Hej, vi är nyinflyttade i hus och har börjat renover första rummet.
Lite info om huset:
Byggår: 1985
Storlek: 127 m2
Uppvärmningssystem: Vi får bergvärme installerat om några veckor och tänkte installera FTX ventilation
Grund: Krypgrund
Jag tänkte att vi kanske kunde ta bort radiatorerna och koppla på en golvvärmeslinga på rören istället.
Pratade med en kompis om det hela som då poängterade att radiatorerna förmodligen är sammankopplade, vilket då skulle innebära att hela huset i slutändan skulle vara 1 enda slinga.
I sådana fall borde alltså rummen i början av slingan bli varmare än rummen i slutet av slingan och temperaturen borde inte heller gå att justera rum för rum, eller finns det något bra sätt att lösa det hela på?
Ett annat problem som jag läste om här på forumet är att radiatorer behöver varmare vatten, så om man installerar rum för rum skulle det alltså bli extra varmt där man har golvvärme och/eller extra kallt där man fortfarande har radiatorer.
Alternativ 2 tänkte jag väll skulle vara att man drar nya rör i krypgrunden till varje rum.
Men i sådana fall behöver man gissningsvis isolera slangarna på något bra sätt och vad en sådan installation eventuellt skulle kosta.
Jag känner mig lite splittrad i hur vi ska gå till väga, hur hade ni gjort och vad tror ni att det skulle kosta i runda drag?
Lite info om huset:
Byggår: 1985
Storlek: 127 m2
Uppvärmningssystem: Vi får bergvärme installerat om några veckor och tänkte installera FTX ventilation
Grund: Krypgrund
Jag tänkte att vi kanske kunde ta bort radiatorerna och koppla på en golvvärmeslinga på rören istället.
Pratade med en kompis om det hela som då poängterade att radiatorerna förmodligen är sammankopplade, vilket då skulle innebära att hela huset i slutändan skulle vara 1 enda slinga.
I sådana fall borde alltså rummen i början av slingan bli varmare än rummen i slutet av slingan och temperaturen borde inte heller gå att justera rum för rum, eller finns det något bra sätt att lösa det hela på?
Ett annat problem som jag läste om här på forumet är att radiatorer behöver varmare vatten, så om man installerar rum för rum skulle det alltså bli extra varmt där man har golvvärme och/eller extra kallt där man fortfarande har radiatorer.
Alternativ 2 tänkte jag väll skulle vara att man drar nya rör i krypgrunden till varje rum.
Men i sådana fall behöver man gissningsvis isolera slangarna på något bra sätt och vad en sådan installation eventuellt skulle kosta.
Jag känner mig lite splittrad i hur vi ska gå till väga, hur hade ni gjort och vad tror ni att det skulle kosta i runda drag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Att byta från radiatorer till golvvärme kräver ofta att man också behöver se över fönstrens täthet så att det inte blir kallras från dem. Golvvärme ska ha betydligt lägre temperatur än radiatorer så det krävs en shunt till golvvärmen. Om inte uppvärmningskostnaderna ska öka så behöver bjälklagret vara välisolerat eftersom man inte vill värma upp krypgrunden i onödan.
En bild på en radiator kanske kan avslöja om det är 1- eller 2-rörssystem.
En bild på en radiator kanske kan avslöja om det är 1- eller 2-rörssystem.
Ok, det är 3-glasfönster idag som åtminstone verkar relativt täta.BirgitS skrev:
Att byta från radiatorer till golvvärme kräver ofta att man också behöver se över fönstrens täthet så att det inte blir kallras från dem. Golvvärme ska ha betydligt lägre temperatur än radiatorer så det krävs en shunt till golvvärmen. Om inte uppvärmningskostnaderna ska öka så behöver bjälklagret vara välisolerat eftersom man inte vill värma upp krypgrunden i onödan.
En bild på en radiator kanske kan avslöja om det är 1- eller 2-rörssystem.
Känner inget drag från dem iallafall.
Sen om vi installerar ftx ventilation borde det väll vara ett mindre problem då det kontrollerar både in och utflöde, så det borde inte bli nåt undertryck som suger in luft på samma sätt.
här kommer en bild på en radiator
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det ska alltid vara lite undertryck inne för att vara säker på att fuktig inomhusluft inte trycks ut i väggarna.
Kalldrag handlar även om att vintertid strålar värmen ut genom fönsterglasen så att luften blir nedkyld på insidan och då sjunker mot golvet. Jag vet inte om det är något sånt problem i ditt hus.
Ser ju mest ut som 2-rörssystem men det finns ju luringar när det gäller det också, se https://www.byggahus.se/forum/threads/enroerssystem.468739
Kalldrag handlar även om att vintertid strålar värmen ut genom fönsterglasen så att luften blir nedkyld på insidan och då sjunker mot golvet. Jag vet inte om det är något sånt problem i ditt hus.
Ser ju mest ut som 2-rörssystem men det finns ju luringar när det gäller det också, se https://www.byggahus.se/forum/threads/enroerssystem.468739
Redigerat:
Du kan inte ha alla rum på en slinga. Glöm det direkt.
montera en golvvärmefördelare centralt på varje våningsplan med matning (tex 25mm pex) från pannrummet. Bygger du etappvis går det säkert att lägga rör som du senare drar slang i.
montera en golvvärmefördelare centralt på varje våningsplan med matning (tex 25mm pex) från pannrummet. Bygger du etappvis går det säkert att lägga rör som du senare drar slang i.
Du kan inte använda radiatorernas rör som matarledning till golvvärme.
När man lägger golvvärme så har man ”alltid” en fördelare, där matningen från bergvärmen fördelas ut på vardera slinga. En slinga brukas oftast motsvara ett rum, även om det ibland kan vara två också, allt beror på slingans längd. Dock ovanligt att lägga en slinga till flera rum, oftast är det hall eller diverse funktionsrum som är sammanlänkade och inte sovrum om det nu skulle vara så. Man ska undvika alltför långa slingor, en tumregel är ca 90/100m för att få bra värmeeffekt.
När man lägger golvvärme så har man ”alltid” en fördelare, där matningen från bergvärmen fördelas ut på vardera slinga. En slinga brukas oftast motsvara ett rum, även om det ibland kan vara två också, allt beror på slingans längd. Dock ovanligt att lägga en slinga till flera rum, oftast är det hall eller diverse funktionsrum som är sammanlänkade och inte sovrum om det nu skulle vara så. Man ska undvika alltför långa slingor, en tumregel är ca 90/100m för att få bra värmeeffekt.
Ok, så hur drar man sedan slingorna från fördelaren?K kniv skrev:Du kan inte använda radiatorernas rör som matarledning till golvvärme.
När man lägger golvvärme så har man ”alltid” en fördelare, där matningen från bergvärmen fördelas ut på vardera slinga. En slinga brukas oftast motsvara ett rum, även om det ibland kan vara två också, allt beror på slingans längd. Dock ovanligt att lägga en slinga till flera rum, oftast är det hall eller diverse funktionsrum som är sammanlänkade och inte sovrum om det nu skulle vara så. Man ska undvika alltför långa slingor, en tumregel är ca 90/100m för att få bra värmeeffekt.
Kan man dra dem i krypgrunden för att kunna göra ett rum i taget, eller måste man dra slingorna till varje rum genom andra rum?
I sådana fall måste man ju typ göra allt samtidigt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nu är jag verkligen inte någon expert på golvvärme men att dra uppvärmda rör genom en kall krypgrund låter inte optimalt. Man får kanske lov att börja riva i golvet och bjälklagret där fördelaren ska vara och då dra ut rör åt olika håll och sen renovera allt längre bort därifrån och då ansluta till rören som redan har lagts.
Det låter bökigt och tyvärr i helt fel ordning i förhållande till hur vi hade tänkt ossBirgitS skrev:
Nu är jag verkligen inte någon expert på golvvärme men att dra uppvärmda rör genom en kall krypgrund låter inte optimalt. Man får kanske lov att börja riva i golvet och bjälklagret där fördelaren ska vara och då dra ut rör åt olika håll och sen renovera allt längre bort därifrån och då ansluta till rören som redan har lagts.
Krypgrunden är en dålig ide.
Man får dra det i bjälklaget eller i golvet i rummen på väg till andra rum. Hur man gör beror ju på förläggningsteknik (gjuta in, spårad spånskiva, glespanel med plåtar, flytspackla in rören osv).
Man får ju anpassa ordningen lite grann men ska man ändå riva upp golven så brukar det ju gå att ta sig fram.
Man får dra det i bjälklaget eller i golvet i rummen på väg till andra rum. Hur man gör beror ju på förläggningsteknik (gjuta in, spårad spånskiva, glespanel med plåtar, flytspackla in rören osv).
Man får ju anpassa ordningen lite grann men ska man ändå riva upp golven så brukar det ju gå att ta sig fram.
Kan man i sådana fall installera slingorna i bjälklagret underifrån från krypgrunden?MathiasS skrev:
Krypgrunden är en dålig ide.
Man får dra det i bjälklaget eller i golvet i rummen på väg till andra rum. Hur man gör beror ju på förläggningsteknik (gjuta in, spårad spånskiva, glespanel med plåtar, flytspackla in rören osv).
Man får ju anpassa ordningen lite grann men ska man ändå riva upp golven så brukar det ju gå att ta sig fram.
Vi hade tänkt riva upp det gamla golvet och lägga färdigspårade skivor + plåt.
Men om man ska dra golvvärme i golvet till alla rum, då behöver man väll också riva väggarna för att kunna lägga de spårade skivorna hela vägen in i rummet, eller är det okej att det inte är spårat e.t.c. under väggen?
Det är klart att man kan använda radiatorernas rör som matarledning. Allt måste ju inte fördelas på samma ställe. Enklast är att behålla radiatorrören, och sätta shunt med pump, i varje rum.K kniv skrev:Du kan inte använda radiatorernas rör som matarledning till golvvärme.
När man lägger golvvärme så har man ”alltid” en fördelare, där matningen från bergvärmen fördelas ut på vardera slinga. En slinga brukas oftast motsvara ett rum, även om det ibland kan vara två också, allt beror på slingans längd. Dock ovanligt att lägga en slinga till flera rum, oftast är det hall eller diverse funktionsrum som är sammanlänkade och inte sovrum om det nu skulle vara så. Man ska undvika alltför långa slingor, en tumregel är ca 90/100m för att få bra värmeeffekt.
Ok, vart sätter man i sådana fall shunten/pumpen, ska den vara synlig eller kan man bygga in den i golvet eller väggen?A AG A skrev:

