väntar på.
[bild]
Jag skulle istället täta röret från pannan som du lämnat öppet och sedan sätta dit en ventil så att det går att reglera ner ventilationen till lämplig nivå. Nu har du täppt till ventilationen helt men lämnat cirkulationen genom pannan helt öppen vilket betyder att du värmer rummet.? *** skrev:Nu när temperaturen i min grovkällare är nästan nere på 10 grader har jag märkt att pannan dragit runt 1000W nästan konstant för att hålla varmvattnet i önskad temperatur, kom då att tänka på att ni nämnde att man kunde täta/isolera rökröret, dessa tider vill man ju spara på varje kWh så jag kollade upp det och rökröret var fortfarande opluggat.
[bild]
Allt detta med antagandet att öppningen för brännaren är öppen. Är den det?
Den gamla brännaren sitter kvar fortfarande, togs ej bort av förra ägaren när han monterade bort oljetank mm. Jag har även monterat tillbaka dragluckan efter jag satte stenullen som jag visade på bilden. Jag hade ju kunnat öppna upp dragluckan för att få till lite mer ventilation, är detta något som du hade rekommenderat även nu när det är så pass kallt i källaren?E Eld skrev:Jag skulle istället täta röret från pannan som du lämnat öppet och sedan sätta dit en ventil så att det går att reglera ner ventilationen till lämplig nivå. Nu har du täppt till ventilationen helt men lämnat cirkulationen genom pannan helt öppen vilket betyder att du värmer rummet.
Allt detta med antagandet att öppningen för brännaren är öppen. Är den det?
Bara en fråga , 10 C i källaren, en klassiker när en panna kopplas bort och VP ska in. Finns det inga element i källaren ? Är hela källaren ovan jord så blir det kallt. När en panna kopplas bort försvinner den spillvärma som blir, samt även ventilationen. Tänk på att få dit några element när det ändå ska jobbas där.
Om det är en oljebrännare så kan den ha ett spjäll som stänger när den inte är igång men det är inte säkert att den har det.? *** skrev:Den gamla brännaren sitter kvar fortfarande, togs ej bort av förra ägaren när han monterade bort oljetank mm. Jag har även monterat tillbaka dragluckan efter jag satte stenullen som jag visade på bilden. Jag hade ju kunnat öppna upp dragluckan för att få till lite mer ventilation, är detta något som du hade rekommenderat även nu när det är så pass kallt i källaren?
Finns endast ett element i källaren, källaren är under jord, grovkällare med endast betongväggar/betonggolv, mår huset bättre av att ha extra element då? Eller kan jag skippa extra element då eftersom det är inga "levande" material på väggar och ingen som ska bo i källaren?J jonaserik skrev:Bara en fråga , 10 C i källaren, en klassiker när en panna kopplas bort och VP ska in. Finns det inga element i källaren ? Är hela källaren ovan jord så blir det kallt. När en panna kopplas bort försvinner den spillvärma som blir, samt även ventilationen. Tänk på att få dit några element när det ändå ska jobbas där.
Ja det är en gammal Bentone BEO 10V tror den ska ha automatiskt spjäll efter lite googlande, men inget jag har erfarenhet av att kunna kolla själv om den har det eller inte dessvärre.E Eld skrev:
Går det att komma in i källaren från utsidan, i framtiden kanske det blir förråd/matkällare- Är det torrt och fint runt väggar och golv så kan det vara bra med lite värme. Golven uppe kan bli lite varmare med. Prata med röris som ska komma och jobba
Klicka här för att svara