4 180 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Koppla ny acctank med vattenmantlad kamin till befintlig luft/vatten
Jag har idag en befintlig Mitsubishi ecodan luft/vatten med en inbyggd 200liters acctank.
Vi har idag golvvärme som huvudsaklig uppvärmning men även två radiatorer.
Jag har funderingar på att installera en vattenmantlad kamin och komplettera med en acctank ca 750 liter i pannrummet och köra kaminen ihop med värmepumpen.
Fungerar det att koppla ihop en luft/vatten med en större acctank och hur reagerar isåfall värmepumpen om tanken laddas från en annan värmekälla?
.
Vi har idag golvvärme som huvudsaklig uppvärmning men även två radiatorer.
Jag har funderingar på att installera en vattenmantlad kamin och komplettera med en acctank ca 750 liter i pannrummet och köra kaminen ihop med värmepumpen.
Fungerar det att koppla ihop en luft/vatten med en större acctank och hur reagerar isåfall värmepumpen om tanken laddas från en annan värmekälla?
.
Har en ctc luft/vatten med en tillkopplad pellets vattenmantlad kamin. Har en framledningstemp på 65 grader till pannan från sep till april. Det enda som händer för mig är att jag får ett larm om hög temp och då startar inte värmepumpen. När jag stänger av kaminen för städning och temperaturen sjunker så startar värmepumpen som vanligt. Har kört så i 12 år kör bara värmepumpen från maj till sep - fungerar klockrent.
Principen borde vara det samma oavsett om man har pellets eller ved tänker jag.
Anledningen till att jag vill ha ved är att kaminen ska stå i vardagsrummet och användas till myseldning, samt att jag har tillgång till gratis ved.
Hur är ditt system uppbyggt?
Anledningen till att jag vill ha ved är att kaminen ska stå i vardagsrummet och användas till myseldning, samt att jag har tillgång till gratis ved.
Hur är ditt system uppbyggt?
Under förutsättning att det är någorlunda lätt att dra rör så kan du med fördel ha en vattenmantlad pelletskamin i vardagsrummet, då får man myseldningen på köpet.S BTR skrev:
Kaminen i sig innehåller ett litet pelletsmagasin som rymmer 1-2säckar.
I mitt fall rymms 1 säck och det går åt typ ½-knappt 3 säckar/dygn under vintern.
Vi har vattenmantlad kamin(ved)med 750L ackumulatortank ”dockad” med IVT AirX genom en ESBE shunt som ger nån grad högre framledning än värmepumpen vill.
Verkar funka bra men inte haft igång kombon så länge och värmen till luft som kaminen ger räcker i stort så om inte ackumulatortanken ännu varit oisolerad i källaren så hade den nog kokat, istället har vi +25 i källaren
Verkar funka bra men inte haft igång kombon så länge och värmen till luft som kaminen ger räcker i stort så om inte ackumulatortanken ännu varit oisolerad i källaren så hade den nog kokat, istället har vi +25 i källaren
Jag hat en Nibe kopplat in med ved pannan. Nibe styr shunten och den känner av genom givaren på tanken att man har eldat. Den slutar jobbar och öppna shunten från tanken istället.
När värmen från tanken är under kurvans inställd temp så stängs shunten och vp börjar jobba
När värmen från tanken är under kurvans inställd temp så stängs shunten och vp börjar jobba
Hur ser systemet ut? Och vad kostade det?J jespgrun skrev:Vi har vattenmantlad kamin(ved)med 750L ackumulatortank ”dockad” med IVT AirX genom en ESBE shunt som ger nån grad högre framledning än värmepumpen vill.
Verkar funka bra men inte haft igång kombon så länge och värmen till luft som kaminen ger räcker i stort så om inte ackumulatortanken ännu varit oisolerad i källaren så hade den nog kokat, istället har vi +25 i källaren![]()
Klicka här för att svara