Hej

Bor i en 1½ plans villa på 109m2 som idag värms upp med två luftluft värmepumpar på vardera våning.

Vi har en gammal "CTC 1100 Family 25" elpanna. Skulle vilja sänka vår elförbrukning ytterligare, hade det varit någon vits att köpa till en varmvattenberedare till denna gamla elpanna? Eller har ni några andra tips?

Är inte "CTC 1100 Family 25" en vedpanna? Om ni inte eldar i den och inte har några planer att göra det så skulle det löna sig att lösa tappvattenvärmningen i en separat beredare. Men räkna inte med några stora besparingar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej, det är el/olja

useless useless skrev:
Är inte "CTC 1100 Family 25" en vedpanna? Om ni inte eldar i den och inte har några planer att göra det så skulle det löna sig att lösa tappvattenvärmningen i en separat beredare. Men räkna inte med några stora besparingar.
Det kan vara varianten Olja & El-panna.

Japp en gammal olja/el panna, oljetank är borttagen sedan tidigare. Bör inte en modernare varmvattenberedare värma upp varmvattnet mer kostnadseffektivt än denna gamla pannan?

Om värmeförlusterna från pannan kommer huset tillgodo som uppvärmning blir det knappt någon skillnad alls. Viktigt att skorstensanslutningen är tätad/isolerad om oljan är borttagen annars är det ganska stora värmeförluster där.

Själva uppvärmningen av vattnet kommer inte vara så mycket mer effektiv. En modern VVB är förmodligen bättre isolerad däremot så den inte behöver värma vattnet lika ofta.

Men den värmeförlusten blir förmodligen värme i huset ändå...

Värmeförlusten från pannan tas bara till vara på vintern, sommarhalvåret är det ren förlust.
LLVP är dessutom effektivare på värmen så värt att minska övriga förluster ändå.

En ny vvb är inte så dyr, drygt 10K, men krävs en del förluster för att räkna hem..
Finns iof värme-pumps värmda beredare nu, borde kunna ge stor vinst speciellt på sommaren.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
De försluter man kan spara in är avkylningen av pannan via rökröret. Om rökröret är igenpluggat (och ventilationen löst på nåt annat bra sätt) så blir besparingen marginell.

Tack för alla svar! Vet dessvärre inte om rökröret är igenpluggat eller inte kanske får titta närmare på det om man kan spara några kronor på det.

För att kunna ta vara på värmeförlusten från pannan, måste jag ha schuntventilen öppen då? Jag har den stängd sedan jag köpte luftluft då elpatronen var igång hela tiden när jag hade schunten öppen, har elementen väldigt lågt ställda nu när jag använder luft/luft på båda våningarna.

? *** skrev:
För att kunna ta vara på värmeförlusten från pannan, måste jag ha schuntventilen öppen då?
Nej. De värmeförluster som avses är värmeläckage genom beredarens isolering till omgivande luft. Dvs, rummet pannan står i värms lite grann av att pannan är varm.

• Gilla
  • Laddar…
Värmeläckaget förekommer ju även på varma halvåret, då är det ren förlust

• Gilla
  • Laddar…
På sommaren kanske men höst, vinter och vår kommer värmeförlusten till nytta som uppvärmning.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
K
Det du kanske kan göra är att inte köra VVB kontinuerligt utan ett par timmar per dygn. Gärna på natten.

Jag har gjort så i ett par år och det mycket energi att spara. Har du timdebitering även stora pengar: Här är en som provat: https://cornucopia.se/2022/02/hela-5-kwh-besparing-pa-ett-dygn-med/

Nu har jag solvärme som oftast håller varmvattnet varmt, men skulle solen vara dålig flera dagar i rad så går timern in någon timme varje morgon så att frugan inte ska behöva duscha i kallvatten.

Det sparar du ingen energi på.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.