Hej,

Vi har ett enrörs-system som försörjs av Bergvärme. Systemet är tillbyggt där den nya delen har moderna radiatorer (och rör) medan de äldre ser ut som nedan. vet att det inte är optimalt men de funkar däremot väldigt bra, varför jag inte sett en anledning till att byta dem. Däremot kommer jag successivt att göra det för det borde bli mer energieffektivt med nya.

Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå dimensionerna på våra äldre anslutningar och hur jag ska göra för att kunna ansluta moderna radiatorer till dessa äldre större rör? Två vattenrörskopplingar vid en vägg, oanvänt uttag för tvättmaskin eller kanske diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, tomt rum, gula väggar, radiator, avluftningsgaller, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan få ut mer värme av att byta radiatorer, men det blir inte mer energieffektivt i sig. Så om det, som du säger, funkar bra, varför ska du byta?

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Du kan få ut mer värme av att byta radiatorer, men det blir inte mer energieffektivt i sig. Så om det, som du säger, funkar bra, varför ska du byta?
Jodå, visst kan man göra det effektivare.
Större radiatorer gör att man kan köra lägre framledningstemperatur och då jobbar pumpen mer effektivt.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Jodå, visst kan man göra det effektivare.
Större radiatorer gör att man kan köra lägre framledningstemperatur och då jobbar pumpen mer effektivt.
Precis. Det blir inte mer energieffektivt i sig. Bara om man dessutom sänker framledningstemperaturen. Så det hänger i så fall på om det är det som TS tänkte sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, ni har de facto båda rätt i vad jag är ute efter i slutändan. Dels att få pumpen att kunna gå lägre men också höja komforten i 2 av rummen som är underdimensionerade.

dock är problemet anslutningarna. De är både bredare i CC mellan rören och bredare anslutningar.

Ingen som har varit med om något liknande?

Bockar rör och rörvinklar, allt beroende av hur de nya elementen har sin anslutningar.
Inget jag gör själv utan har överlåtit till vvs'are när det varit järnrör.

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.