1 656 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Köra elpanna bara på natten? Funkar det
El priserna kommer bli höga till vintern. Men på nätterna kostar elen ofta mindre eller ingenting.
Tänker om man programmerar pannan att bara värma på natten. Skulle det fungera?
Då kommer ju vattnet behöva värmas mer då jag gissar att pannan slår på ngn gång per timme? Och att det kan bli lite kallare inomhus om pannan är avslagen på dagen?
Men det gör inget om vi han halvera eller ännu mer minska på elräkning.
Då kommer ju vattnet behöva värmas mer då jag gissar att pannan slår på ngn gång per timme? Och att det kan bli lite kallare inomhus om pannan är avslagen på dagen?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Tänk på att avtal med timdebitering gör att du hela tiden måste tänka på förbrukningen.....
Har du nattsänkningsur på din panna kan du vända på tiderna och köra dagsänkning istället.
Har du nattsänkningsur på din panna kan du vända på tiderna och köra dagsänkning istället.
Det är en relativt ny nibe panna. Ska kolla upp modell
Det fungerar rätt dåligt.
Temperaturen inne kommer svaja väldigt mycket när det är kallt ute, om du inte har typ 2000l acktank.
Däremot så funkar det ganska bra att stänga av ett antal h på morgonen och kvällen, för att undvika de dyraste timmarna.
Och nej, jag tror inte du halverar kostnaden. Skaffa en eller par luft luftvärmepumpar så kan du halvera kostnaden...
Temperaturen inne kommer svaja väldigt mycket när det är kallt ute, om du inte har typ 2000l acktank.
Däremot så funkar det ganska bra att stänga av ett antal h på morgonen och kvällen, för att undvika de dyraste timmarna.
Och nej, jag tror inte du halverar kostnaden. Skaffa en eller par luft luftvärmepumpar så kan du halvera kostnaden...
Vet inte vart du bor, men vi i SE1 hade väldigt varierande pris, det var inte självklart att det var billigt på natten och tiden varierade nåt enormt. Kunde en dag vara billigt mellan 18-00, sedan dyrt mellan 00-05, nästa dygn tvärtom....Så tillslut blev jag tokig på det där och bytte till fast elpris!B byggeskafram skrev:El priserna kommer bli höga till vintern. Men på nätterna kostar elen ofta mindre eller ingenting.
Det som möjligtvis skulle fungera att ha nån tidur som följer elbörsen. Men då kanske du får resultatet att du inte helt plötsligt har så varmt i huset och saknar varmvatten!
Har du en ren elpanna så har jag ett råd, byt till bergvärme! Då spelar det mindre roll vad elen kostar. Även om det såklart spelar roll även där, men då du får en stor besparing mot din gamla gör det skillnad och i många pumpar (om inte alla?) kan du ha just tidsstyrning och tom att den följer elbörsen. Jag kan i min även välja separat att vill jag stänga av varmvatten eller värmen osv. Resultatet blir ju såklart att du får sämre komfort slut på varmvatten eller kallare i huset, men du kan verkligen styra!!
Klicka här för att svara