Hej, osäker vilket delforum det här skulle hamna i men jag chansar.

Fick idag erbjudande om att ansluta huset till fjärrvärme.
Tänkte instinktivt att det blir det inget med, vi har ju bergvärme.
Men så tänkte jag ett varv till. Bergvärmen har strulat under hela dess livslängd och fortsätter det så kommer vi säkert behöva byta den inom ett par år (eller så funkar den 10år till vem vet) och det kostar en bra slant att byta.

Men då är frågan hur man räknar på elbehovet.

Vi använder totalt ca 18MWh el per år.
Uppskattningsvis går det att bryta ner till 4MWh elbilsladdning, 5MWh hushållsel och resten, 9MWh, är uppvärmning och varmvatten.

Men betyder det då ungefär 3*9 = 27MWh fjärrvärme om man räknar på cop 3 för bergvärmen?

Kikar jag på exempel så skulle den mängden kosta ca 30' per år för fjärrvärmen.
För 30' skulle jag kunna köpa mina behövda 9MWh "bergvärmeel" för ett snittpris på 3,33kr/KWh inkl allt.

Just idag med nuvarande "galna" priser låter fjärrvärmen lockande, men inget vet hur länge de här priserna kommer hålla i sig. Samtidigt sitter man ju fast i fjärrvärmen och betalat en bra slant för att ansluta sig dit (~50'). Å andra sidan förhoppningsvis ett bekymmersfritt ägande då drift och underhåll ingår i avgiften.. inga nya bergvärmepumpar att köpa.

Som extra krydda kommer vi nästa år få solceller, 10KWp, installerat tillsammans med ett 15kWh batteri. Det kommer minska elanvändningen en bra bit till.. nästan så vi kanske använder så lite så vi inte kan få tillbaks den där 60-öringen för elen vi komma sälja. Med batteriet skulle vi kunna ladda fullt nattetid och leva i princip 100% på hela dagarna. Elbilsladdning på natten också förstås.

Nån som har några smarta synpunkter?

.... sen kanske man med ny vp få lite bättre cop beroende på förutsättningarna å sen vet man ju inte hur fjärrvärmepriset ser ut heller om man inte kan binda det men då höjs väl den fasta " abbonemangskostnaden"

V Vector skrev:
.... sen kanske man med ny vp få lite bättre cop beroende på förutsättningarna å sen vet man ju inte hur fjärrvärmepriset ser ut heller om man inte kan binda det men då höjs väl den fasta " abbonemangskostnaden"
Så är det förstås.. för 100k+installation borde man en bergvärmepump med minst 4 i cop. Fjärrvärmepriset bygger mycket på inflationen misstänker jag och den är ju rätt saftig just nu, så det kommer väl knappast bli billigare framöver. Elpriset borde, i alla fall så småningom, röra sig ner till lite mer normala priser.

En fjärrvärmecentral behöver typ noll och ingenting i service/underhåll, de håller lätt 20+ år.

V Vortex skrev:
Så är det förstås.. för 100k+installation borde man en bergvärmepump med minst 4 i cop. Fjärrvärmepriset bygger mycket på inflationen misstänker jag och den är ju rätt saftig just nu, så det kommer väl knappast bli billigare framöver. Elpriset borde, i alla fall så småningom, röra sig ner till lite mer normala priser.
En FJV-central tar upp en lite del av en vägg. Se hur det går att koppla ihop VP och FJV. Där det ena eller andra som är billigast i drift. Sen när VP sagt upp sig så kastar du ut den och bara har FJV.

V Vortex skrev:
De flesta fjärrvärmebolag har höjt priserna långt under rådande inflation. En av fjärrvärmens största konkurrensfördelar är att den generellt är stabil i priset över tid.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.