Hej,
Vi har ett enrörs-system som försörjs av Bergvärme. Systemet är tillbyggt där den nya delen har moderna radiatorer (och rör) medan de äldre ser ut som nedan. vet att det inte är optimalt men de funkar däremot väldigt bra, varför jag inte sett en anledning till att byta dem. Däremot kommer jag successivt att göra det för det borde bli mer energieffektivt med nya.
Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå dimensionerna på våra äldre anslutningar och hur jag ska göra för att kunna ansluta moderna radiatorer till dessa äldre större rör?
Vi har ett enrörs-system som försörjs av Bergvärme. Systemet är tillbyggt där den nya delen har moderna radiatorer (och rör) medan de äldre ser ut som nedan. vet att det inte är optimalt men de funkar däremot väldigt bra, varför jag inte sett en anledning till att byta dem. Däremot kommer jag successivt att göra det för det borde bli mer energieffektivt med nya.
Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå dimensionerna på våra äldre anslutningar och hur jag ska göra för att kunna ansluta moderna radiatorer till dessa äldre större rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, visst kan man göra det effektivare.M Mikael 81 skrev:
Större radiatorer gör att man kan köra lägre framledningstemperatur och då jobbar pumpen mer effektivt.
Precis. Det blir inte mer energieffektivt i sig. Bara om man dessutom sänker framledningstemperaturen. Så det hänger i så fall på om det är det som TS tänkte sig.C Cerb skrev:
Ja, ni har de facto båda rätt i vad jag är ute efter i slutändan. Dels att få pumpen att kunna gå lägre men också höja komforten i 2 av rummen som är underdimensionerade.
dock är problemet anslutningarna. De är både bredare i CC mellan rören och bredare anslutningar.
dock är problemet anslutningarna. De är både bredare i CC mellan rören och bredare anslutningar.
Klicka här för att svara