SSSS
J Josth skrev:
Tycker det ser ut som köpt: [länk]
Ja det stämmer

SSSS SSSS skrev:
Den fick sitta i trappan och placeringen verkar funka bra då vi hade 28 grader ute igår men svalt och skönt på övervåningen.

Installatören hade med sig en trapphusstege så det gick rätt bra att sätta upp den även om han sa att det tog lite extra tid. Får se hur jag löser rengöringen sedan. Elen blev inkopplad med stickpropp men ska ta hit en elektriker och sätta en säkerhetsbrytare vid utedelen.

Jag har också beställt ett värmepumpskydd som jag ska måla rött då pumpen sitter vid vår altan. Tänker att man kan ha det på under altansäsongen men att jag tar av det på vintern. Kanske att jag också målar kanalerna röda eller bygger in dom med panelbrädor men det ligger inte högt på priolistan just nu.

Känns som att jag är nöjd med både utseende på innerdelen/placering/installationen vilken är skönt.

[bild]
[bild]
[bild]

[bild]
Kul att det blev bra. Gjorde samma sak i våras och installerade en 2a pump på övervåningen. Tänkte ta hit en elektriker för att installera säkerhetsbrytare. Installatören sa dock att det går alldeles utmärkt att ha den med stickpropp. Finns det några krav runt detta eller vad gäller?

Om värmepumpen levereras med stickpropp och du har ett eget uttag vid pumpen med egen säkring till el-centralen så är det helt ok. Jordfelsbrytare måste finnas. Fast installation med säkerhetsbrytare är annars något säkrare än stickpropp vid t.ex. höga strömmar.

Redigerat:
Jag hade satsat på en lösning med teleskopstege och eventuellt förlängningsben på ena benet (om det finns) eller någon sorts "kloss" som du ställer på trappsteget nedanför. Om du varje gång ska kånka in en stor stege utifrån lär rengöringen av filtren bli lite väl sällan utförda.

Alternativt om det går att öppna LVP nerifrån med en pinne och dammsuga filtren på plats i LVP med dammsugaren och ett av alla olika munstycken man brukar få med. Då kanske man kan göra så 9 av 10 gånger och den tionde gör man ett större jobb och tar in stege för bättre rengöring.

Oavsett så bra val med LVP på ovanvåningen. Det har vi också gjort sedan 2018 och känns väldigt bra.
Om du får vibration i väggen rekommenderar jag tex något i stil med denna länk. Funkade skitbra hos oss. https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/456-vibrationsdampare-webiq.html

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.