Vettigt
Vettigt: Hej tack för svar! Ja det finns nog en pump till i fjärrvärmeskåpet så jag stänger nog av ventilerna där för säkerhetsskull! Tack för råden:)
2 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Bra fråga. Svårt att säga exakt. Gamla aggregat kan ju ha 50% verkningsgrad i bästa fall medans nya aggregat anger 85% verkningsgrad. Har man ett aggregat från 1989 skulle jag byta det snarast möjligt det går att få tag på ett nytt kompatibelt dito. Kan vara vissa leveransproblem nu.
10 svar · 3,1k läst
J
jonaserik: 100 L blir lite som en volymtank och gör bara att VP går lite längre. Som magasin gör den ingen skillnad.
8 svar · 3,1k läst
·
S
Sadik Tözmal: [citat] Wow du verkar kunna hantera systemet. Men det låter som om man måste ha en smärre ingeniörsutbildning för att kunna veta hur det ska göras, eller? Men vad tycker du, för lekman som mig, hade det varit värt med en ngenic tune för att få någorlunda samma premisser som du skapat?
5 svar · 3,6k läst
·
B
basseman: ca 50000 kr exklusive arbete
12 svar · 4,5k läst
D
Dilato: Framledning/retur är samma till husvärmeelement och varmvatten men temperaturen är olika när shuntventilen står i läge tappvatten eller elementvärme. Det sitter elpatron i framledningen som kan användas till båda typerna av produktion, shuntventilen bestämmer vart värmen tar vägen.
10 svar · 5,9k läst
·
C
Conne3: [citat] Stort tack för ditt och alla andras svar! Det verkar fungera i stort sett som det ska, lite kallt vid returen men ska testa skruva in/ut några gånger och se om det hjälper.
21 svar · 4,1k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Tja är det i tvättstugan kommer nog mesta fukten från tvätten. Men det blir ju ändå ett nollsummespel som precis som du säger. vattnet i den blöta tvätten använder energi och blir till ånga/fukt som sedan återfås då man kör avfuktaren
24 svar · 7,6k läst
J
jonaserik: Om jag inte mins fel så är det en axel med 4 vingar på som vrids runt, dom är olika långa, för natt eller dag.
7 svar · 2,4k läst
·
Alfredo
Alfredo: Mät vad du faktiskt har för temperatur på tappvarmvatten i badrummet så vet du om något måste åtgärdas. Är tempen så låg att man inte får den duschtemperatur man vill skulle jag påstå att det finns legionellarisk.
9 svar · 1,6k läst
·
galento
galento: [citat] Ja har haft olika typer av elelement och skulle inte köpa ett oljefyllt när nyare element med elektroniska termostater sköter detta så bra.Det är väl inte så många som kan ha de äldre sk brödrostarna med bimetall termostat kvar.
11 svar · 1,7k läst
X
xl15: Jag vet var kretskortet är sönder. Jag skulle bygla två plintar för att inaktivera värmning (enligt manualen). Slant och lyckades kortsluta displayens utgång (två plintar). Fick tag i en ny display med förhoppningen att den var trasig. Men det är utgången på huvudkortet som är kass. Går säkert att laga, men jag kan inte plocka ner pannan nu när man behöver värme i huset.
9 svar · 1,4k läst
R
Real-House: Kan vara bra att du kollar upp förtrycket i expansionskärlet. Eventuellt även kolla om det kommit luft i radiatorerna.
4 svar · 990 läst
·
S
Silverpelle: [citat] Har fått svar från Husdata om en lösning för skräpdata från Rego 634 med H66 modulen. Tydligen var det fler än jag som rapporterat felet ;) Genom att förlänga läs-sekvensen från H66 plockar den nu ut rätt värden, även när Rego:n går "superlångsamt". Lösningen ligger i version 321111 som går att ladda med kommandot FLASH i "Run console command:" under Support menyn.
13 svar · 3,2k läst
·
T
test1: De är (troligen) bara en stoss mellan kaminen och skorstenen som sitter med någon tätningsmassa eller ett eldfast drevning. Så, bara vicka loss kaminen. Sen får du täta den igen när du sätter den på plats. Tänk på att du måste komma på samma höjd med kaminnen igen annars får du flytta skorstenen.
4 svar · 1,9k läst
·
M
Maxare: [citat] Tack! Ska kika på det. Dock är jag rädd att bjälkarna inte är c/c 600 när jag bryter upp golvet då det är ett gammalt hus, men man kan ju hoppas!
5 svar · 1,9k läst
V
växelventil: [citat] Du kan ju tar reda på hur djup du har borrat och thermia calibra brukar vi sätta in om borrhålet är grunt.
1 svar · 896 läst
Vikkipedia
Vikkipedia: [citat] Tack för ditt svar! Vi får kanske börja i den änden - med att kolla om kaninen är duglig att elda i. Är den inte det får den stå som prydnad tills vi antingen renoverar den eller installerar en modern kamin!
2 svar · 3,0k läst
·
H
H_MiaMaria: [citat] Ok, tack snälla!
4 svar · 1,8k läst
·
jonas_da
jonas_da: Är inte det där ett Uponor s-matrix? Då skall strypningarna vara fullt öppna. Systemet har autobalansering aktiverat som standard och trixar med flödet mha termostaterna. Bra eller dåligt är en annan diskussion. Fungerar fint i vårt hus.
11 svar · 3,5k läst
·
L
lofe: [citat] Ok. Tack. Sökte på det artikelnumret och hittade en på Ahlsells som finns i stan, där dom skriver att den ersätter ”6609036”. Får nog bli den.
7 svar · 3,3k läst
·
A
AndersS: [citat] Åtminstone 2013 var det så;)
96 svar · 47,3k läst
M
mecklarn: Om ni bara betalar för uttagen energi så spelar inställningen ingen större roll så länge ni får varmt nog i alla rum. Om ni har tryckstyrd pump i huvudcentralen så är det ju onödigt att ha för stort flöde om du inte behöver det för att få varmt i alla rum. Jag röstar för att ni tittar över kurvan på huvudcentralen, då slipper man justera i varje sekundärförbrukare beroende
10 svar · 3,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Du får installera såväl kamin som acctank själv, det är inte speciellt svårt men du behöver anmäla till kommunen när du nyinstallerar kamin.
49 svar · 66,1k läst
Hyvel-Bengt
Hyvel-Bengt: Inte lika uttömmande från Purmo Group (MMA) men ändå: "Hej Tack för din fråga. Vi har ingen dokumenterad fakta på livslängden på termostaterna eftersom den kan variera beroende på vad den sitter i för miljö. 15-20 år är normalt för våra termostater med vax i under normala förhållanden. Vaxet tröttas ut med åren och termostaten reglerar därmed sämre. Man märker ofta om en
7 svar · 5,9k läst
H
HPLIND: Ok, tack för svar. Då kör jag nog genom bjälklag med 2x 35mm-hål för 25x2,3 med skyddsrör som bygger 34mm.
3 svar · 1,0k läst
L
L A Axelsson: Kan inte riktigt släppa tråden. Om taket är ett sadeltak så har det betydelse hur du placerar pannan. Skorstenen bör isåfall hamna hyfsat nära taknocken, förenklar vid sotning. Om du väljer en fyrkantig tank eller rektangulär så spar du golvyta till priset av en dyrare tank än en rund. Huskvarna tanksvets tillverkar måttbeställda ackumulatortankar runda som fyrkantiga eller
20 svar · 2,4k läst
·
P
Plutus: [citat] TS hade en önskan om att minimera rördragningen, med lite tur får vi reda på hur det gick, tio år räcker nog för ett beslut och genomförande :-)
7 svar · 4,8k läst
V
Vintermannen: [citat] Jo det var ju det med klarar, hur vet man om pump mm tål etanolen eller glykolen eller vad man ska ha i? Pannan verkar rätt gammal, klassisk grön med sotmärkw runt den. Den är för ved och direkt el… men garaget är ju bara mågar år och slingan i golv lika så… vem kan man kolla detta med?
2 svar · 1,2k läst
H
Hans Åke Lindquist: Min hembyggda, öppna spis med värmeväxlare ger ett bra värmetillskott i dessa kristider. En fläkt driver in rumsluften i värmeväxlaren och skickar den vidare till övervåningen. Spisen har vikbara luckor av svart järnplåt framför öppningen. Nu till problemet. Hur fäster man bäst luckornas gångjärn i murverken? Jag använder smala expanderskruvar, men har problem att få dessa att
0 svar · 529 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.