Värme allmänt
Einh: Kan en investering i en batterianläggning för hemmabruk vara intressant? Med den kan man med timprisavtal ladda på natten när elen är billig och sedan förbruka på dagen när elen är dyr.
MathiasS: Du ska göra en lika kraftig infästning som tidigare, men använda nylonplugg för porös vägg istället.
Stefan.o: Hej! Jag tror jag hade valt en fläktkonvektor (vattenburen aerotemper) som komplement till ditt befintliga element. Om du brukar köra in bilen i garaget vintertid samt efter regn är det mycket fördelaktigt att få rotation på luftmassan, då torkar den upp mycket snabbare! För övriga frågeställningar gällande systemtemperatur etc, instämmer jag med tidigare skribent i tråden. Mvh
Vector: Nu bor ju inte alla i bostadsområden, vissa har lägder , slänter , skog som man kan lägga borrkaxet.
Josth: [citat] Ok. Ludvika har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -20,7 °C enligt Boverkets tabell. Utifrån husets storlek och ålder skulle jag då säga att HE C7 blir för klen och ni bör välja HE C9 och gärna lägga på lite på borrhålsdjupet så det också finns marginal för framtiden. Som sagt bra pris ni fått och då är det självklara valet bergvärme om det går bra att
OklartDP: [citat] Luft-luftare kombinerat med markiser på utsidan låter som den optimala kombon. Synd att det låter lika dyrt :D
Thills: [citat] Missat dina filmer, tack. Den var större än vad jag trodde helt klart. Men kommer testa att installera den. kommer göra hål ut mot garaget som jag kan återställa om det skiter sig.
Falkmal: Ja, tänker det samma. Har nu installerat en andra LLVP :) Oj, en sån uppgradering i energideklarationen du fick! Blir spännande att se vad vi får för betyg sen :)
Hybro: Fast boende i timmerkåken på 128 kvm boyta. Har direktverkande el som slås på vintertid när vi åker bort flera dagar. Annars värmer vi kåken med en större vedeldad täljstensugn. Blir en brasa om kvällen nu när det är vår. Typ 2 gånger 2 timmar vintertid. Alltså en gång på morgonen och en på kvällen. Tyngden av 2 ton täljsten håller värmen gott. I en sportstuga på 80 kvm
mojjen: [citat] Jag körde den vanliga lk universal. Funkade bra när man använde utrullare..
Emanuel01: [citat] Ja, gäller nog att ha långa rör då eller flera små. Var ju något offgridhus vid Örebro som körde så, har för mig att han fick 3-4 grader varmare luft på vintern jämfört med direkt.
Stefan.o: [citat] Hej! Om ni primärt ska göra investeringen för att spara pengar på uppvärmning/varmvattenkostnaden kommer det med säkerhet ta väldigt många år för er att tjäna i installationskostnaden. 10-12000 kWh är inte en speciellt stor total elförbrukning då man får ta i beaktande att sisådär 5000 kWh(?) går härleda till hushållsel och inte kommer minska med utbyte av
etompau: Köp en lämplig apparatlåda. Ett exempel: https://www.electrokit.com/produkt/apparatlada-fb03-gra-69x102x37mm/
Juulis: Tack! Skönt att det är som det ska med den! Men för att fixa problemet med att värmen inte går runt tillräckligt då det är stora element och stora rör, kan man ställa in inställningarna för pumpen på något vis? Jag ser i infon att den går på 20% ibland och 70% ibland osv. Är den helt automatisk eller finns fin-inställningar i de avancerade menyerna?
dopey: Hi, Just keeping this up to date for future insane people. So after some planning, and perhaps paranoia. Worked out a plan with the electrician during the rewire, that ended up with a second panel more full than the main panel just for this 'experiment' :) A new 6mm2 was ran into the room, into a main breaker. Then 3x 16A 3 Phase breakers. One going to the original 'dumb' boiler/elpatron. The
lostinsweden: [citat] Looks like it's a tank for extra storage. When red is full, blue should start to fill with hot water. Not sure exactly how it's connected as we'd need more photos.
Styrtekniker: [citat] Efter lite funderande handlar det om sekundär sidan på tappvarmvatten växlaren.
Josth: Förmodligen går det att byta insatsen till en MMA rotinsats för termostat om man vill och vet exakt dimension på gängorna. Man måste då tömma systemet på värmevatten först så det är lagom att göra under sommarmånaderna.
Josth: Bara man har riktigt bra med isolering runt rören så går det ju bra men man ska också tänka på att inte stänga av flödet i rören på vintern av någon anledning om de är dragna genom ett kallt utrymme.
DennisCA: [citat] Har ju varit och klättrat i vinden sen detta men alla våra rör, tilluft och frånluft hade strumpor runt sig, men det var inte så alla skarvar var supertäta eller ens tejpade. Nu ligger allting begravt i lösull dessutom.
Nicklas Karlsson: [citat] Nej gör tyvärr inte det. Det hade ju varit en teori. Om inte det sitter någon annan strypning på returröret(?) men vad skulle det kunna vara? Tack för info om insatserna, ska testa det du säger.
Ylsan: Tack för bra synpunkter! Fick tag på en granne och fick råd! Ha en fortsatt fin helg!
isopeikko: [citat] Det är ett hopkok i en stuga på en ö i skärgården, byggt i flera olika omgångar sen 1949.... Ja det känns som att det är lite märkligt är inte säker varför det är gjort sådär istället för såna där plåtar med spår för slangarna, kommer inte riktigt ihåg varför? Golvvärme systemet kommer från Swebo Flis och Energi AB och kallades "luftbjälklag", gjort för ca
Lexington: Golvet är bara spårat golvspån ovanpå reglar o isolering, över spånet blir det parkett, kommer lägga plåtar! Inga ytterväggar, detta är en hall mitt i huset! Kan man dra returen i mellanbjälklagen så är mitt problem löst! Blir isf så vi gör (y)
gråsten: Det är möjligt. Får kolla det. Till saken hör att det sker inblandning av kallvatten i VVC kretsen, förmodligen för stt undvika skållning. Det innebär att blandningsventilen för vattnet som cirkulerar i VVC inte kommer att släppa igenom temptopparna som skyddar vattenreservoaren i VP mot legionella. För att motverka legionella i de långa ledningarna behöver då varmvattnet ligga
Jonatan F: Hej! Tänkte bara komma med lite tipps då jag precis gjort ett liknande arbete i vårt hus för att hitta en igenpluggad rökkanal. Jag satte en riktigt stor och ganska tung sexkantshylsa (36mm) i ett bra nylonsnöre och firade sedan ner den i alla rör. Den lösningen funkade för alla rör som inte va pluggade, men för dom pluggade rören kunde jag mäta snörets längd och på så vis få
Oldboy: [citat] Det är då avfuktaren gör som mest nytta. Nej, varken fläkt eller värme är särskilt effektiva var för sig. Om du med fläkt menar en utsugsfläkt så hjälper det, men då måste den nya luften som kommer in vara torr, vilket brukar vara svårt att åstadkomma.
jimmy flodin: [citat] Vill just nu ha en snabb lösning, ska byta till golv-värme under året och då kopplar jag bort allt gammalt, järnrör från 1947 [citat] Vist finns det en risk med tätningsmedel och den risken får jag ta. I mitt fall är anläggningen från 1994 så det är ändå dax att byta ut systemet inom kort och kan jag förlänga livslängden lite till är jag nöjd.