Cirkulationspumpen till golvvärme i källaren surrar/knastrar och har varit varm att röra vid (nu är den lite bättre, men jag förmodar att det är tillfälligt).
Det hade ju varit käckt att kunna ta bort den utan att tömma hela systemet eller anlägga inomhuspool. Skulle ni säga att det finns avstängningsventiler bakom gröna och röda täcklocken som räcker för frånskilja pumpen (båda, ena?)
Gula är jag inte säker på vad det är. Avluftning eller påfyllning av något slag?
Är vattnet i golvvärmen (två till höger) ett eget slutet system? I så fall borde ju pumpen sitta väldigt nära högsta punkten och endast lite vatten borde läcka ut vid borttagning.
De vita rören kommer från pannan på andra sidan väggen.
Tack!
Det hade ju varit käckt att kunna ta bort den utan att tömma hela systemet eller anlägga inomhuspool. Skulle ni säga att det finns avstängningsventiler bakom gröna och röda täcklocken som räcker för frånskilja pumpen (båda, ena?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gula är jag inte säker på vad det är. Avluftning eller påfyllning av något slag?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är vattnet i golvvärmen (två till höger) ett eget slutet system? I så fall borde ju pumpen sitta väldigt nära högsta punkten och endast lite vatten borde läcka ut vid borttagning.
De vita rören kommer från pannan på andra sidan väggen.
Logga in
Skapa konto
Tack!
Bakom gröna täcklocket sitter stryp/avstängningsventilen för returen till pannan.
Röda är strypning för gv-slingan
Grön är avluftning.
Du behöver stänga returen, kom ihåg hur många varv du vrider, behöver öppnas till samma inställning efteråt.
Du behöver även vrida ner termostaten så att termostatventilen på framledningen stänger.
Därefter släppa ut övertrycket via gröna avluftningen.
Röda är strypning för gv-slingan
Grön är avluftning.
Du behöver stänga returen, kom ihåg hur många varv du vrider, behöver öppnas till samma inställning efteråt.
Du behöver även vrida ner termostaten så att termostatventilen på framledningen stänger.
Därefter släppa ut övertrycket via gröna avluftningen.
Fast U-ringnyckel, skiftnyckel etc fungerar bra. "Räfflingen" är till för att en slang(stump) ska sitta fast å inte lossna när man skruvar på nippeln.
På våra gv-shuntar sitter det en ca 2 dm lång slangstump på luftningsnippeln.
På våra gv-shuntar sitter det en ca 2 dm lång slangstump på luftningsnippeln.
Bara för att säkerställa med både livrem och hängslen..
Om jag stängt av korrekt med strypningar, så kan jag bekräfta att det är ok genom att öppna avluftningen lite försiktigt. När/om det slutar komma vatten så kan jag sedan ta bort pumpen från pumphuset utan att riskera mer vatten än vad som råkar finnas kvar i pumpen och rören precis intill.
Om jag stängt av korrekt med strypningar, så kan jag bekräfta att det är ok genom att öppna avluftningen lite försiktigt. När/om det slutar komma vatten så kan jag sedan ta bort pumpen från pumphuset utan att riskera mer vatten än vad som råkar finnas kvar i pumpen och rören precis intill.
Klicka här för att svara