Vanligtvis finns det ju en pil framåt eller uppåt som visar vad som är inställt, men inte här. Antar dock att det är avstängt när det är längst in?

Yttersta läget, 6 är framåt:
En hand justerar termostat på radiator, siffror synliga, vit bakgrund, interiör, värmeinställning, hushåll, energianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innersta läget, 5 är framåt:
Termostat på radiator, inställd på nivå 4, hand justerar den, vit vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Väldigt gamla termostater. Fungerar troligen inte eller mycket dåligt. Byt snarast till nya, t.ex. MMA Evosense. Ska ha samma gänga.

Bästa svaret

Om du lossar termostaten och vrider den ca 90° motsols så kommer du att se märkningen
Närbild av termostatventil på radiator, röd pil pekar på justeringsmekanism.
Skapa konto

J Josth skrev:
Väldigt gamla termostater. Fungerar troligen inte eller mycket dåligt. Byt snarast till nya, t.ex. MMA Evosense. Ska ha samma gänga.
Varför? Det är ju bara ett vred? Hur kan det fungera dåligt?

Demmpa Demmpa skrev:
Om du lossar termostaten och vrider den ca 90° motsols så kommer du att se märkningen
[bild]
Aha, där var det en liten plastkant ja!
Bara att meddela dottern att siffran som är uppåt gäller!

Demmpa Demmpa skrev:
Termostater blir tröga med åren, se följande tråd,

[länk]
Jaha. Dessa är inte ett dugg tröga. Jag hittade bara ingen markering för vad som är inställt, och det tar ju rätt många timmar att testa, vattenburna element är rätt värmetröga.

Piggarna på ventilerna brukar fastna inne i stängt läge efter en sommar.
Hade sådana tidigare innan jag tog bort termostaterna och ersatte dem då jag skaffade bergvärme.

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Varför? Det är ju bara ett vred? Hur kan det fungera dåligt?
Nej, det här är ett vred och det ger alltid samma flöde. En termostat reglerar flödet efter omgivningstemperaturen.

Gyllene slagverkstrumma spärr med nyckel, musikinstrumenttillbehör, högblank metall, inget bakgrundssammanhang.
Skapa konto

Trögheten är inte hur lätt/trögt de går att vrida/skruva på utan det är hur själva temperaturgivaren jobbar.

Om givaren är trög så kan den bl.a. börja öppna/stänga senare, det blir alltså större dödband.

A AndersS skrev:
Piggarna på ventilerna brukar fastna inne i stängt läge efter en sommar.
Är det därför de blir så himla varma när man ställer dem på 7? :surprised:

Anna_H Anna_H skrev:
och det tar ju rätt många timmar att testa, vattenburna element är rätt värmetröga.
Termostaterna på radiatorerna bör bara strypa vattenflödet om rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

All värmereglering bör ske med hjälp av reglersystem som ändrar framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen.

Alla radiatorer bör även vara injusterade så att rummet får rätt temperatur även om termostaterna på radiatorventilerna är bortplockade.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, om radiatorn blir varm när termostaten ställs på ”7” så fungerar radiatorventilen som den ska.

Anna_H Anna_H skrev:
Om de fastnar brukar det vara i stängt läge.

A AndersS skrev:
Om de fastnar brukar det vara i stängt läge.
Det är inget problem med dem. Jag kunde bara inte se var man ser vad som är inställt. Men det fick jag ju hjälp med i #3.

Dottern testade igår kväll och vaknade i en lagom sval lägenhet.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.