Hejsan.
Jag postar 2 styck bilder, hänger dessa två komponenter ihop på något sätt? Hur gungar detta någon som har erfarenhet?
jag eldar med Vedex 3000 mot 1500 liter ackumulator, 3x500.
Jag skulle även vilja ha tips om nyare varianter Av automatiska shuntsystem.
Jag postar 2 styck bilder, hänger dessa två komponenter ihop på något sätt? Hur gungar detta någon som har erfarenhet?
jag eldar med Vedex 3000 mot 1500 liter ackumulator, 3x500.
Jag skulle även vilja ha tips om nyare varianter Av automatiska shuntsystem.
Klart dom hänger ihop första bilden reglermotorn på shunten och den andra bilden den del som styr den mot utetempem och framledningstemp, fungeran den så gör inget, tveksamt då eliminatorn ligger oansluten till ett vägguttag ovanpå reglercntralen
Du får lite uppgifter son passa här,kikade på din central där och det verkar vara en bra inställning, du kan se lite på min bild och tänka lite, finjusteringen liknas vid gas på en bil och kurvan som växellåda på dito, Sen har du hela manualen i den här länken.J johoda skrev:
http://www.varmevarden.se/assets/ECL-9324.pd. den typen är av äldre art och finns inte mer, men så länge den fungerar är den bra och framför allt mycket enkel att justera. Det nedre vita vredet ska stå sol
Tack så mycket.J jonaserik skrev:Du får lite uppgifter son passa här,kikade på din central där och det verkar vara en bra inställning, du kan se lite på min bild och tänka lite, finjusteringen liknas vid gas på en bil och kurvan som växellåda på dito, Sen har du hela manualen i den här länken.
[länk]. den typen är av äldre art och finns inte mer, men så länge den fungerar är den bra och framför allt mycket enkel att justera. Det nedre vita vredet ska stå sol
Där du säger att den skall stå på solen, ställde jag på uret för jag vill ha lägre temperatur på natten.
Shuntstyrningen består av reglercentralen (andra bilden) och ventilmotorn på shunten (första bilden) plus en framledningsgivare som sitter på röret till elementen efter shuntventilen och en utegivare som brukar placeras på norrfasad.
När du sätter i onvertern 220/24V i vägguttaget så kan motorn börja röra på sig , för att prova så skruvar du upp finjusteringen till + 8 och väntar ( 90 graders gång tr ca 90 sek ) och sen skruvar du ner en till - 8 då kommer den att gå till ändlägena för motorn.
Som slutinställning ställer du den 0 och avvaktar 1 dygn,för kallt öka ca 1 grad, för varmt minska 1 grad, det är vattentempen som ändrar sig ( och inte tempen i huset som många tror ) till elementen som värmer huset
Som slutinställning ställer du den 0 och avvaktar 1 dygn,för kallt öka ca 1 grad, för varmt minska 1 grad, det är vattentempen som ändrar sig ( och inte tempen i huset som många tror ) till elementen som värmer huset
Det hände inget med motorn när jag satte på minus +8 och sedan -8.J jonaserik skrev:När du sätter i onvertern 220/24V i vägguttaget så kan motorn börja röra på sig , för att prova så skruvar du upp finjusteringen till + 8 och väntar ( 90 graders gång tr ca 90 sek ) och sen skruvar du ner en till - 8 då kommer den att gå till ändlägena för motorn.