Värme allmänt
ChriEri: Tack alla för hjälpen. Det var inte så svårt att lösa själva problemet, mest stressande iom droppet.
Rollerörkrök: Ett kopparrör är inga problem att vrida.Har råkat ut för detta på ett tidigare pressat 28 mm Cu rör vid en hydrofor.Som tur synligt,bara pressa om så var det tätt.
Petsooon: Hej, Kom ni vidare? Sitter med samma funderingar där jag ska dra igång värmen när solpanelerna producerar. Till en början vill jag kunna aktivera elementen via app och undrar hur jag ska koppla in mig.
Rollerörkrök: [citat] Det är ingen ide att bara motionera piggen,det är inne i ventilen problemet är.Enklast att knacka på piggen så att den fjädrar ur.Om den fjädrar ca.2-3 mm om du trycker in den så är det nog som Deempa skrev gojs i returventilen,det har han ju beskrivit lösningen på.Detta med att termostatventilen fastnar är väldigt vanligt.Jag har alltid lyckats att knaccka loss demhos många
tiborric: [citat] Och, Kan jag strypa delvis/inte helt med den nuvarande ventilen eller är den av ”på/av” typen?
Guzzi: Jag tycker det ser ut som aska som bränt fast i glaset. I så fall kan du möjligtvis få det bättre med mycket jobb men knappast bra.
ByggGPT: Ok 12 timmar var nog överdrivet. 2 timmar stämmer nog mer överens med verkligheten.
Krilleman: [citat] Svårt att veta exakt vilken packbox du har. Så ja det blir ett problem. Om den ens finns att köpa som reservdel... Läcker det inte just nu, så håll ut 3 månader innan bytet men med denna under uppsikt!
TommyC: @n_sandstrom Det man inte kan göra själv får man lära sig (citat från något forum). Börja med att läsa Lundagrossistens VVS-kunskap steg 1 och 2. Läs om steg 2 några gånger till allt om dimensionering av värmesystem har förståtts. Installera sedan Purmo Calculator på en PC med MS Windows. Beräkna husets effektbehov per rum. Dimensionera radiatorer efter effektbehov och önskad
Demmpa: Okay, hela värmesystemet är alltså "nytt". Jag själv skulle inte förutsätta att systemet är rätt injusterat, fastän det är "nyinstallerat". En ny termostat har mindre hysteres än en riktigt gammal. Eftersom systemet är "nytt" så behöver inte termostaten bytas. Bild på strulande radiatorn kan underlätta.
MathiasS: Ok, från detta läge tänker jag två saker. Antingen har du ett väldigt låg flöde (eller trasig termostat på gv inkommande) från fjärrvärmecentralen till golvvärmen (det är den grå pumpen i centralen). OM det är så skulle du se att inkommande temperatur golvvärme sjunker när du kör golvvärmen cirkulation. Jag uppfattar att så inte är fallet. Du har alltid ordentligt varmt
klaskarlsson: [citat] Ja jag tänkte också att det är ngt slags skydd så man kan värma något (fötter/skor osv) utan att komma i direkt kontakt med kaminen
Jochi: [citat] Jag har inte rekommenderat något. Jag har velat göra klart för husägaren att frånluftvärmepumpen inte bidrar med mycket gratisvärme. Husägaren kan ha fått fel uppfattning då han skrev att VVSare säger att flvp räcker till. Det gör den bara som elpanna.
Yocko: [citat] Blev fel text frågeställningen gällde ^
Demmpa: Här är en gammal tråd med samma fördelare, står inte mycket i tråden. Men sjusteringen görs på sidan, låssa den den yttre låsskruven med stor spårmejsel, justera flödet med inre insexan, https://www.byggahus.se/forum/threads/lk-golvvaermefoerdelare-instaellningsskruvar.271093/
Jochi: [citat] • Golvvärme bör undvikas då isoleringen inte kan göras tillräckligt tjock. Bättre att öka radiatorerna så att de klarar sig med lägre temp. •
Josth: Utedelen MXZ-2F42VF3 ger som absolut max 4,8 kW tillsammans och det anges vid +7° eller +10° ute. Den är inte särskilt anpassad för nordiskt vinterklimat och när utetemperaturen faller minskar effekten snabbt och stadigt ner till bara 2,3 kW vid -15 °C ute. Spelar ingen roll du kör både AP-25 och KT-25 då, värmeeffekten blir bara max 2,3 kW tillsammans. Nya duo-spliten MXZ-2F53VFHZ med
jonaserik: Bara tänka på hur du får in en kabel på ett bra sätt och inte något som hänger och slänger. Nu vet jag inte om det ska vara jordad eller ojordat till det du tänker på. Går att borra ett nytt hål och då ska det vara ett skydd för kabeln mot hålets vassa kanter.
Josth: Till badrummen brukar man ju normalt vilja ha dörren stängd så där får man acceptera en viss elförbrukning från golvvärmen. Oljeelement 1 och 2 borde man kunna ställa ner till ca 15 grader bara som en ren backup och låta luftvärmepumparna (särskilt nr 1) värma. Elementen i sovrummen kan man ställa på ca 17-18 grader eller vad man tycker är lagom sovtemperatur och är dörrarna
Stefan_Kba: [citat] Precis vis av erfarenheten och skillnaden mellan golvvärme kontra radiatorer med luftvatten värmepump skulle jag utan tvivel satsa på golvvärme. Jag med radiatorer får ett ca COP värde på 2,8 och kompisen med golvvärme får 4,5 i COP. Leverantören hävdar nu efter installation att ett hetvattensystem på radiatorer ger mindre besparing. Hade jag vetat före investeringen på
Demmpa: Returen stryper man bara om själva termostatventilen saknar förinställningen. Det rätta är att justera in förinställningen till "rätt" Kv-värde. I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen, https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446 Även golvvärmeshunten har förinställning mot
Kapsyl: Jag hade samma problem med nyckeln så jag kapade av "öronen" i underkant av hålen och lödde dit ett 5mm fyrkantjärn på det som var kvar av "öronen" som skaft..
Stefan1972: man kan ha ett rör för cirkulation också. Så hade jag. Ett rör som grenar ut precis under kärlet så man får varmt vatten fram till kärlet hela tiden. Hjälper väl till lite mot att det fryser.
Håkan Magnusson: Hej! Viktigt att radiatorkretsen "går" åt rätt håll. Råkade ut för en "felkoppling" i krypgrunden för många år sedan. Detta orsakade att en radiatorventil under speciella omständigheter började att vibrera med ett starkt knarrande ljud hos alla radiatorer. Det värsta var att denna omständighet inträffade på sommaren vid 4-tiden på natten när huset behövde till extra värme,
Jochi: LK ställdon är strömlöst öppna. Välj ut någon ventil och ställ dess termostat på minsta värde. då skall ventilen stänga (ställdonet bli lite varm). Kolla den stängda ventilen på liknande sätt genom sittställning rumstermostat på högsta läge så att den öppnar. Händer inget är det nog felkopplat. Ställdonen är fyllda med gelé som värms upp med ca 2 Watt. Då utvidgas
mantons: Jag tycker också att det låter konstigt och är skeptisk till förklaringen jag fick. initialt trodde jag att det var input till någon lastbalanserare, men det var det inte enligt säljaren.
Islandern: [citat] Guld värt, stort tack! Ja jag kan lova att jag var orolig när jag såg att de var stålrör bland lecakulorna. De var skräckblandad förtjusning :crysmile: