Värme allmänt
Katarina Karlsson1: På min spis fanns det inget kvar av axeln och ratten, bara ett hål. Ska kolla upp detta på Facebook.
Alexn72: [citat] Då hade jag varit lugn men hållt de under uppsikt.
Anna_vedpanna: [citat] [citat] Hej! Tack för svaret. Efter lite ytterligare googlande kollade jag shunten och på displayen ser det ut som att maxtemp på vatten in är 80grader och mintemp är 25 grader. Så det jag tror är problemet är att systemet skickar ut jättevarmt vatten hela tiden för att uppnå vald temp. Det verkar dessvärre som att rumsgivaren inte går att ställa om, navigationen verkar inte
Staffan Larsen: [citat] Ja, jag håller på och byter ut dom mot nyare blå. Nu när jag vet vad jag mätte fel (se ett annat svar) skall jag återgå till felsökandet.
klaskarlsson: Personligen gillar jag ju att inte vara beroende av el, men det kanske är så att det blir väldigt svårt att reglera dock...
Gräsmattenörden: [citat] En bra tanke med en boxfläkt som kanske är hur installatören tänker kan ju vara att den sitter mellan cirkulationsluften och tilluftsrören i huset. Och således tar all luft från rummet, värmer denna redan varma luft med 2kw elementet och skickar in i tilluftskanalen. Då får du ju samma funktion som idag. Jag bytte ut min ACJ mot en ACJB den kostade 27.000kr. Var galet enkel att
Anonymiserad 122206: [citat] Alternativt såga med sticksåg?
jonaserik: Dom ser lika stora ut i det fysiska måttet och kopplingar är detsamma. Tätar bara ventilen nere och ventilen uppe så går det rätt fort. Är det en röris med skalle så klarar ha det på ett par timmar förhoppningsvis. Annars ingen aning om kostnad.
Josth: Golvvärmen ska ge jämn värme över hela ytan och man brukar säga tre graders delta mellan fram- och returledning. Så hårt måste alltså cirkulationspumpen gå.
Harbuzi: Hej, Har flyttat till ett hus där ett av våra element ständigt låter (alltså hela tiden, även när ventilen är helt avstängd) De är fjärrvärme i huset, och det är endast ett element som låter så hära... Har testat att luftat, men hjälpte inte... Vad ska jag göra!?
Unikt namn: [citat] Ja, det blir ju ett ganska enkelt test att ta bort hatten. Man har ju i ganska många 100 år klarat sig utan hattar på skorstenar trots regn, så det borde väl framförallt vara en estetisk detalj. Men du borde nog också stänga av frånluften medan du eldar.
TobiasK233: [citat] Min uppfattning är att denna vinter blir ett test för alla som valt timprisavtal om man även har husvärme i elen, absolut går det att spara pengar om man är beredd att anpassa sig till att använda merparten av strömmen när det är billigt, sen är det ju lite jobb att hålla koll och planera samt att är man flera personer i hushållet så bör alla vara med på det annars faller
Janus82: Börja med att ta av ställdonen så att slingorna öppnar fullt och se vad som händer. Det är inte så ovanligt att ställdon kärvar ihop och inte öppnar igen. Då får du bara ett litet sipprande flöde genom slingorna och det spelar ingen roll hur mycket varmvatten som värmekällan skapar eftersom det bara sipprar sakta genom ditt system och kyls av på vägen. Om du tycker att det känns
goodzie: Kör med vanligt vatten, kommer inte att rosta sönder. Tänk dock på att inte fylla torken helt med vätska, den expanderar när det blir varmt. Så för att undvika explosion, fyll inte för mycket.
Alfredo: [citat] Vad skulle det annars kallas?
xpect: [citat] Hej Marcus, Lyckades du med din smarta styrning av Bahco ACJ? Jag kikar själv på Tado:s lösning men funderar på var den i så fall kopplas in på ACJn respektive Tado:s termostat.
Rabbithole: F370 och 310 är ju frånluftsvärmepumpar av gammal modell, måttligt effektiva. FTX är ju bara ett ventilationssystem. Hur ser uppvärmningen ut från värmepumpen? Lite udda att kombinera FTX och frånluftsvärmepump
13th Marine: Har nyss börjat bekanta mig med värmepumpen på riktigt, tidigare har den kört på "sommarinställningar" med värme i källaren, men efter att jag satt ner temperatur och fuktmätare där nere så kom jag fram till att vi inte behöver hålla 20-21 grader, så nu har jag stängt av värmen där nere. Källaren håller nu strax över 18 grader, och markplan svingar runt 20grader med en halv
Bokani: Jag ska tillägga att väme i huset inte har påverkats och inne i huset har vi haft mellan 21,5 och 22,5 under 40 dagar
LaT: [citat] https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/?highlight=golvv%C3%A4rme
vinylskiva: Är anslutningen mot skorstenen otät så lär det bli en liten sothög ovanpå kassetten, sen när du gasar på ordentligt så toppen av kassetten blir tillräckligt varm så börjar det glöda lite i sothögen. Lär absolut bli billigare att plocka ut kassetten och ansluta den på nytt med ett modernt anslutningskit som muras fast så det blir tätt
gs242: [citat] Nä jag försökte ju fixa denna och tyvärr ledde det till att en mässingsmutter på ett annat ställe small av i gängorna när jag drog till. Tyvärr var den mässingsmuttern på ett hårdlödat kopparrör som behövde sågas och lödas på nytt för att kunna bytas pga fläns. Var en lätt svettig torsdagskväll för mig. Sån tur är hade jag lödat lite kopparrör innan i källaren.
Daniel 109: Ja, om man pluggar beredaren så går det att elda i pannan.
Demmpa: Det är en automatavluftare https://rorfokus.se/produkt/airex-minor-avluftningsventil-med-kulventil-10-pn4-kopia/ https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_93_4845129.pdf
lostinsweden: [citat] Har du kollat expkärl? Har den ingen luft i så kan det skapa flödes problem.
växelventil: [citat] Låt den köra en värmecykel klart och sedan stäng av på arbetsbrytaren så cirkulationspumpen är avstängd och vänta typ 10 minuter och lufta systemet.