Vi ska sätta in en ytterligare LLVP på övre plan för primärt kyla då det är bastu på vår övervåningen varma sommardagar, men även för värme på vintern. Vi har redan en pump (Mitsubishi FH35) på bottenvåningen (blå markering). Min första tanke är sätta den nya i trapphuset enligt grön markering då det är den enda ytterväggen i den övre hallen. Men efter att ha läst på lite så funderar jag på om det är så smart att sätta den vid trappen? Är det risk att all kyla "ramlar ner" till bottenvåningen? Vi har full takhöjd i trapphuset.
Om det är en dum placering så tar jag tacksamt mot förslag på alternativa placeringar.
Pumpen vi har valt är Daikin Stylish XRH 30, mest för utseendet skull.
Om det är en dum placering så tar jag tacksamt mot förslag på alternativa placeringar.
Pumpen vi har valt är Daikin Stylish XRH 30, mest för utseendet skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Bredvid fönstret längst upp i bild borde vara effektivast och lättast att få kyla över en stor yta, om ni kan hålla dörrarna öppna under tiden ni kyler, men det är ju ett måste oavsett placering.
Där har vi garderober som inte är med i planskissen. Men jag vill inte ha pumpen i ett sovrum, funkar säkert på sommaren men med avfrostningarna på vintern går det bort. Att ha dörrarna öppna är inget problem.Fairlane skrev:
Trappan fungerar säkert om innerdelen kommer tillräckligt högt och kan blåsa kalluften förbi trappan till övervåningen. Nackdel är att det behövs byggställning i trappan vid monteringen och att ni behöver en trappstege för service och rengöring av filter.
Den fick sitta i trappan och placeringen verkar funka bra då vi hade 28 grader ute igår men svalt och skönt på övervåningen.
Installatören hade med sig en trapphusstege så det gick rätt bra att sätta upp den även om han sa att det tog lite extra tid. Får se hur jag löser rengöringen sedan. Elen blev inkopplad med stickpropp men ska ta hit en elektriker och sätta en säkerhetsbrytare vid utedelen.
Jag har också beställt ett värmepumpskydd som jag ska måla rött då pumpen sitter vid vår altan. Tänker att man kan ha det på under altansäsongen men att jag tar av det på vintern. Kanske att jag också målar kanalerna röda eller bygger in dom med panelbrädor men det ligger inte högt på priolistan just nu.
Känns som att jag är nöjd med både utseende på innerdelen/placering/installationen vilken är skönt.
Installatören hade med sig en trapphusstege så det gick rätt bra att sätta upp den även om han sa att det tog lite extra tid. Får se hur jag löser rengöringen sedan. Elen blev inkopplad med stickpropp men ska ta hit en elektriker och sätta en säkerhetsbrytare vid utedelen.
Jag har också beställt ett värmepumpskydd som jag ska måla rött då pumpen sitter vid vår altan. Tänker att man kan ha det på under altansäsongen men att jag tar av det på vintern. Kanske att jag också målar kanalerna röda eller bygger in dom med panelbrädor men det ligger inte högt på priolistan just nu.
Känns som att jag är nöjd med både utseende på innerdelen/placering/installationen vilken är skönt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ja bilden är tagen från golvet nere och då är det rätt högt upp till pumpen men ställer jag en stege när man nästan är uppe så är det nog rätt lugnt om man bara ska göra rent filtren. Annars får jag köpa denna som är samma typ som installatören använde, kan säkert vara bra till annat också.Fairlane skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pallar/stegar/stege-med-trappfunktion-353168/
Logga in
Skapa konto
Köp den där på Jula om det var en sådan installatören använde! Inte värt att skada sig pga dålig stege. Som du har ritat blir inte bra. Tänkte ni skulle behöva en riktig proffsstege för trappor men det är dyrt, Julas är prisvärd.