4 145 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Frikyla från Bergvärme - 750W ?!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 705 inlägg
Hej!
Har bara erfarenhet av att använda vanlig luftluftvärmepump som kyla, funkar perfekt och brukar inte ta så värst mycket energi för en sommar. Har dock ingen sådan i huset.
Har nu bergvärmepump och då är det väl frikyla som är ordet man borde ha på tungan. Förstår dock inte riktigt hur det lönar sig - köldbärarpumpen är på 750 W så det blir ju ungefär lika mycket som att köra en separat luftluft? Själva kylbaffeln kostar ju lika mycket ish som en komplett luftluft?
Har bara erfarenhet av att använda vanlig luftluftvärmepump som kyla, funkar perfekt och brukar inte ta så värst mycket energi för en sommar. Har dock ingen sådan i huset.
Har nu bergvärmepump och då är det väl frikyla som är ordet man borde ha på tungan. Förstår dock inte riktigt hur det lönar sig - köldbärarpumpen är på 750 W så det blir ju ungefär lika mycket som att köra en separat luftluft? Själva kylbaffeln kostar ju lika mycket ish som en komplett luftluft?
Du har nog läst fel någonstans å dessutom vid frikyla så har man oftast en separat pump som drar runt brine. Jag brukar säga att driften på frikyla är nästan gratis då du höjer brinetempen så värmepumpen blir effektivare då den gör vv......
Redigerat:
Du måste missförstått något. Jag har frikyla och en separat pump för det. Den drar ca 40w.S stugan_i_skogen skrev:Hej!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 705 inlägg
Ah. Inte vanliga köldbärarpumpen som kör alltså.
Såg diverse inställningar i pumpen (Nibe, F-serien) som handlade om kyla typ gräns för att gå mellan passiv och aktiva kyla, så trodde att värmepumpen styrde kylan och då behövde sin ordinarie KB-pump.
Med andra ord, man kopplar in sig på kollektorslangen, sätter dit en mycket mindre cirkpump, och drar det rakt in i en kylkonvektor? Sitter styrningen då i kylkonvektorn?
Såg diverse inställningar i pumpen (Nibe, F-serien) som handlade om kyla typ gräns för att gå mellan passiv och aktiva kyla, så trodde att värmepumpen styrde kylan och då behövde sin ordinarie KB-pump.
Med andra ord, man kopplar in sig på kollektorslangen, sätter dit en mycket mindre cirkpump, och drar det rakt in i en kylkonvektor? Sitter styrningen då i kylkonvektorn?
Har inte gjort någon frikyla där vi har blandat in vp å dess styrsystem utan det är helt fristående så behöver du byta vp så har man inte det problemet. När fläktkonvektorn startar å vill kyla så skickas en signal till ev en tvåvägsventil om den inte sitter i konvektor så ventil öppnas och cirkpump börjar gå
Hej stugan_i_skogenS stugan_i_skogen skrev:Har bara erfarenhet av att använda vanlig luftluftvärmepump som kyla, funkar perfekt och brukar inte ta så värst mycket energi för en sommar. Har dock ingen sådan i huset.
Jag har en drygt 15 år gammal (varvtalsstyrd) bergvärmepump (IVT X15) vars varvtalsstyrda köldbärarpump behöver ca 30–60 W när den levererar värme.
Jag planerar att sätta in en varvtalsstyrd fläktkonvektor för att kyla huset. Jag har redan monterad en separat cirkulationspump som under sommarhalvåret roterar vattnet i borrhålen och därigenom utjämnar temperaturen. Den cirkulationspumpen behöver just nu 9–10 W för att cirkulera vattnet men vattenflödet kan vid behöv ökas.
Effektbehovet till den varvtalsstyrd fläktkonvektorn vet jag inte än, då den inte är inköpt och monterad, men köper jag en stor fläktkonvektor och använder låg hastighet (låg bullernivå ca 40dB i vardagsrummet där fläktkonvektorn placeras) så kan jag rimligen klara 6–8 kW kyla med 15–20 W motoreffekt till fläktmotorn.
https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/skystar-jumbo-sk-jb-ecm/
Jag kan tänka mig att jag behöver totalt 25–50 W elektrisk driveffekt för att få 6–8 kW kyleffekt från borrhålet till vardagsrummet.
Eftersom borrhålen passerar ca 60 meter vattenbemängd lera med cirkulerade vatten (4-6 grader) i krosszonen i botten, så räknar jag med att bergvärmepumpens årsverkningsgrad ökar något och därmed ”betalar” igen energiåtgången för driften under några sommarmånader.
Systemet för frikyla är dock fortfarande oprövat.
Redigerat:
Vad @Vector skrev, men jag har inte ens en styrd ventil, bara en backventil. Sedan styr konvektorerna pumpen så den startar när någon av dem vill ha kyla.
Då cirkuleras förvisso brine även i de konvektorer som inte vill ha kyla så det är risk för kallras från dem. Det har inte varit ett märkbart problem för mig.
Då cirkuleras förvisso brine även i de konvektorer som inte vill ha kyla så det är risk för kallras från dem. Det har inte varit ett märkbart problem för mig.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 705 inlägg
Tack alla, då är det klart som korvspad allting.
*S stugan_i_skogen skrev:Ah. Inte vanliga köldbärarpumpen som kör alltså.
Betänk att frikyla innebär att kondens fälls ut på ledningar och luftkylare. Vatten till kylbafflar måste ha högre temp än luftens daggpunkt. Det blir svårare om lokalen inte har har kyld - avfuktad - tilluft. Studera gärna ett Mollierdiagram för luft.
*
Produkter som diskuteras: "avfuktad"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad menar du? Jag har ca 8C på kylbäraren till mina konvektorer, långt under daggpunkten i rummen.J Jochi skrev:
Man isolerar förstås rören och kopplar dränering till konvektorn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden