3 556 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Optimera avkylningvärde fjärrvärme
Hejsan!
Första trådstart för min del.
Jag har flyttat in i ett hus med en fjärrvärmecentral från 2008. Har radiatorer i huset. Jag har bytt ventiler och termostater i alla dessa.
Min fråga är hur jag på bästa sätt optimerar fjärrvärmeanläggningen? Har läst att man borde ha ett avkylningsvärde på 40-45°C. Enligt eon ligger mitt värde på 30-33°C.
Jag funderar om det hjälper att minska pumphastigheten på fjärrvärmen eller om jag ska öka den?
Tacksam för lite guidning i detta.
Jag har flyttat in i ett hus med en fjärrvärmecentral från 2008. Har radiatorer i huset. Jag har bytt ventiler och termostater i alla dessa.
Min fråga är hur jag på bästa sätt optimerar fjärrvärmeanläggningen? Har läst att man borde ha ett avkylningsvärde på 40-45°C. Enligt eon ligger mitt värde på 30-33°C.
Jag funderar om det hjälper att minska pumphastigheten på fjärrvärmen eller om jag ska öka den?
Tacksam för lite guidning i detta.
Du betalar per kWh som mäts genom att mäta temperatur in och ut samt flödet, så även om du får ner returtemperaturen så blir det samma kostnad. men som svar på din fråga blir det att sänka pumpens hastighet så returtemperaturen blir svalare
Okej! Så som jag förstått avkylningsvärde är det differensen mellan temp in och temp ut. Så detta värde ska vara så högt som möjligt för att få mer effektiv användning av värmen som kommer in.
Menar du att om jag sänker pumpens flöde så blir differansen lägre eller högre?
Menar du att om jag sänker pumpens flöde så blir differansen lägre eller högre?
Jo, eon tar betalt för hög returtemp. Men sen det värde jag se är avkylningvärdet dvs. Intemperatur minus returtemperatur (ex. 90°C in och 60°C ut) alltså ca 30 grader differens. Så om jag kan få ner returtempen till typ 50°C så bör det i mitt huvud bli mindre kWh för att nå samma innetemp med hjälp av termostaterna?
Nej, din energiförbrukning påverkas inte av hur mycket du sänker temperaturen på fjärrvärmereturen.
du ska minska pumphastighetenI Idahofalls skrev:Hejsan!
.
För din del har returtemperaturen ingen betydelse, en svalare retur gynnar fjärrvärmeleverantören om den samtidigt har elproduktion, då gör den kallare returen att andelen elproduktion ökar. Därför har fjärrvärmeleverantören övervakning över nätet så de kan påminna de fastigheter som returnerar ovanligt höga temperaturer. (oftast något fel)I Idahofalls skrev:
P Plutus skrev:För din del har returtemperaturen ingen betydelse, en svalare retur gynnar fjärrvärmeleverantören om den samtidigt har elproduktion, då gör den kallare returen att andelen elproduktion ökar. Därför har fjärrvärmeleverantören övervakning över nätet så de kan påminna de fastigheter som returnerar ovanligt höga temperaturer. (oftast något fel)
Okej! Då förstår jag bättre! Tack för svar!
Har KV-värdet/förinställningen injusterats?I Idahofalls skrev:
Genom att justera in rätt KV-värde på alla radiatorer, samt justera in kurvlutningen och eventuell kurvförskjutning, så kommer returen på fjärrvärmevattnet att sjunka.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Klicka här för att svara