Har 18 radiatorer i huset, varav 16 är utrustade med denna Danfoss-termostat:
Vi har bytt läckande packboxar och knackat loss några ventiler så värmen fungerar bra. Det känns dock rimligt att byta ut dessa gulnade termostater mot något mindre anskrämligt. Eventuellt skulle vi vilja ha "smarta" termostater med trådlös styrning. Har dock ett par frågor:
1. Vad heter den anslutning vi har idag? I Danfoss samlingsbroschyr kallar de den "34mm halsdiameter". Är det riktigt?
2. Enligt samma broschyr bör jag kunna byta rakt av till RA/V 2960. Förstår jag den rätt?
3. Finns det någon övergångsadapter som kan bredda urvalet för mig? Tillexempel en övergång från vår existerande 34mm till något vanligare, som M30? Hade ju gärna fäst nya termostaten med gänga hellre än slangklämma som mina nuvarande använder.
4. Vad betyder egentligen RA, RAV, RAVL?
Tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har bytt läckande packboxar och knackat loss några ventiler så värmen fungerar bra. Det känns dock rimligt att byta ut dessa gulnade termostater mot något mindre anskrämligt. Eventuellt skulle vi vilja ha "smarta" termostater med trådlös styrning. Har dock ett par frågor:
1. Vad heter den anslutning vi har idag? I Danfoss samlingsbroschyr kallar de den "34mm halsdiameter". Är det riktigt?
2. Enligt samma broschyr bör jag kunna byta rakt av till RA/V 2960. Förstår jag den rätt?
3. Finns det någon övergångsadapter som kan bredda urvalet för mig? Tillexempel en övergång från vår existerande 34mm till något vanligare, som M30? Hade ju gärna fäst nya termostaten med gänga hellre än slangklämma som mina nuvarande använder.
4. Vad betyder egentligen RA, RAV, RAVL?
Tack.
Bästa svaret
Ser ut att vara den stora 34 mm anslutningen för termostaten ja. Då ska man ersätta med RAV 2960 om ventilen i övrigt fungerar bra. Finns metalladapter för RAV till M30 om man t.ex. vill ha smarta -hem-termostater: https://eurotronic.org/produkte/zubehoer/metalladapter/ Svensk sajt: https://www.conrad.se/p/radiator-ve...us-danfoss-rav-34-mm-med-4-skaror-1-st-560378
Redigerat:
Tusen tack för länkarna! Ser ut att bli onödigt dyrt att byta till smarttermostater då - ~180kr extra per element för adaptern.
Vad kostar det att helt sonika byta ut hela ventilhuset (heter det så?) så man slipper adaptern helt?
Vad kostar det att helt sonika byta ut hela ventilhuset (heter det så?) så man slipper adaptern helt?
Den här ser liknande ut, men kostar 45kr istället! Tror du den passar på mina radiatorer?ulfben skrev:
https://www.hornbach.se/shop/MMA-Adapter-Danfoss-MMA-RAV/5111863/artikel-detaljer.html
Ja det blir en slant om man vill ha smarta termostater. Adaptern du länkade till är om man vill ha MMA termostathus (t.ex. Evosense) istället för Danfoss RAV. Dimensionen är då M28 på gängan. (Observera också att vissa smarta termostater kommer med adapter i plast till RAV/RAVL).
Redigerat:
Lånar tråden lite.
Jag har såna här fästen på ventilerna (bild). 26 mm diameter på den yttre ringen. Vad heter fästet? Säger man rav/ravl 26 mm, alltså är RAV och RAVL samma sak och finns i 2 diametrar? Eller betyder det där L:et att det är den ena eller andra diametern?
Jag har såna här fästen på ventilerna (bild). 26 mm diameter på den yttre ringen. Vad heter fästet? Säger man rav/ravl 26 mm, alltså är RAV och RAVL samma sak och finns i 2 diametrar? Eller betyder det där L:et att det är den ena eller andra diametern?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nog precis samma, det måste vara RAVL va? Jag har absolut 0 kunskap om det här och ska försöka fästa smarta termostater på elementen. Verkar som att man kan köpa någon adapter för att konvertera dessa till nyare M30.
Har du RAVL så vänta till våren och byt ut själva termostatventilen så slipper du de ständiga problemen med de usla RAVLventilerna.
Skulle nog inte våga mig på det. Vi bor i hyreshus och jag kan inte själv stoppa flödet till elementen vad jag vet. Det följer med en adapter till RAVL för att få på termostaten men den är i plast och det är ett himla pill att lyckas skruva på. Måste väl finnas någon mer gedigen adapter så att man kan konvertera RAVL till något man kan sätta M30 på?G Granström2 skrev:
Klicka här för att svara

