Q
Queen_piss: Tp22 radiator 1200x600 kostar ca 1000:-/st vid köp av minst 7st kostar dom ca 880:-/st och i Sverige kostade det typ det dubbla när jag kollade runt.
10 svar · 2,6k läst
·
D
DerTichler: [citat] hur har det gått boten? Blev det någon skillnad i förbrukning och hur håller sig tempen på övervåningen?
5 svar · 3,4k läst
I
IngaGrönaFingrar: Jag såg på en utan bilderna att du har väldigt lågt tryck i systemet, höj trycket till 1-1,5 bar, nu ligger du alldeles för lågt.
42 svar · 6,2k läst
·
Nils635
Nils635: [citat] Det är putsade väggar, invändig 10 cm lättbetong. Vet att jag behöver släppa in mer friskluft utifrån, mina funderingar går mer i linje med viken värmekälla jag behöver lägga till. Frågan är om det räcker med att koppla in ett par vattenburna element till utöver de som redan finns.
4 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: Du har nu ett fläktsystem med alla kanaler, då ska du använda dessa efter ett ev byte. Det blir då att kasta ut btuken som står där och koppla in en form av växlare som det går att reglera farten på. Der behövs inte så många m3 för att hålla ett klimat i huset. Det finns växlar/VP som ev kan kopplas ihop med kanalerna. Vet bara att det finns, men inga fabrikat.
10 svar · 3,8k läst
·
D
dahunta: Hej Hur gick det med inställningarna av kurvan? Jag håller på och labbar här men det blir kallare inne än innan. Dock så är det varmare ute än för en vecka sen när jag knäckte kurvan. [citat]
8 svar · 3,3k läst
mikethebik
mikethebik: [citat] Om de är så förbannat kinkiga kan du väl be dem att skaffa grejor att filma underifrån vid sin brandskyddskontroll, eftersom det enligt andra trådar går att sota underifrån. Antar att du liksom jag sotar själv och då blir ju denna brandskyddskontroll oerhört viktig, enligt sotarfirman då förstås... Nästa steg blir väl att de kräver att det står en skylift på gården vid
12 svar · 4,1k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag antar du vill installera elektrisk golvvärme. För de flesta system finns att läsa data om effekt per kvadratmeter. Räkna med att systemet går 2/3 delar av alla timmar om året, dvs 5849 timmar om året. Därav räknar du ut förbrukade kWh för varje år (behöver du hjälp säg till, det finns 243 läsare som kan hjälpa dig). Sedan ska du sia om elpriset de närmaste åren så vet du
6 svar · 2,3k läst
Demmpa
Demmpa: Det är inte säkert att det är tvårörsystem i källaren, det kan vara enrörssystem likt följande bild, [bild] https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-radiator-i-enroerssystem.391938/
4 svar · 2,5k läst
·
J
Järnkaminen: [citat] (y)(y) - Löste sig via manualen som jag hittade på Tado :-)
1 svar · 898 läst
·
J
Josth: Ja den prisnivån för bergvärme stämmer tyvärr numera. Priserna har stigit mycket kraftigt senaste 1½ åren. Leveranstiden kan vara 9-12 månader på en ny värmepump. Men man ska alltid fråga minst ett par olika leverantörer på rimligt avstånd om pris och möjliga modeller. Utrymmet som krävs för en bergvärmepump brukar vara 60 cm bredd, 65 cm djup och drygt 2 m höjd för att enkelt
4 svar · 2,6k läst
·
J
jimmy flodin: Jag har exakt samma problematik. Bytt expansionskärl och alla säkerhetsventiler. Måste fylla på mellan 2-5 liter per dygn. Hittade på nätet Multiseal https://www.vvsochbad.se/multiseal-vatsketatning-heat-m-25-l-1170148?gclid=CjwKCAjwiOCgBhAgEiwAjv5whJ_CDS8YKmsntKb9jsEIQHlZhu1PuH2zzd712Q-3YkcV0Ef6pCuGQhoC9UMQAvD_BwE Så nu letar jag efter en VVS firma som kan testa att gör detta, verkar
12 svar · 10,8k läst
L
Lilllen: Att kyla 11 m2 går ju bra med vilken pump som helst. Alla kommer vara kraftigt överdimensionerade. Har själv två Jula-pumpar. Och en av dem kyler med lätthet mycket större yta än så. Då den är en mycket billigare pump, och även den nog egentligen gjord för kyla från början, skulle jag föreslå att titta på den också. Dock låter den kanske mer? Men med det lilla utrymmet så går
2 svar · 1,2k läst
H
Hybro: Mycket nära stor soteld där! Och vad jag hört är risken för soteld även stor efter man rivit ur skorstenen. Fråga sotaren hur Du agerar vid ev soteld. Fråga även varför du får sådana mängder av sot och beck. Gissningsvis för lite tilluft. Fiseldning över tid. - Förut askan i ugnen som jag tömmer ut varje vecka, så blir det ca 2 liter sot i ugnens rökkanaler och skorsten på ett
6 svar · 4,0k läst
·
janwide
janwide: ;) [citat] Aspirant på månadens trådlyft ;) Ska göra liknande som TS. Funkar Vatettes röd på rör med dia 16,6 mm?
6 svar · 2,2k läst
·
B
Boken64: [citat] Exakt det är tanken
10 svar · 1,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det är omöjligt att räkna hem den installation som krävs med ny kamin, ackumulatortank/ar och alla tillbehören inkl arbete.
3 svar · 2,1k läst
A
Argastesnickaren: Handöl 116??
2 svar · 1,3k läst
·
F
Funkis-Matte: [citat] Snyggt! Får man fråga om måtten på badkaret? Vi har ett liknande badrum och skall ev kakla in inbyggnadsbadkar. Vi har 140cm max vi kan ha i längd.
39 svar · 22,8k läst
·
A
Avemo: Om du har ett mätinstrument kan du stänga av på brytaren och mäta att du får kontakt genom termostaten när den slår till. Får du inte det går det att putsa kontaktytorna. Sedan slår du på brytaren och mäter att du får fram spänning. Det kan ju även vara avbrott i brytaren. Hjälper inte någon av de enkla åtgärderna är nog en ny elradiator rätt lösning. Takvärme var aldrig
5 svar · 1,8k läst
·
T
Toplund: Hej, jag har nu bestämt mig för att "göra om och göra rätt" :strong:. Detta eftersom man varken bör ha klickgolv eller el-golv under fast installation. Fick svar från leverantören av mitt el-golv att "vi avråder från den typ av installation du avser att göra. El-golvet kommer att värma mer under denna fasta installation och det medför i värsta fall väldigt höga temperaturer och
9 svar · 2,8k läst
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Tack för ert engagemang. Där kommer ju monteras ett element så snart utetempen är hög nog att stänga av värmen för säsongen. Är ju alltid lite tryggare om man slipper frysa på natten när de skiter sig. Undrade mest om det kunde ha haft en historiskt dålig effekt på systemet, jag är lite för nyfiken helt enkelt. Nåväl, jag får väl komma med en statusuppdatering nästa vinter
12 svar · 1,6k läst
·
J
Josth: En elektriker behöver mäta om det verkligen finns 230 V på termostatutgången till golvvärmeslingan. Ofta kan det vara problem med termostaten eller temperaturgivaren i golvet. I värsta fall är det avbrott i golvslingan.
1 svar · 1,6k läst
·
F
fixaochtrixa: Bytte termostat och problemet är löst!
6 svar · 1,4k läst
·
S
Stefan.o: https://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/problem-med-varmepump/ Finns nog ngt användbart på hemsidan! mvh Stefan
1 svar · 1,3k läst
V
Vector: https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/dimensionering/dimensionering-av-radiatorer . Det jag kan tillägga att man inte ska vara snål på storleken . Ett för stort element kan ma dra ner om man tycker det är för varmt. Ett element som går för fulla muggar å man har för kallt kan man inte dra upp mer.
1 svar · 881 läst
H
Henrik1989: [citat] det tog 3 timmar från installationen var klar så var det som ett nytt hus nu känner jag killarna och vi har alla egna företag så VVB och luftvärmepump är begagnat för att lösa situationen. kostnaden för nödlösningen blev 17.000 ungefär. så min lösning blev långt billigare än den skulle varit normalt men det är jag bara tacksam för.
42 svar · 4,9k läst
·
L
lbgu: [citat] Att det skulle behövas 2 för att byta en cirkulationspump är ju bara löjligt. Skulle jag vara TS skulle jag bestrida fakturan, halva beloppet är kanske rimligt. De kör ju bedrägeri med pumppriset också.
178 svar · 57,8k läst
·
Y
Yaken: [citat] Innan du börjar öppna någonstans så prova denna metod först, jag gjorde det i mitt system med gott resultat. Full fart på pumnpen och bara en slinga öppet i taget räcker för att "köra" ut mycket luft. Ta av de gröna ställdonen och stäng alla slingor utom en, du kan använda de vita hattarna som står snyggt staplade i nedre högra hörnet för att stänga slingorna
6 svar · 9,4k läst
·
C
ChriEri: Tack alla för hjälpen. Det var inte så svårt att lösa själva problemet, mest stressande iom droppet.
10 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.